gaming sinds 1997

Metroid Prime Pinball

Hij is wat laat aan onze Europese kusten beland -de Amerikanen hadden de game al een jaar-, maar Metroid Prime Pinball is er nu dan toch. Nu zou je kunnen zeggen dat dit gewoon een flipperspel is met wat Metroid erover gegooid, maar het ligt toch een stukje anders. Metroid Prime Pinball is eigenlijk Metroid Prime, vermomd als een pinball game. Volg mij even in mijn logica.

Het eerste wat je zal opvallen aan Metroid Prime Pinball is het zeer hoge Metroid Prime-gehalte van de game. De deuntjes, de art-stijl, de geluiden, de space pirates, de flipperkasten die eigenlijk gebaseerd zijn op levels van het spel, de eindbazen (inderdaad…eindbazen…in een flipperkastgame!) enzovoort. De makers hebben alles uit de kast gehaald om de game zo veel mogelijk te doen aanvoelen als MP.

Maar het zijn niet enkel cosmetische aanpassingen; er zit meer achter. In MPP speel je als Samus Aran, die voor 95% voortbeweegt in balmodus en die andere 5% in battle mode, waar je tientallen beestjes van je af moet knallen in een soort minigame. De game laat je kiezen tussen een multimission en een single mission mode. In multimission is het de bedoeling om een aantal artefacten te verzamelen en nieuwe flipperkasten te ontdekken, totdat je bij de finale baas (die gaan we natuurlijk niet verklappen) aankomt. De vrijgemaakte flipperkasten kan je dan bespelen in single mission, waar het de bedoeling is zo veel mogelijk punten bijeen te rapen of de kast zo snel mogelijk uit te spelen.

Elke flipperkast heeft een andere lay-out en andere vijanden die verschijnen. Maar ze bezitten ook elk basisprincipes als jackpots, bonusknoppen en speciale rondes die je kunt activeren terwijl je leuk rondflippert. Zo kun je extra ballen verdienen, of een schild activeren tussen je twee flippers zodat Samus er niet in valt (dat schild stopt wel na x aantal keer ertegen gebotst te hebben) enz. De game combineert dus alle klassieke flippermechanieken, maar gooit er ook Metroid-achtige mechanieken tussen zoals eindbazen, vijanden, een battle mode en raketten en bommen die je kunt afvuren. Ook heeft Samus een levensmeter. Je verliest dus niet alleen een bal als ze in de goot belandt, maar ook als Samus te veel geraakt wordt door aanvallen van vijanden. Dat laatste komt echter zeer weinig voor. Verslagen vijanden laten namelijk wat energie achter die je levensmeter terug aanvullen.

Het flipperen zelf werkt zeer goed en de Samus-bal blijkt zeer realistisch en accuraat te reageren; hetzelfde geldt voor de flippers. Als leuk extraatje kun je ook de flipperkast goed opschudden als je langs het touchscreen wrijft. De game zelf kan soms wel moeilijk worden en soms ook zeer vervelend, zeker als een vijand je Samus-bal vastheeft en deze recht in de goot terugspuugt, zonder dat jij haar er kunt uit flipperen. Desondanks is de game zeker handig om de tijd te doden op de bus of op het toilet. Het is dus niet echt een game waar je uren na elkaar aan zult spenderen.

Bij de game wordt ook nog een gratis rumble pack geleverd, die je dan plaatst in het GBA-slot van je DS. En hoe werkt het ding? Ik vraag me eigenlijk af óf het ding eigenlijk echt wel werkt. Je hóórt iets trillen, maar je voelt niks trillen. Mijn advies: houd dat ding maar uit je DS en bespaar zo op je batterij.

Conclusie: als je naar een goed flipperspel op DS zoekt om een kwartiertje te doden, is Metroid Prime Pinball een zeer goeie keuze, dankzij de zeer gevarieerde flipperkasten en een heleboel gameplaytoevoegingen aan het antieke flipperkastconcept.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Metroid Prime Pinball
geplaatst in: DS, Nintendo, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>