gaming sinds 1997

Mercenaries 2: World in Flames

Bij het leger gaan om dingen op te blazen en met tankjes te rijden is allemaal wel tof, maar het loon dat daar aan gekoppeld wordt is meestal vrij mager. Gelukkig bestaan er nog Private Military Corporations oftewel bedrijven die huurlingen rekruteren om tegen een fikse som geld ergens in een godvergeten oord te gaan vechten en dingen op te blazen.

In tegenstelling tot zijn voorganger, Mercenaries: Playground of Destruction, zal je in dit spel in een wat zonnigere omgeving de boel op stelten zetten. Je nieuwe privé-oorlog wordt namelijk uitgevochten in Venezuela, in tegenstelling tot het grauwe Noord-Korea van het eerste deel. Het spel start met een contract waarvoor je een Venezolaanse generaal moet bevrijden van enkele tegenstanders. Groot is dan ook je verbazing dat wanneer de generaal veilig en wel wordt afgeleverd, je eigenlijk hebt meegeholpen aan een coup d’étât en als beloning een kogel in je achterste krijgt. Vanaf dat moment zweert je personage dat hij of zij die mensen zal laten boeten voor hun contractbreuk.

Zoals je merkte in de laatste zin kan je zowel als man of vrouw spelen, met in totaal drie verschillende personages. Echt verschil is er niet tussen de drie, behalve dat de ene wat meer schade incasseert, de andere meer munitie meesleurt en de laatste wat sneller loopt. Nadat je deze simpele keuze hebt gemaakt kom je terecht in de open wereld van het spel. Terwijl het spel zich zogezegd in Venezuela zou moeten afspelen, zul je niet onmiddellijk locaties zien die overeen komen met de werkelijkheid. Behalve de naam van het land is al de rest van het spel puur verzonnen door de ontwikkelaars.

Om je doel van wraak te bereiken zul je eerst wat geld op zak moeten hebben en dit bekom je voor het merendeel door het afwerken van lokale contracten. In het spel zijn er namelijk verscheidene facties die de nieuwe regering niet echt zien zitten en graag zouden hebben dat alles terug naar het oude terug keert of nog beter, liever hun eigen mensen aan de macht zien komen. Die facties variëren van bedrijven die hun belangen willen verdedigen tot rebellen die de olie-dollars willen verdelen onder de arme bevolking. Zoals je kunt lezen zijn niet alle groeperingen het eens over hoe het land moet geregeerd worden en als jij een bepaalde groep gaat helpen zal je bij de andere snel op hun lijst met vijanden belanden.

De contracten die je krijgt verschillen van simpele “dood persoon x”, over het escorteren en redden van belangrijke personen tot het veroveren van vijandelijke installaties. Na het vervolledigen van bepaalde contracten krijg je ook toegang tot betere wapens en voertuigen die je dan kunt kopen indien je dat wilt. Wil je deze opdrachten allemaal tot een goed einde brengen, dan moet je natuurlijk een wapen hebben en als het kan iets dat ontploft bij impact. Gelukkig zijn zulke wapens meer dan voldoende aanwezig, zelf op de meest onlogische plaatsen. De vorige regering van het land moet wel zeer slordig geweest zijn met hun arsenaal, want elke tien meter vind je bommen, raketten en paletten met honderdduizenden dollars, losjes tussen enkele bomen of struiken gegooid.

Om al deze gevonden “extra’s” veilig naar je basis te brengen heb je ook wat extra personeel nodig en die personen zul je eerst moeten overtuigen om voor je te werken. In totaal zijn er drie personen die voor je kunnen werken en elk van hen heeft een vaardigheid die je tijdens het verkennen van het eiland meer opties geeft.

