gaming sinds 1997

Modnation Racers

Wie de PlayStation 3 review van ModNation Racers leest zal meteen merken dat we houden van het innovatieve in de racer en de bijhorende leuke gameplay. Het resulteerde in uren speelplezier voor de reviewer en andere Fraglandredacteurs. Het leek Sony een goed idee om een PSP-versie van de game op de markt te gooien, maar deze kan voorlopig niet rekenen op hetzelfde onthaal als bij de PS3 versie.

Net zoals de grote broer bevat de PSP-versie een volledige carrièremodus met gelijkaardige racebanen, dezelfde verhaallijn met de grappige tussenfilmpjes en natuurlijk elementen om zelf een hersenspinsel uit te bouwen tot een geweldige racetrack. De aanpasbare mogelijkheden zijn hier en daar teruggeschroefd maar het blijft verbazingwekkend diep voor een handheld versie. Daarnaast kan je ook nog online spelen waar je nog steeds XP punten verdient, maar je merkt een grotere afwezigheid aan interactie door het verwijderen van onder andere de chatfunctie. De centrale hub of ModSpot die de PS3 versie zo goed maakt is tevens volledig geschrapt waardoor een belangrijk of zelfs het belangrijkste aspect van de game, namelijk de community, geheel afwezig lijkt te zijn.

Het verschil in hardware is hier uiteraard gedeeltelijk verantwoordelijk voor. Toch heb ik het gevoel dat SCEA San Diego hun best deed om de “Race, Create and Share” filosofie over te plaatsen naar de handheld. De game geeft je nog steeds een ongelooflijke vrijheid in het creëren van tracks en het brengt je lag-vrije races tegen een half dozijn andere spelers. Het grootste probleem is ironisch genoeg niet het feit dat hij de lange laadtijden deelt met de consoleversie, maar eerder het feit dat de magie wat verloren ging op het kleine schermpje.

De game ziet er niet specifiek slecht uit, maar wie de PlayStation 3 versie eerst speelt zal meteen het verschil merken. De framerate is een pak lager waardoor je geen gevoel van snelheid ervaart, duidelijk het driften wordt aangetast en de besturing minder vloeiend wordt dan de PS3 versie. Dat de power-ups willekeurig worden gekozen en je bij het opnemen van een nieuwe weaponpod geen upgrade krijgt, helpt niet.

De ontwikkelaar heeft duidelijk zijn tijd gestopt in het overzetten van twee belangijke kenmerken in de titel, het creëren en delen, weliswaar zonder ModSpot, maar wel vlot werkend. Aan het derde kenmerk, racen, is duidelijk minder tijd besteed, maar dit is wellicht deels te wijten aan het feit dat de PSP wel PS2-titels kan draaien maar tekortschiet voor games die voor de PS3 werden ontwikkeld.

Wie een PS3 bezit kan ik moeilijk aanraden om de game te kopen. De PSP-versie probeert de sleutelelementen over te plaatsen, maar verliest zijn ziel tijdens het proces. Ik wil van de game houden maar het lukt me niet door de trage framerate, minder vloeiende besturing, het oncontroleerbaar driften en uiteraard het belangrijkste afwezige aspect: tonnen plezier.

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: ModNation Racers
geplaatst in: PSP, Reviews, Sony Entertainment
tags: ,


Leave a Reply