gaming sinds 1997

Marketingpraat

Mensen die de wereld van het videogame volgen (en meerbepaald redacteurs van gamessites) weten ondertussen al wel dat marketingjongens een hoop uit hun nek kunnen lullen. Ik heb hier zonet echter een zeer mooi voorbeeld van gevonden, we zullen dat hier even ontleden, zodat onze bezoekers ook weten met wat voor bullshit wij soms geconfronteerd worden. Het volgende verhaal is gebaseerd op ware en vers gebeurde feiten.

Situatie: ik kom toevallig op Bluesnews terecht en lees daar: “3000AD News has word on the freeware release of Battlecruiser Millennium.”

Mooi zo, denk ik bij mezelf. Een gratis game, daar ben ik altijd wel voor te vinden. Maar er is een probleem, ik weet niet goed wat voor een game BCM eigenlijk is. Het klint zowat spacecombat-achtig, maar ik kan het echt niet thuiswijzen. Ik surf dus even naar de website van 3000AD, de makers van dit game, in de hoop daar meer info te vinden. Ik ben wel es benieuwd wat voor game dit is.

“Zo,” denk ik bij mezelf, “hier zal toch wel ergens staan wat voor game BCM is.” Op de hoofdpagina staat er “Check the product page for the download link.” Dat klinkt goed, een product page, daar vind ik vast wel wat productinfo (op andere websites is dat toch zo het geval). Ik klik, en ik lees.

En wat lees ik op die bewuste product pagina?

BATTLECRUISER MILLENNIUM : THE NEXT ITERATION

Battlecruiser Millennium is the third breaking title in the critically acclaimed and industry recognized, Battlecruiser series. BCM is a technological breakthrough in all aspects of its implementation.

Complete with over nine new or enhanced engines, including AI, graphics, soundfx etc, BCM is the most advanced and visually splendid title ever seen in the series to date. In keeping with the tradition of providing endless, top notch gameplay, BCM continues to stretch the limits of player imagination by providing an even more thrilling player experience than any of its predecessors in this long running series

Hierboven staat dus de enige beschrijving van dit game op deze site. Wat leren we daaruit?
– het game is het derde uit een reeks
– het werd in de hemel geprezen door de pers en de rest van de gamesbusiness
– het is een technologische doorbraak
– het heeft gigantisch veel nieuwigheden en technologische hoogstandjes, op alle gebieden
– het biedt ons een veel betere gameplay dan de vorige editie.

Dat is allemaal zeer leuk, maar ik zit nog met een probleem. Ik weet verdomme nog altijd niet wat voor een game dit is! De feature list dan maar? Vergeet het, daarin staan enkel wat getallen die ‘bewijzen’ wat hierboven in de product description gezegd is geweest. System requirements? Daar zijn we natuurlijk ook niks mee. En na wat muizen en klikken leer ik dat nergens anders op de site van 3000AD meer info staat over dit game.

Wat leren we hieruit? Dat marketingjongens soms oerdom zijn. Ik kan er heus wel tegen dat er wat overdreven wordt, en dat er met cijfers gegoocheld wordt om toch maar te bewijzen hoe goed dat game wel niet is. Daar kijk ik – met mijn drie jaartjes ervaring als gamesredacteur – ondertussen al wel los door. Maar ze zouden er toch ook eens mogen bijzetten wat het game inhoudt. Is het een RTS? Een MMORPG? Een tie-fighterachtige sapcecombat? Joost mag het weten, behalve natuurlijk als Joost ook maar alleen de site van 3000AD bezocht heeft. Dus ALSJEBLIEFT marketingdudes, zeg er ook eens bij wat voor game je game is. Dat het het beste game ter wereld ooit is, interesseert mij geen bal zolang ik niet weet wat voor iets ik ga spelen.

Begrijp je nu waarom redacteur zijn soms een pain in the ass kan zijn?


geplaatst in: Specials
tags:


Leave a Reply