gaming sinds 1997

Mass Effect

De wereld redden is zo simpel geworden, maar het complete universum uit de nood helpen: dat is pas een uitdaging! Dat is dan ook wat je zal mogen doen in Mass Effect, de nieuwste game van BioWare. Wie de ontwikkelaar niet kent, mag onder een steen kruipen van schaamte, want zij zijn verantwoordelijk voor pareltjes zoals Baldur’s Gate, Neverwinter Nights en Star Wars: Knights of the Old Republic. Laten we hopen dat Mass Effect ook een game is waar ze trots op mogen zijn.

Voor de mensen die het spel nog niet kennen, zal ik kort het verhaal samenvatten. In Mass Effect speel je een menselijke commandant die grote kans maakt om een ‘spectre’ (special reconnaisance and tactics) te worden. Dat is een elite-eenheid die boven de wet staat en als enige taak heeft de stabiliteit tussen de verschillende rassen te behouden. Spijtig genoeg is er een andere spectre, genaamd Saren, die graag de mensheid uitgeroeid ziet en rebelleert tegen zijn leiders. Aan jou om uit te zoeken waarom hij een alliantie heeft met de robotische Geth en om gerechtigheid te laten geschieden!

Zoals bij alle RPG-games heb je verscheidene classes in het spel. Je kan een voorgemaakt character selecteren of gewoon je eigen personage maken. Zowat alles aan het gezicht kan je aanpassen, gaande van het haar tot de ogen. In totaal kun je als speler uit drie speelstijlen kiezen met elk hun specifieke vaardigheden. Drie vaardigheden zijn puur gericht op een bepaalde techniek, terwijl de overige een variatie zijn van meerdere technieken. Daarnaast kun je ook een beperkte achtergrond instellen van je avatar, die invloed zal hebben op de gesprekken met de verschillende personages.

Tijdens het spelen zul je een heleboel figuren tegenkomen en veel van hen kunnen je hulp wel gebruiken. Hoe je hen helpt, hangt van je persoonlijkheid af. Je kan de reddende engel spelen en hen zonder enige voorwaarde helpen of compleet het tegenovergestelde zijn en alleen maar aan je eigen belangen denken. Selecteer je één van de uiterste antwoorden dan geeft dat invloed op je personage. Is het een positieve invloed, begin je meer op een ‘paragon’ te lijken. Doe je iets slechts, ga je meer de richting uit van een ‘renegade’. Die twee “karaktertrekken” kan je vergelijken met de Jedi- en Sith-status van Star Wars: Knights of the Old Republic, een vorig spel van BioWare.

Natuurlijk moet je eerst die personen vinden. Je komt ze tegen op verscheidene planeten, verspreid over de hele melkweg. Je bereikt ze met behulp van je persoonlijk ruimteschip, de Normandy. Op het schip kan je met al je teamgenoten een gesprek aanknopen en hen uithoren over hun geschiedenis of gevoelens. Je kan ook nieuwe routes uitstippelen aan de hand van de ‘galaxy map’. Per stelsel dat je aandoet is er minimum één planeet die je kunt bezoeken. Andere planeten kan je bijvoorbeeld alleen maar scannen op mineralen. Als je weet dat elk stelsel gemiddeld een viertal planeten bevat en er per systeem een gemiddelde van drie stelsels is, dan weet je dat je meer dan genoeg locaties hebt om te bezoeken.

Wanneer je een planeet kiest waar je niet op kunt landen met de Normandy, word je gedropt met de MAKO rover. Dat voertuig is zowel een zegen als een vloek. Een zegen omdat je er elk terrein mee kunt berijden; een vloek simpelweg omdat het soms oncontroleerbaar is. Elke planeet die je bezoekt, heeft een bepaald aantal punten die nuttig zijn om te bezoeken. Dat kunnen gecrashte sondes zijn of verborgen kampen vol met vijandelijk gespuis. Naast bekende locaties zijn er ook veel voorwerpen en basissen die niet op je map getoond worden. Wanneer je iets interessants gevonden hebt, kun je uitstappen en als het gevonden object het toelaat, het proberen te ontcijferen. Dat ontcijferen is een simpele minigame waar je de correcte combinatie van toetsen moet intikken. Faal je hier in, dan is je enige mogelijkheid om een bepaald item, de ‘omni-gel’ te gebruiken. Die gel krijg je door gevonden voorwerpen af te breken.

Zoals ik vermeldde kom je ook verscheidene basissen tegen waar ze niet zo blij zijn met je drang naar exploratie. De vijanden op de oppervlakte van een planeet kan je makkelijk aan met de wapens van je MAKO, maar op een bepaald moment zul je verplicht worden om uit te stappen. Vanaf dat moment zie je direct één van de grootste verschillen met de vorige games van BioWare.

Terwijl je bij vorige games nog regelmatig vaardigheden en aanvallen in een bepaalde volgorde moest plaatsen, moet je je hier juist niets van aantrekken. De gevechten zijn zo actiegericht dat je soms precies een third-person shooter aan het spelen bent. Natuurlijk heb je nog een heleboel vaardigheden en krachten die je kan gebruiken, maar de noodzaak ervan hangt af van je klasse. Ben je een soldaat, dan kun je puur op vuurwapens vertrouwen. Heb je een andere klasse gekozen, dan zul je de speciale vaardigheden meer moeten gebruiken.

Een andere vernieuwing in het spel is hoe je items verzamelt. Die moet je niet langer oprapen van gedode vijanden, maar worden automatisch verzameld in je inventaris. Een nadeel is wel dat je maar een beperkt aantal items kunt dragen en als je er meer hebt dan toegelaten, ben je verplicht om verscheidene voorwerpen om te vormen tot omni-gel. Wat wel opvalt na een tijd is dat elk wapen op het vlak van ontwerp perfect hetzelfde is. Zo zullen alle assault rifles dezelfde vorm hebben, maar dan met een ander kleur. Hetzelfde viel ook op bij de pakken.

Grafisch is het spel meer dan in orde, al kan het niet op tegen grafische monsters zoals Gears of War en Call of Duty 4. De reden hiervoor is vrij simpel, namelijk hoe groter de oppervlakte van een level, hoe meer de kracht van de console wordt gespreid. Daarom zul je altijd een iets mindere grafische kwaliteit hebben dan in lineaire games. Op het vlak van geluid is scoort het spel zeer goed. De wapens klinken “echt”, de dialogen zijn prachtig en de omgevingsgeluiden dragen ook goed bij tot de sfeer.

Mass Effect is een prachtige game, maar door enkele kleine foutjes geen klassieker. Het verhaal van het spel is spijtig genoeg wat aan de korte kant, maar door de vele zijmissies en tientallen locaties om te bezoeken zul je het spel niet snel uitgespeeld hebben. De mensen die een spel zoeken dat een prachtige sfeer uitademt moeten niet twijfelen: zij zullen zich een aankoop zeker niet beklagen!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Mass Effect
geplaatst in: Microsoft, Reviews, X360
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>