Zo geeft je Ierse helikopterpiloot, die tegelijkertijd een adrenalinejunkie is, je de mogelijkheid om gevonden wapens en voorraden naar je basis te transporteren voor later gebruik. Je mechanicien geeft je de mogelijkheid om vijandelijke helikopters over te nemen terwijl ze nog in de lucht hangen. Zij geeft je ook nog een tweede vaardigheid, namelijk het aanpassen van je persoonlijk voertuig met materiaal dat je doorheen het spel kunt vinden. Tenslotte heb je ook nog een dronken jetpiloot, waarmee je dan de mogelijkheid krijgt om luchtbombardementen uit te voeren op vijandelijke posities.

Aangezien je een vrij groot gebied te verkennen krijgt, ga je ook wat transport nodig hebben. Vervoer zal in dit spel geen probleem zijn, want er rijden voldoende burgervoertuigen die met wat overtuiging gerust hun auto of motor willen afstaan aan een vriendelijke huurling als jij. Naast de normale manieren van transport heb je ook nog de nodige legervoertuigen, maar om deze te bemachtigen zul je iets meer moeite moeten doen. Tijdens het overnemen van een miltair voertuig moet je een bepaalde QTE (Quick Time Event) uitvoeren. Elk voertuig heeft een bepaalde QTE, maar deze is constant dezelfde, zo zal je dus constant een scéne hebben waarbij je op X drukt om een luik te openen van een tank en dan A snel moet indrukken om de granaat van de bestuurder te bemachtigen en hem op te blazen.

Dingen opblazen zul je meer dan genoeg kunnen in dit spel, aangezien zowat alles met de grond gelijk gemaakt kan worden. Dit is dan ook één van de grote troeven van de game, word je bijvoorbeeld beschoten van het dak van een flatgebouw, dan haal je toch gewoon het hele gebouw neer? Spijtig genoeg is het voor de rest met de grafische elementen van het spel wat minder. De personages zien eruit alsof ze een plastieken pop zijn en de vegetatie komt precies uit een spel van 5 jaar geleden.

Het geluid is natuurlijk ook een belangrijk element, maar in Mercenaries 2 komt dit niet uit de verf. De voice-overs van de personages zijn zwakjes en de acteurs genoten duidelijk maar weinig taallessen want na een tijd herhalen dezelfde lijntjes tekst zich wel erg vaak. De geluiden van de wapens zijn wel weer goed, alhoewel sommige wel een wat “explosiever” geluid mochten hebben.

Tenslotte hebben we nog één onderdeel van het spel dat we moeten bespreken en dat is de online co-op. Je hebt namelijk de mogelijkheid om het spel compleet met twee personen uit te spelen, toch is het spijtig dat deze mode niet beschikbaar is voor personen zonder Xbox Live Gold. Dit euvel even buiten beschouwing gelaten is de co-op dikke fun!

Er zijn echter nog een paar zaken waar we niet zo blij van werden. Zo is de intelligentie van je medesoldaten niet direct iets om over naar huis te schrijven en laten ze zich meestal midden op straat doodschieten. Ook plotse verschijningen van gebouwen en vijanden zullen voor de nodige frustratie zorgen. Tenslotte is het quasi onmogelijk om te sterven in dit spel. Het gebeurt vaak dat je een paar levenspunten verliest, maar het duurt nog altijd een eeuwigheid eer de vijand je kan afmaken. Een andere irritatie zijn clipping problemen waardoor vijanden voor de helft uit de ramen van een gebouw hangen, wat voor enkele idiote situaties zorgt. Het zijn deze kleine minpunten die het spel een deel van zijn charme doen verliezen.

Mercenaries 2: World in Flames is een vrij no-nonsense game, waarbij het draait om alles kapotknallen en opblazen. Het verhaal doet er allemaal niet echt toe. Perfect dus voor wie op zoek is naar goedkoop en explosief vertier (de co-op is erg leuk), maar gamers op zoek naar wat diepgang kijken beter buiten Venezuela.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Mercenaries 2: World in Flames
geplaatst in: Electronic Arts, Reviews, X360
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>