gaming sinds 1997

Mortal Kombat: Deadly Alliance

Als fan van Mortal Kombat sinds het eerste uur keek ik met spanning uit naar de nieuwste versie, Deadly Alliance. En als je dan toch een XBox koopt, kan je deze maar best laten proefdraaien met een spel waar het bloed langs de dvd speler naar buiten spuit, nietwaar?

Als introfilmpje zie je twee slechte tovenaars van de underworld, Quan Chi en Shang Tsung een alliantie aangaan (de “Deadly Alliance” – had je niet verwacht he ?). Ze komen naar de Aarde om onze allerbeste vriend en ‘s werelds beste vechter Liu Kang naar de eeuwige jachtvelden te zenden met een laffe aanval in de rug. Hun ongelooflijke plan is om het ondode leger van de Dragon King terug wat leven in te blazen met de zieltjes van overwonnen krijgers. Raiden kan dit natuurlijk niet zomaar laten gebeuren, dus geeft hij nog maar eens zijn goddelijke staat op om naar aarde te komen, wat goeie krijgers bijeen te sprokkelen, en uiteindelijk – hopelijk – de “forces of evil” te verslaan. Tijd om zwaar op de knoppen te gaan slaan in de laatste release van Mortal Kombat dus.

Ok, de verhaallijn is flinterdun (als de tovernaars de zieltjes van ‘s werelds grootste krijgers gebruiken, waar gaat Raiden dan krijgers vinden die de slechterikken kunnen verslaan ?) maar dat is natuurlijk niet waarom we dit soort spelletjes spelen. Vechten is waar deze games over gaan en dat is waar Deadly Alliance in moet uitblinken.

Je krijgt verscheidene gameplay modes, te beginnen met de standaard Arcade, Versus en Practice modes, gevolgd door Konquest waar je meer dan 200 gevechten kan doorlopen maar dewelke eerder een uitgebreide training mode is, waar je de controls onder de knie krijgt, dan een echte storyline. Toch is Konquest vrij interessant om mee te starten, want je zal merken dat je je karakters en controls beter leert kennen en uiteindelijk beter zal presteren in Arcade of Versus.

In Deadly Alliance is winnen niet enkel een kwestie van eer, maar tevens een van geldgewin. Of je nu Arcade, Versus of Konquest speelt, elk gewonnen gevecht brengt geld op waar je later spullen mee kan kopen (als je via je eigen aangemaakte profiel speelt natuurlijk).

Met de verschillende soorten munten die je kan verdienen, kun je naar de Krypt-mode gaan alwaar je doodskisten kan openen (mits betaling) waarvan je de inhoud mag behouden. Deze inhoud kan gaan van concept art of extra munten tot filmpjes of zelfs extra karakters of kledij. Achteraf kan je dan je gekochte spulletjes gaan bekijken in je “Kontent”-afdeling. De meeste mensen zullen vooral proberen om extra karakters te unlocken, maar ik kan je alvast zeggen dat er nog meer andere interessante zaken tussenzitten ook. Zo heb ik bij voorbeeld een “Making Of” filmpje gekocht, welk zeer interessant was om te bekijken, aangezien je een deftig idee krijgt van hoe een dag in het leven van de developers eruit zag ten tijde van het maken van MK:Deadly Alliance.

Het enige nadeel aan deze doodskisten is dat je enkel de prijs te zien krijgt van elke kist maar totaal geen idee hebt wat erin zit. Natuurlijk word je door de developers gepushed om te blijven spelen, want er zijn meer dan 600 kisten te koop en je zou toch wel zeker willen zijn dat je alle interessante zaken te pakken gekregen hebt ?

Om een gevecht te winnen heb je natuurlijk een karakter nodig en er zijn er genoeg om uit te kiezen en nog meer om te unlocken. Elke speler heeft zijn eigen moves en niet minder dan drie verschillende vechtstijlen. Hiervan zijn er twee gewone vechtstijlen waarbij je met handen en benen je tegenstander de kop inslaat en de derde laat je toe om met wapens het bloed al helemaal in het rond te laten vliegen. Het leuke is hier dat de verschillende vechtstijlen zeer goed gebalanceerd zijn. Zo zal je bijvoorbeeld een pak kwetsbaarder zijn als je met wapens vecht. Een voorbeeldje hiervan is dat als je met een zwaard ofzo aan het vechten bent, eenzelfde slag meer damage zal veroorzaken bij jou dan wanneer je dezelfde slag incasseert terwijl je in een handgevecht bezig bent.

Zoals in alle Mortal Kombat spelletjes heb je verscheidene special moves voor je karakters en natuurlijk een “fatality move” die het bloed al helemaal uit je tegenstander laat vloeien. Het spijtige is echter dat de iets ingewikkeldere special moves enorm moeilijk zijn om uit te voeren. Het komt er echt op aan om je timing tot op een tiende van een seconde nauwkeurig uit te voeren of je volledige combinatie van moves gaat de mist in. Ook spijtig is het feit dat er slechts één fatality per karakter is en dat ook hier je timing absoluut perfect moet zijn, wil je niet je tegenstander zien omvallen na een zachte en redelijk nichterige klop in plaats van dat je zijn geraamte uit zijn lichaam trekt.

Het goorniveau van Deadly Alliance is weer op een enorm hoog niveau gebracht, zelfs bij de kleinste streling wordt het bloed over het complete scherm uitgesmeerd. Je kan je wel inbeelden wat er dan gebeurt als je met een katana of zwaard op je tegenstander ligt in te hakken :)

Wat je je wel kan afvragen: hoe het mogelijk is dat, terwijl al dat bloed over je scherm stroomt, de karakters ogenschijnlijk intact blijven tot de laatste slag en dan ineens neervallen. Tot dat moment springen ze lustig in het rond en slaan erop los zonder enig probleem. Misschien dat ze aan de cocaïne zitten ? (Of ze hebben teveel Speed gezien ? – red.)

Dit is de eerste keer dat we een Mortal Kombat spel te zien krijgen dat vólledig 3D is en het is nog geslaagd ook. De personages zien er zeer goed uit, net zoals de omgevingen, alhoewel sommige wel iets beter ineengestoken hadden mogen worden. Een leuk detail is dat de framerate niet plotseling omlaag gaat tijdens een gevecht, dus van slow-motion moet je geen schrik hebben tijdens een ingewikkelde move. Het enige punt wat wel ergerlijk is, is de onzichtbare muur die de bewegingsvrijheid van de personages serieus belemmert. Waarom heeft Midway geen systeem geïmplementeerd zoals bij Dead or Alive waar je naar een andere plaats kan gaan of door een ruit geslagen kan worden om in een andere kamer te belanden ?

Ter conclusie kan ik zeggen dat het tijd werd dat we nog eens een no-nonsense vechtspel te zien kregen en Deadly Alliance is net wat we nodig hadden. Er is misschien niet zoveel variatie qua spelmogelijkheden als in Dead or Alive 3 en er zijn die ambetante onzichtbare muren waar we constant tegenaanlopen, maar al bij al is er genoeg pracht en praal (en bloed) en is de fun factor groot genoeg om je een tijdje bezig te houden!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Mortal Kombat: Deadly Alliance
geplaatst in: Reviews, Xbox
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>