gaming sinds 1997

Marvel: Ultimate Alliance

De X-Men: Legends-games bieden geen waaier aan gameplaymogelijkheden aan, maar hun fundament is goed: het afrossen van de ene golf vijanden na de andere. Met de spirituele opvolger van de reeks, Marvel: Ultimate Alliance, heeft Raven Software geprobeerd om de kenmerkende gameplay verder te balanceren en te perfectioneren. Laten we even nagaan of dat gelukt is. Wolverine, scherp die klauwen maar al wat aan!

Marvel: Ultimate Alliance is eigenlijk een action-RPG waarin je horden slechteriken moet neerkloppen met jouw naar wens aangepaste groep Marvel-stripfiguren. Het verhaal is wat melig en over-the-top: Dr. Doom heeft een legertje superslechteriken rond hem verzameld, de Masters of Evil genaamd, om de wereld mee te veroveren en het is jouw taak om hem en zijn kliekje te stoppen.

De tamelijk lange campagne (zo’n 25 uurtjes eer je er op normal doorheen bent) neemt je mee langs een groot aantal gevarieerde en mooie levels.

Je begint op een reusachtige vliegende helicarrier die wordt aangevallen door de troepen van Dr. Doom, maar al snel zwem je doorheen de onderwaterwereld Atlantis (een van mijn favoriete levels), bezoek je Mandarins paleis in China, beland je in een andere dimensie tot je uiteindelijk Dr. Dooms kasteel hebt bereikt. Het leveldesign is een beetje lineair (één pad langsheen al je objectives, maar met hier en daar een zijwegje om extra’s te verzamelen), maar de verschillende werelden zijn zeer kleurrijk en sfeervol. De superhelden zijn vorm gegeven naar het voorbeeld van de comic book-originelen, maar een beetje extra detail had geen kwaad gekund. Dat is iets wat we al vaker gezien hebben bij next-gen ports van current-gen games.

Om de gameplay zo interessant mogelijk te houden, hebben jouw superhelden een heel gamma aan combo’s en speciale aanvallen ter beschikking. Combo’s kan je uitvoeren door snelle en zware aanvallen af te wisselen en elke held heeft daarenboven acht unieke skills. Die kan je activeren door de rechtertrekker in te houden en op een van de face buttons te drukken. RT en de Y-knop combineren levert zelfs een vernietigende ultimate attack op. Om begrijpelijke redenen kan je niet voortdurend je ultieme aanvallen gebruiken. Je moet eerst wat ‘momentum’ opbouwen door een hele reeks vijanden neer te kloppen. Het vechtsysteem is heel wat dieper en leuker dan in X-Men: Legends II, wat de verveling tegengaat. Van tijd tot tijd voelt de game echter wat repetitief aan. Maar dan neem je het weer op een van de vele bazen en vergeet je al snel weer dat mankement.

Marvel: Ultimate Alliance bevat een zeer interessant XP-systeem. Naarmate je verder raakt in het spel, krijg je ervaring en verbeteren je personages. Op elk nieuw XP-niveau mag je een skill point toewijzen aan een van de specials van je held, wat die beweging weer sterker maakt. Aangezien je met slechts vier personages tegelijk speelt, zullen heel wat anderen op de bank balanden. In de meeste games houdt dat in dat je ze nooit meer zult gebruiken, aangezien ze al snel veel te veel achterliggen qua ervaring op je hoofdmacht. In M:UA daarentegen, krijgen je reservesuperhelden ook ervaring, zelfs al doen ze niets. Ze zullen slechts één miezerig leveltje achterliggen, zodat je ze op elk moment kunt inbrengen.

