gaming sinds 1997

Medal of Honor: Allied Assault

Voor iedereen die nog niet weet wat voor game MOH is, het is een FPS (een first person shooter). Hierbij kijk je door de ogen van de hoofdpersoon (hier Luitenant Mike Powell) en je de tegenstanders moet omver knallen zonder zelf te sterven. Als we over Singleplayer hebben zal ik ook SP schrijven en voor Mutiplayer, MP. Dit ter informatie voor iedereen die dit nog niet wist (ja zo’n mensen bestaan :D)

Luidkeels stervende soldaten
Je hebt nog wat flashbacks over hoe je hier terecht bent gekomen en dan krijg je de missie te horen.
Slechts weinigen zouden dit tot een goed einde kunnen brengen.

Het volgende moment zit je al en een « lander », een soort improvisatie-boot-en-schep om mensen naar hun dood te voeren. Iemand voor je houdt het niet meer uit van de angst en geeft zijn waarschijnlijk laatste maaltijd over op de vochtige bodem. Boven je vliegen de kogels al en de luidkeels stervende soldaten. Met een grote knal gaat de voorste schoep open en stort je het strand op. Links en rechts vallen er mannen neer maar jij haalt het tot de eerste duin. Je krijgt zelfs een granaat in de bunker die zonet nog een dodelijk kogeltapijt neerlegde. Het volgende moment kijk je over het vredige strand de landing was een succes.

Zo begint MoH, ik moet zeggen dat ik al games tegen gekomen ben die niet half zo spannend waren als de intro van MoH ;). Wel moet ik er eerlijkheidshalve bijzeggen dat deze intro wel geript is van de PSX versie.

DoD afgedaan?
Vervolgens kom je in een menu terecht dat sprekend lijkt op een verzetskamer.
Het menu ziet er prachtig uit en voelt na enkele minuten ook zeer vertrouwd aan. Het spel zelf dan begint met een kleine training waar je wat wapens kan uittesten.
Hier valt ook al onmiddelijk op hoe gedetailleerd alle wapens zijn. Afgaande van de graphics alleen zou ik onmiddelijk durven zeggen dat Day of Defeat (een Half-Life mod), het bij mijn weten tot hiertoe populairste W.O.II spel (wel enkel MP) heeft afgedaan. We zullen verder in de review bekijken of de MP in MOH ook zo vlot en verslavend is als in DoD. Nu nog hopen dat de gameplay ook zo prachtig is afgewerkt als de graphics. Ik moet er wel meteen bijzeggen dat deze pracht en praal wel een nadeel heeft, de systeemeisen liggen vrij hoog en dan nog durft het spel haperen op meer drukke momenten.

Sublieme gameplay
De gameplay dan: de graphics mogen nog zo prachtig zijn, als er geen gameplay is zal het nooit een topper worden. Gelukkig is MoH op dat vlak ook een uitblinker evenals ook de muziek die altijd passend is en nooit stoort. De muziek is van dezelfde als bij topfilms en zeker 1 van de beste die ik al gehoord heb bij een game. De vergelijking met RtCW (Return to Castle Wolfenstein) moet er toch noodzakelijk bij en op het gebied van gameplay wint MoH ruimschoots. Over de graphics valt nog te discussieren welke game de beste heeft. Dat hangt eerder van de smaak af. Meer effecten : RtCW, meer realisme : MoH. Men moet dan zelf maar uitmaken wat men het liefst speelt. Het is moeilijk om de sublieme gameplay te beschrijven zonder te veel van het verhaal te verklappen.

De storyline is goed uitgewerkt en wordt eigenlijk op geen enkel punt langdradig zoals soms wel gebeurd. Het verhaal zorgt er echt voor dat je wilt blijven verderspelen.
Verschillende missies spelen zich telkens af in een ander veel van Europa, als topagent wordt je immers naar de meest gevaarlijke situaties gestuurd.
Ook zijn niet alle missies van het type binnenstormen en schieten op alles wat beweegt. Soms zul je sluipen en je geluidsdemper moeten gebruiken of je zelfs vermommen. 1 van de missies kan ik al wel verklappen omdat het zo goed als noodzakelijk was dat deze scène er in voor kwam. De overbiddelijke bestorming van Omaha Beach die ook in de intro getoond wordt. Je kan er zeker van zijn dat je meermaals zal vloeken tijdens de bestormingen. Het is 1 van de moeilijkste missies maar meteen ook 1 van de leukste.

Overbevolking bij de Duitsers
Ook de maps die allemaal zeer afwisselend zijn doen je nooit denken “Dit heb ik al eens gezien”.
1 punt van kritiek heb ik wel: op sommige maps komen er een onrealistisch aantal vijanden voor op een bepaalde plaats. Bv. in het midden van een versterkte bunker zou men toch niet een stuk of 30 man volledig in uniform en bewapend tot de tanden verwachten. Ook blijven op sommige plaatsen de Duitsers gewoon ‘respawnen’ en is het soms wel irritant om terug te komen naar een plaats die je juist had opgekuisd om begroet te worden door een Duits machinegeweer. Maar zoiets kan het speelplezier niet bederven. Alleen maar meer moffen om af te knallen ;)

Multiplay nogal laggy
MP dan, het deel van het spel dat de levensduur gevoelig kan verlengen. Dit is dan ook meteen 1 van de mindere kanten van het spel. Er is gekozen voor zowel Deathmatch als Team Based. Je kan ook zoals Counter-Strike met een ronde systeem spelen waarbij je moet wachten tot iedereen dood is. De multiplayer levels zijn net zoals bij de single player prachtig van opbouw. De keren dat ik op het internet probeerde te spelen vond ik wel enkel servers waar ik met momenten vreselijke lagstoten had. Ik twijfel er wel niet aan dat dit op korte termijn volledig zal opgelost worden. De wapens in de MP mode zijn ook voor beide teams Axis (Duitsers) en Allies(De Geallieerden) licht verschillend. Het evenwicht tussen de wapens leek me op het eerste zicht vrij goed. Spijtig dus van de slechte verbinding die het verderspelen op het net een beetje in de weg stond.

MoH is duidelijk 1 van de beste games van 2002. Ondanks de kleinere minpunten is het volgens mij het beste SP player game dat ik gespeeld heb na Half-Life. Ook zonde van de mindere MP mode. Misschien is het best om DoD toch nog niet op te bergen. Al was het maar tot de verlossende patch die alle problemen met MoH uit de wereld zal helpen. Het spel heeft zen mindere kantjes maar ik zie geen reden om deze DVD-doos in de winkel te laten liggen :p

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Medal of Honor: Allied Assault
geplaatst in: Electronic Arts, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>