gaming sinds 1997

Medieval II: Total War

Het succes van de Total War-reeks is de succesvolle combinatie van grootschalige RTS-gevechten en een turn-based map en de ongelooflijke mogelijkheden, waardoor je lang zoet bent met die games. Met deze Medieval II: Total War is dat niet anders.

Je hebt de keuze uit de volgende mogelijkheden: campaign, historical battle, quick battle en custom battle. De twee laatste houden één enkele veldslag in, met het verschil dat jij bij custom battle de parameters bepaalt en de computer dat doet bij quick battle. Historical battle spreekt voor zich; het is trouwens een manier om je strategisch denken te testen, want het gaat vaak om hachelijke situaties. De campaign ten slotte is waar het om draait, hier vind je die winnende combinatie.

Als je wilt kan je even langs de tutoriallevels gaan en anders start je op de wereldkaart zoals die in die tijd gekend was. In het begin is er nog maar een beperkt aantal facties om uit de kiezen (vb. de Britten of de Fransen), maar het aanbod groeit van zodra je de campaign hebt uitgespeeld. Je kan kiezen tussen een korte of een lange versie. Ga je voor de korte, dan is het de bedoeling een aantal andere facties uit te schakelen en een bepaald aantal gebieden te bezitten. Bij de lange versie win je door werelddominantie.

Op die wereldkaart bouw je elke beurt jouw rijk uit en verzorg je de relaties met de andere aanwezige facties. Hoe je de steden bouwt en welke legers je traint heeft uiteraard ook invloed op de veldslagen. Toch mag je niet vergeten ook op je economie te letten, aangezien die ervoor dat je geld verdient en dus in staat bent om legers te financieren en überhaupt je rijk op te bouwen.

Om je te helpen met je binnenlandse en buitenlandse politiek, heb je een aantal agenten ter beschikking: spionnen, huurmoordenaars, diplomaten, priesters/imams, prinsessen en handelaars. Spionnen brengen je de informatie over vijandelijke steden en legers, die soms broodnodig is om de juiste tactiek te kunnen bepalen. Huurmoordenaars helpen je dan weer af van lastige tegenstanders.

Die huurlingen hebben echter wel genoeg ervaring nodig. Bovendien is het uiteraard moeilijker iemand met een belangrijke positie uit te schakelen. Iemand vermoorden is dus niet meteen de makkelijkste optie. Bij elke opdracht die spionnen en huurmoordenaars uitvoeren, krijg je een tof filmpje te zien waarin je het verloop van de actie kunt volgen. Er zijn verschillende versies en desgewenst kan je ze ook overslaan. Als de spionnen en huurmoordenaars gepakt worden, verslechtert de relatie met het land waar je ze naartoe gestuurd hebt.

Diplomaten zijn ook nog steeds van de partij. Buiten de gewone diplomatieke opdrachten (allianties, vrede en handelsverdragen sluiten,…) kunnen deze mannen zich ook specialiseren in het omkopen van andere generaals, legers en steden. Enkel factieleiders en hoofdsteden zijn niet om te kopen. Nieuw in Medieval II (ten opzichte van Rome: Total War) zijn de priesters, prinsessen en handelaars.

Priesters (voor de islamitische volkeren: imams) verspreiden hun geloof en bestrijden ketters en heksen. Ze kunnen door de paus als kardinaal aangesteld worden, wat jouw factie de kans geeft mee te stemmen bij de volgende pausverkiezing, en de nieuwbakken kardinaal de kans geeft zelf paus te worden. Een paus hebben die uit jouw factie komt, zorgt alvast voor goede relaties met het Vaticaan.

Elke dochter in jouw familie die volwassen wordt, komt eerst op de map terecht als prinses (enkel bij katholieken en orthodoxen). Zij hebben dezelfde mogelijkheden als diplomaten, maar kunnen daarenboven ook een generaal verleiden zodat die vanaf dan tot jouw familie behoort. Handelaars ten slotte leveren extra inkomsten door in eigen land of het buitenland (hoe verder en hoe zeldzamer de goederen, hoe meer geld je krijgt), een bepaald product te verhandelen. Als je handelaar daarvoor leep genoeg is, kan hij buitenlandse handelaren uit de markt concurreren door (valselijk) beslag te laten leggen op hun goederen.

Voor elke agent geldt dat hoe meer ervaring hij/zij heeft, hoe mee kans op slagen hun acties hebben. Falen kan voor sommige agenten hun dood betekenen. De kans op slagen is per soort agent ook logisch uitgebalanceerd. Spionnen raken meestal makkelijk binnen, terwijl huurmoordenaars het veel moeilijker hebben.

Zolang je prinsessen hebt, zijn diplomaten feitelijk overbodig. Het is namelijk veel voordeliger de prinsessen ervaring op te laten doen. Het is wel jammer dat de diplomaten niets extra kunnen, waardoor je degenen die je krijgt in het begin toch nog zou kunnen gebruiken. Dat is echter maar een klein probleem, want voor de rest werkt het systeem van de agenten zeer goed. Je kan er veel voordeel aan hebben als je leert hoe ze best te gebruiken.

