gaming sinds 1997

Marvel: Ultimate Alliance 2

X-Men Legends was de eerste game in een reeks die enkele van Marvels bekendste helden en eeuwige slechteriken tegen over elkaar plaatste in een explosieve, button-mashing aanmoedigende actie-RPG. Raven Software zag het voor de next-generation nog groter met meer helden en betere gameplay. Een nieuw kind werd geboren met de naam Marvel: Ultimate Alliance. Drie jaar later gooit Activision een vervolg op de markt, maar de ontwikkeling werd doorgeschoven naar een nieuwe studio, Vicarious Visions. Kan de nieuwe ontwikkelaar de pracht & praal van de serie bewaren of vergeten we liever snel wat we speelden?

Marvel Ultimate Alliance 2 is gebaseerd op de comics “Secret War” en “Civil War” – twee cross-over comics die we gerust kunnen klasseren onder de beste ooit – die leiden tot een breuk tussen de helden van het Marvel universum. Het verhaal begint bij SHIELD baas, Nick Fury, die een geheime aanval uitvoert op Latveria’s eerste minister, Lucia von Bardas, om de illegale stroom wapens en dodelijke technologie die ze voorziet aan schurken te stoppen. Fury staat er gelukkig niet alleen voor: samen met de hulp van Iron-Man, Spiderman, Wolverine en Captain America kunnen ze Lucia stoppen. Tot natuurlijk één jaar later Latveria zich wreekt met een aanval op New York. Bovendien wisten onze helden niet dat Fury’s acties niet gesteund werden door de regering en hierdoor reageert de bevolking niet zo positief op de helden en hun geheime oorlogje.

Door de grote verwoestingen in de stad New York komt het idee stilaan boven water om superhelden te laten registreren en hen aan het werk te zetten voor de regering. Iedereen die weigert om zijn geheime identiteit prijs te geven en orders aan te nemen van oppersten wordt bestempeld als crimineel. Niet iedere held kan zich vinden in dit idee en algauw splitst de groep vrienden zich in twee en bestoken ze elkaar om hun standpunt door te drijven.

De integratie van beide comics uit zich in een soort missies die langzaam het verhaal onthullen aan de hand van enkele grote verhaallijnen uit het rijke bronmateriaal. Toch zal de comicfan verrast zijn door enkele nieuwe elementen die men aan dit episch verhaal tracht toe te voegen. Vooral naar het einde toe voelt alles wat cliché aan en lijkt men de stijl terug te duwen naar comics uit de jaren 80.

Gameplaygewijs is de hele opzet nog steeds hetzelfde als bij Marvel Ultimate Alliance, enkel is de keuze van beschikbare helden aangetast door je keuze tussen pro-registratie (Iron-Man, Mister Fantastic, Songbird) en anti-registratie (Captain America, Luke Cage, Iron Fist). Toch blijft het algemene uiterlijk van de game hetzelfde na de keuze, enkel de layout van de missies verandert wat. Terwijl je aan de ene kant een konvooi moet aanvallen, plaatst de andere keuze je gewoon in het beschermen van het konvooi.

Het enige nieuwe element in de serie is de “Fusion” techniek. Door het combineren van twee superhelden en hun krachten krijg je een sterkere superkracht. Het maakt de game iets tactischer dan zijn voorganger want bij ieder goed uitgevoerde fusion-aanval ontvang je namelijk een healing token. Die kan je dan weer gebruiken om een squadmember te genezen of terug tot leven te roepen. Het vullen van je Fusionmeter gaat echter zo vlug dat het de hele game te makkelijk maakt, zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad. Een ander nadeel is dan weer dat ze vlug gaan vervelen. De zogezegd 200 verschillende uitvoeringen lijken in het begin knap en leuk, tot je echter doorziet dat het eigenlijk maar een luttele 10 verschillende aanvallen zijn met telkens een oppervlakkige variatie.

De gehele game lijkt wat te simpel zijn opgebouwd. Terwijl de eerste Ultimate Alliance nog meerdere verschillende kostuums per personage voorschotelde, en dat met telkens nog eens extra krachten, lijkt dit idee nu afgevoerd te zijn en vervangen door één extra kostuum, die geen extra krachten bevat en de held geen eer aandoet. Het gehele RPG-gedeelte lijkt wat afgezwakt door een te simpele puntenverdeling en het spelverloop zelf draait dan ook nog maar om één ding: button-mashing.

Het visuele en auditieve aspect van de game sluit mooi aan bij wat we je al vertelden: eentonigheid troef. Omgevingen zijn ronduit saai met een herkauwing van steeds dezelfde texturen, de effecten van de vernietigbare onderdelen zijn ronduit belachelijk en dan zwijgen we nog over tal van bugs. Het pluspunt is dan weer dat men snelle actie op het scherm kan toveren en dat zonder enige framedrops. Tijdens het intense knopjes rammen let je minder op het geluid, maar eenmaal je de conversaties en het bijhorende stemmenwerk hoort vraag je je af of het geleverd werd door mensen in een beschutte werkplaats of stemacteurs die hun microfoontje hadden ingeslikt.

Scoren doet men wel dankzij de co-op die speelbaar is zowel offline als online. Via deze weg ervaar je toch enig plezier. Online lijken er wel enkele problemen op te duiken wanneer je een spel wil binnenspringen. Dit lijkt vooral het geval te zijn wanneer mensen een te groot verschil hebben in de voortgang van het verhaal. Het simpele concept van de game zou in theorie gemakkelijk moeten toelaten om spelers te laten joinen in een reeds lopende sessie, maar matchmaking en de halfgare lobby’s maken er een beetje een warboel van. Dat belooft voor Modern Warfare 2, niet Activision? Gelukkig is de game perfect speelbaar met meerdere controllers en enkele vrienden uit het echte leven.

Marvel Ultimate Alliance 2 slaat de bal helemaal mis in vergelijking met zijn voorganger. De KISS-methode die men hier toepast op de game maakt van de game een ervaring die je liever vergeet dan rijk bent. Het lijkt erop dat kosten besparen belangrijker was dan het plezier. Geen enkel nieuw element is het vernoemen waard en het button mashen tijdens de game zorgt voor verveling in plaats van entertainment. Een voorbeeld van hoe een game met een perfect script – de prachtige comics – een doorn in het oog wordt. Enkel voor mensen met hele lage verwachtingen of een hele hoge fanfactor!

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: Marvel: Ultimate Alliance 2
geplaatst in: Activision, Reviews, X360
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>