Dat is echter niet altijd aangeraden, en wel om een goede reden. Al snel mag je je een bestaand superheldenteam kiezen of er zelf een creëren. Je geeft het zootje ongeregeld een naam, kiest er enkele helden voor (ik heb gekozen voor Wolverine, Captain America, Iron Man en Human Torch) en kiest een eigen logo. Er zijn heel wat voordelen verbonden aan het oprichten van een team. Door quests en nevenmissies succesvol af te ronden, krijgt je groep reputatiepunten. Voor elke 100 punten, mag je een passieve eigenschap van je groep verbeteren (bv. +10% experience, +20% damage, + 15% max health,…). Als je een teamlid vervangt, krijgt je reputatie echter een knauw. Als je reputatieniveau hoog genoeg is, kan je niettemin ‘gratis’ plaatsjes op de reservenbank unlocken. Een ander voordeel aan een team is dat sommige opstellingen nog meer bonussen kunnen verdienen. Het beste voorbeeld zijn de Fantastic 4. Wanneer je speelt met Human Torch, Invisible Woman, The Thing en Mr. Fantastic, zal je levenskracht herwinnen bij elke gedode vijand. Een team dat volledig uit vrouwen bestaat doet anderzijds meer schade.

Het aantal superhelden dat Raven Software in de game heeft gestopt is indrukwekkend. Je begint met een selectie van 18 personages, maar je kan er meer unlocken. Jammer genoeg ontbreken enkele zeer coole helden, waaronder meerdere X-Men (Cyclops! Jean Gray! Beast! Gambit!) en de goede oude Hulk. Je zal er meerdere nieuwe verdienen door ze te redden in de campagne, anderen kan je verdienen door vijf actiefiguurtjes te verzamelen (Daredevil en Nick Fury worden zo vrijgespeeld) en sommigen zijn bonuskostuums van een andere held. War Machine is een van Iron Mans extra outfits bijvoorbeeld. Elk karakter heeft er zo trouwens vier, en elke outfit heeft drie passieve eigenschappen; een ervan is verhoogde defense-waarden, maar de andere kunnen variëren van extra schade over meer XP tot zelfs automatische genezing. Die passieve skills kan je verbeteren met geld, dat je kan verdienen door breekbare voorwerpen kapot te slaan. Met geld kan je trouwens ook skill points kopen.

Een andere leuke vondst is de portal. Portals voeren je direct naar een save point en kunnen je bovendien ogenblikkelijk terugbrengen. Om misbruik van die optie tegen te gaan is er een cooldown-periode aan verbonden. Als een van je helden buiten westen ligt, kan je hem terug tot leven wekken bij een savepunt (gebruik de portaaltruc!), maar ook daaraan is een cooldown verbonden.

De geluidseffecten in Ultimate Alliance zijn luid en indrekwekkend. Luister maar eens naar de speciale aanvallen! Elk level heeft ook zijn eigen achtergrondgeluid. Wanneer je in Atlantis rondhost, zal je veel echo’s en holle geluiden in de verte horen. De muziek kan zich niet echt profileren: ze blijft op de achtergrond, maar stoort ook niet. De stemmen zijn prima ingesproken. Spider-Man is, zoals we hem kennen, opnieuw een cynische wijsneus en Wolverine is naar goede gewoonte een mopperige figuur die niet om een oneliner verlegen is.

Ik heb het beste als laatste gehouden. Marvel: Ultimate Alliance biedt een uit de kluiten gewassen cooperative mode, die je kan spelen met maximaal vier personen op dezelfde console of via Xbox Live. Het is zo leuk dat de mogelijkheid erin zit dat dit spel een lang leven beschoren is. Ik heb jullie reeds verteld over de lange campaign mode, maar er zijn ook comic book-missies die je kan spelen. Door cd’s te vinden in de campagne, zal je ze stap voor stap vrijspelen. Die missies nemen niet veel tijd in beslag (elk zo’n tien minuutjes) en richten zich op één bepaald moment in het verleden van een personage (je hebt trouwens geen party). Die korte leveltjes zijn een ideale manier om geld en ervaring te verdienen en als je ze allemaal uitspeelt, wacht je een leuke verrassing…

Hoewel Marvel: Ultimate Alliance netjes binnen de lijntjes van het genre kleurt (het komt nog steeds neer op het neermeppen van stromen vijanden), doet het veel dingen erg goed. Het vechtsysteem is prima, je hebt heel wat superhelden tot jouw beschikking, het biedt bakken content en heeft als klap op de vuurpijl ook een heel erg amusante co-op mode. Wie zoekt naar wat prima hack ‘n’ slash-plezier, zal hier zeker zijn gading in vinden.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Marvel: Ultimate Alliance
geplaatst in: Activision, Reviews, X360
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>