gaming sinds 1997

Max Payne 2: The Fall of Max Payne

Max Payne had in zijn eerste versie de gaming wereld op zijn kop gezet: een knap, intens verhaal, innovatie met bullet-time,… kortom goeie 3rd person actie allom! Zal Max Payne 2 : The Fall of Max Payne de ingeslagen weg verderzetten, of valt ‘ie door de mand?

Een landhuis omsingeld door politie, Max die nogmaals een dode op zijn geweten heeft, nogmaals een vrouw, nogmaals over “the point of no return”… en een nieuwe geliefde. Ook hier begint het verhaal waar het zal eindigen… Na een kort bezoek aan het ziekenhuis, alwaar je het lijk van een collega tegenkomt, en je baas op professionele wijze wordt afgemaakt, kom je, net zoals in de eerste Max Payne, in een langdurige flashback terecht…

Max werd zoals beloofd door Senator Woden, vrijgesteld van alle beschuldigingen, en kon terug aan het werk bij de politie. Zelf kon hij het werk bij de Drugsbrigade niet meer aan, en mag terug aan de slag bij de NYPD. Een noodoproep op de radio doet bij onze vriend een belletje rinkelen: er zijn schoten gevallen in een pakhuis van een ouwe bekende. Hij reageert onmiddellijk, en aldaar aangekomen is hij getuige van schoten en gekrijs… Nadat hij ondersteuning opgeroepen heeft valt hij het pakhuis binnen, alwaar deze histoire noir begint…

Als je ervaring hebt met de eerste Max Payne, dan zal alles in deze versie redelijk bekend lijken, maar toch zijn er een aantal belangrijke verbeteringen gebeurd. De bullet-time moves zijn wat meer uitgewerkt, en ook is slow motion running beschikbaar. Toch vond ik het aangenaamste dat de omgeving interactiever geworden is. Dit betekent concreet dat je achter dozen kan schuilen, maar dat deze wel eens op je knikker kunnen vallen nadat ze in aanraking zijn gekomen met lood van je tegenstander. Voordeel is wel dat hoog gelegen “goodies” zoals ammo of pijnstillers gemakkelijk te bereiken zijn… gewoon de dozen omver lopen. wel had ik het gevoel dat ik dit alles al wel eens gezien had in de eerste MP, maar “if it isn’t broken, don’t fix it” is in dit geval een wijze beslissing geweest! Het spel speelt als een droom: eens je de toetsen en de muis naar jouw hand hebt gezet, hoef je echt niets meer te doen dan genieten!

Grafische en auditieve pracht allom: de grafische engine van Max Payne is duidelijk gemaakt om al het pracht dat deze game te bieden heeft vlotjes op het scherm te toveren. Ik heb dus nergens glitches mogen opmerken, en ik werk nog met een videokaart die “slechts” DirectX8 kan weergeven… ongetwijfeld zal een DX9 kaart dit alles nog mooier voorstellen! De camera werkte op geen moment tegen, iets wat 3rd person shooters wel eens als negatief punt hebben.

Het geluid was er recht op! Zowel de achtergrondmuziek als de sound van de wapens en ontploffingen zijn perfect! Wat ook goed gezien is van de makers is dat de televisies variërend geluid blijven geven, zelfs als je blijft staan om te luisteren… niet dat het hoogstaande dingen zijn, je krijgt onder andere een soap te horen, een pastiche op Shaft, en hijgende geluiden met bijhorende muziek die, heb ik me laten vertellen, vaak te horen zijn bij een bepaald soort films die niet voor jeugdige kijkers geschikt zijn… Ook de stemmen van de acteurs zijn nagenoeg PERFECT, ze reflecteren de “mood” van het spel zoals ik nog nooit gehoord heb, behalve dan in de eerste Max Payne. Ook hier is het beste van het eerste spel overgenomen, en opgepoetst.

Wel heb ik hier opgemerkt dat mijn geluidskaart een beetje gedateerd lijkt te zijn, want met momenten was het geluid schokkerig, waarschijnlijk omdat het spel meer processorkracht nodig had dan het beschikbaar had… en dat is dan voor mij één van de twee minpunten dat dit spel krijgt: je hebt een redelijk recente geluidsleveraar nodig om ten volle van het geluid te genieten.

Het andere minpunt voor mij dan is de nogal korte duur van het spel. Dit kan komen omdat het verhaal je zo vastgrijpt dat je het spel niet kan loslaten, en je steeds verder wil. Natuurlijk, de makers hadden het script kunnen rekken, en dan had ik waarschijnlijk geschreven dat het spel geen snelheid had… You can’t please everybody. Toch mag dit minpuntje u niet tegenhouden dit spel aan uw collectie te voegen, want een plot die draait als de Octopus op de kermis, en dieper gaat als een waterput op de Himalaya: het is niet elk spel gegeven!

De makers hebben wel een aantal opties toegevoegd om de levensduur van het spel te verlengen. Net zoals in de eerste kan je “Dead Man Walking” en “New York Minute” spelen, maar deze dingen voegen weinig waarde toe aan het spel. Wat dan weer wel positief is: het spel is “modbaar”, dus uitbreiden hoort bij de mogelijkheden!

Persoonlijk vond ik dit een fantastisch goed spel, ondanks het feit dat er weinig of geen nieuwe dingen inzitten (vandaar ook de iets lagere score op concept), en de redelijk korte speelduur. Dat laatste kan je wel rekken door het spel op een moeilijkere graad te herspelen. Verder zijn de graphics en het gebruik van de bijkomende geluiden schitterend afgewerkt.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Max Payne 2: The Fall of Max Payne
geplaatst in: 2K Games, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>