gaming sinds 1997

ModNation Racers

LittleBigRacer was het eerste dat in me opkwam bij het zien van ModNation Racers afgelopen E3. En tot de dag van vandaag had ik deze racer ook afgeschreven als een geforceerde poging om op het succes van LittleBigPlanet voort te bouwen. Sony´s ‘Play, Create and Share’ model in combinatie met Mario Kart smaakt echter uiterst lekker!

Wat ik vooral aan LittleBigPlanet apprecieer is de continue stroom aan nieuwe levels. Dankzij user-generated content blijft de game evolueren en vernieuwen, iets wat de consumenten zeker waarderen in tijden waar het geld niet op je rug groeit. Media Molecule liet ons weten dat er al meer dan vijf miljoen levels geüpload zijn in LBP en ook al zijn 99% daarvan pure shit, toch heb je 50.000 levels die zeker de moeite waard zijn om uit te proberen. Genoeg voor de rest van je leven dus eigenlijk!

De mannen bij United Front Games, ook de makers van True Crime trouwens, ruilden het platformgedeelte in voor racen en in plaats van levels te maken, bouw je nu racetracks. Zowel je zelfgemaakte auto´s, racebanen en piloten zijn onderling uitwisselbaar in de game, wat er voor kan zorgen dat er een creatieve ModNation Racers-community ontstaat.

Daar waar de meeste andere games je een menu voorschotelen bij het kiezen van je modi mag je in ModNation Racer je keuzes ‘berijden’ in een plaats genaamd ModSpot. Hierin kan je vrij rondracen en vind je alle modi terug die de game te bieden heeft. Dit is overigens ook de plaats waar je met je vrienden terechtkomt nadat je ze geïnviteerd hebt om samen te racen. Door middel van grote reclameborden kun je berichten lezen van de developers, de beste tracks bekijken en de meest ‘hippe’ racer beoordelen. Daarnaast verschijnen er ook de toptijden van je vrienden op de reclameborden, wat mijn competitiedrang aanwakkerde bij het zien van hun strakkere tijden. Wil je echter geen tijd verspillen met het rondrijden, dan kun je gewoon op start drukken om van daaruit je keuze te maken.

Vooraleer je aan het racen begint, moet je je piloot en kart ontwerpen. De te kiezen opties zijn werkelijk ongelooflijk uitgebreid. Bij het ontwerpen van je kart kun je het nog niet zo gek bedenken of het is terug te vinden in de game. Kies je voor een door een doldraaiende hamster in een rad aangedreven automotor of ben jij er eentje die op zijn ecologische voetafdruk let? Neem dan gerust plaats in je kart aangedreven door hete koffie. De game neemt zichzelf dus helemaal niet serieus, gelukkig maar!

Hoe je het draait of keert, ModNation Racers blijft een race game. Al mogen er zoveel zaken te doen zijn naast de tracks, zolang het rijmodel en de feeling niet goed zitten trekt je game op geen kloot. Maar gelukkig heeft de studio in het verre Canada wat ervaring met racegames, waardoor ze wel beter weten. De controls liggen goed, de races zijn zowel leuk als uitdagend en de jumps en tricks zorgen voor een leuk extraatje. In tegenstelling tot MarioKart is er wel een gevoel van snelheid en moedigt de game je aan om de bochten al driftend te nemen.

Net zoals in MarioKart zijn er tal van manieren om je mede-piloten het racen wat lastiger te maken. Zo kan je gebruik maken van rockets, bliksemschichten, mijnen en supersonische golven. Tijdens het racen kun je elk wapen driemaal upgraden. Je wapens worden met elke upgrade die je bemachtigt steeds sterker, maar indien je geraakt wordt door iemand anders verlies je al je upgrades. Het is met andere woorden wikken en wegen of je voor het upgraden kiest of voor het snel afschieten van je lading.

Waar ModNation Racers vooral in uitblinkt is de track editor. In een mum van tijd heb je een parcours neergezet met jumps, boostpads, crushers, tunnels, wapens, bebossing, … noem maar op! Daar waar LittleBigPlanet het iets te ingewikkeld maakte bij het creëren van een level, komt de simpliciteit van ModNation Racers als een verademing voor de creatieve mongolen onder ons. Je begint je baan te leggen door met je kart te rijden. Bovengronds, ondergronds, lange rechte stukken of scherpe bochten, je kiest maar wat.

Daarnaast kan je met een simpele druk op de knop kiezen om je map automatisch “in te richten”. Alles behalve je zonet gedroogde asfalt wordt voorzien van een esthetische make-over. Uit het niets rijzen er bergen, bomen, huizen, hotels en bruggen uit de grond. Indien je dan nog niet tevreden bent over het resultaat kun je nog steeds zaken toevoegen of verwijderen naar je persoonlijke smaak.

De laatste tijd zijn games die splitscreen multiplayer ondersteunen schaars geworden en deze trend ergerde me ontzettend hard. Ik was dus zeer tevreden bij het zien dat ModNation Racers zowel offline vier speler splitscreen ondersteunt als de mogelijkheid biedt om met twee man online de strijd aan te gaan. Daarnaast worden de races bemand met maximaal twaalf spelers, wat voor een leuke chaos zorgt.

ModNation Racers heeft me enorm weten te verrassen. Het racemechanisme voelt goed, het gevoel van snelheid is aanwezig en het driften in de bochten is goed uitgewerkt. De drie pilaren, Play, Create and Share, mogen van mij part in elke game geïntroduceerd worden. Het aanpassen van je Kart en je piloot is leuk, maar het goud geef ik liever aan de track editor. Ik kan niet wachten tot meer mensen deze game hebben en zich verdiepen in de editor. 50.000 heerlijke tracks, houd je daar maar eens mee bezig! En zoals die onnozelaar van een Xzibit gezegd zou hebben: “Thanks ModNation Racers for pimping my ride”!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: ModNation Racers
geplaatst in: PS3, Reviews, Sony Entertainment
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>