Net zoals de Romeinse facties naar de senaat moesten luisteren, is er deze keer de paus die de katholieke volkeren opdrachten geeft. Daarnaast kan je ook missies krijgen van een raad van edelen of van een gilde die in één van je steden een kantoor heeft. De gilden duiken nu en dan op en bieden je bepaalde voordelen. De gilde van de huurmoordenaars bijvoorbeeld zorgt er alvast voor dat je huurmoordenaars iets beter getraind zijn. De vierde bron van missies kan iemand van een andere factie zijn, bijvoorbeeld een erfgenaam die graag een beetje sneller op de troon zou willen komen en jou dus vraagt de huidige leider van zijn factie uit te schakelen.

Een belangrijk en nieuw element in Medieval II: Total War is religie. Net zoals dat in de middeleeuwen was, speelt godsdienst ook in het spel een belangrijke rol. Het religieuze strijdveld speelt zich af tussen katholieken, orthodoxen en moslims. Voor elke regio in jouw bezit, is er een percentage dat aanduidt hoe goed het geloof verspreid is in dat specifieke gebied. Hoe lager het percentage, hoe groter de kans dat er heksen en ketters opdagen.

Om dat tegen te gaan zijn er de priesters en imams. Zij kunnen de ketters en heksen op de brandstapel zetten en het geloof verspreiden in de regio waar ze zich bevinden. De katholieken moeten eveneens rekening houden met de paus. Als de relaties met het Vaticaan niet zo goed zijn, kan er een inquisiteur op je afgestuurd worden. Die kerels berechtten ketters en waren zeer gevreesd in de middeleeuwen, omdat ze eerder willekeurig optraden. Dat wordt weerspiegeld in het spel.

Wanneer een inquisiteur in jouw grondgebied opduikt, probeert hij enkele van je generaals op de brandstapel te zetten. Enkel als je generaal zeer gelovig is, zal hij het overleven. Gelukkig is het ook mogelijk de inquisiteurs uit te schakelen. Het bleek wel dat, hoewel in theorie goede relaties inquisiteurs uitsluiten, er toch een paar verdwalen in jouw land, met alle gevolgen vandien.

Bij een zeer slechte relatie kan het Vaticaan je ook in de ban doen. Andere katholieke naties kunnen je dan vrij aanvallen en je kan ook het doelwit van een kruistocht worden. Het Vaticaan zelf kan niet geëlimineerd worden. Verliezen ze hun laatste gebied, dan zullen ze aan een katholieke natie vragen een regio af te staan alwaar ze zich opnieuw kunnen vestigen.

Kruistochten kunnen aangevraagd worden bij de paus. Hoe beter de relatie, hoe meer kans dat je voorstel aanvaard wordt. De laatste kruistocht mag dan wel niet te kort geleden zijn. Een kruistocht houdt in dat een bepaalde stad het doelwit wordt. Elke natie die meedoet, stuurt er een kruisleger naartoe. Die legers hebben bepaalde voordelen: zo bewegen ze sneller en betaal je geen geld om ze te onderhouden. Ze hebben ook een groter aanbod aan huurlingen die willen meedoen.

Eens de doelstad veroverd is, worden alle deelnemende facties vergoed door het Vaticaan in geld en eenheden, naargelang hun aandeel in de strijd. De moslims kennen de jihad als equivalent voor de kruistocht. Een jihad kan uitgeroepen worden door iedere imam die gelovig genoeg is (en daardoor de juiste invloed heeft).

Generaals hebben verschillende ratings die invloed hebben op hun prestaties. De ratings ontstaan uit hun eigenschappen. Behalve aangeboren eigenschappen kunnen de daden van de generaal ook eigenschappen vormen. Als hij bijvoorbeeld vaak wegloopt uit een gevecht, zal hij al snel bekend staan als een lafaard. Niet alleen op de map zijn de ratings van belang, ook bij gevechten zijn ze belangrijk.

Veldslagen kunnen door de computer of door jou zelf uitgevochten worden. Dat laatste is nog altijd even leuk. De mogelijkheid om ’s nachts te vechten (die al voorkwam in Barbarian Invasion) zit er ook weer bij en dat is een ervaring die je zeker eens beleefd moet hebben. Nog altijd kunnen er duizenden soldaatjes meedoen en nog altijd kan je inzoomen zonder dat de kwaliteit verslechtert om je mannen aan het werk te zien.

Het is eveneens een uitdaging om steeds de beste manier te vinden om vijandelijke units te verslaan of op de vlucht te jagen. Een ‘crushing defeat’ voor je tegenstander is namelijk zoveel mooier… Dat is echter wel het gedeelte waar zo goed als geen vernieuwing inzit ten opzichte van vorige delen. Anderzijds: why change a winning team?

Hoewel de beelden mooi zijn, verlegt de game geen grenzen qua graphics. Er is niet echt een opvallende verbetering. Ook het geluid en de muziek zijn prima, al zijn deze twee elementen ook niet opvallend beter dan andere recente games.

Al bij al behoudt Medieval II: Total onmiskenbaar veel kenmerken van Rome: Total War, maar het blijft toch verslavend en zeker voor degenen die Rome: Total War niet gespeeld hebben is dit een absolute must. De game mag ook niet in ontbreken in de collectie van elke strategieliefhebber.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Medieval II: Total War
geplaatst in: PC, Reviews, Sega
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>