gaming sinds 1997

Mortal Kombat

Soms voel ik mij wat een veteraan als ik terugdenk aan de vele goede games waar ik twee decennia terug uren zoet mee was. Street Fighter was de grondlegger van mijn favoriete genre en opende de deuren voor vele varianten. Een daarvan was Mortal Kombat. Het spel blonk niet uit in gameplay vergeleken met andere fighters; daarvoor waren de basisbewegingen voor alle personages te gelijklopend en de special moves te beperkt. Naam en faam scoorde de serie echter met de emmers bloed die uit de tegenstanders vloeiden en de dodelijk Fatalities waarmee je je vijand kon vernederen. Het resulteerde in een gruwelijk goeie reeks, maar sedert de komst van 3D verloren de ontwikkelaars de goeie weg. Tijd dus om de serie terug te brengen naar de roots!

Het terugkeren naar de roots nam men bij NetherRealm wel heel letterlijk op. Tijdens het laatste Mortal Kombat tornooi sneuvelt iedere krijger die de aarde verdedigt en stuurt de god van donder, Raiden, een boodschap terug in de tijd naar zichzelf net voor het eerste tornooi. Dit betekent dat iedere krijger uit de eerste game terug is, maar aangezien het verhaal alle games beslaat tot en met MK3, ook alle andere daaruit.

Verhaal? Jup, Mortal Kombat is zowat de eerste fighter die verschijnt met een volledig singleplayerverhaal. Aan de hand van tussenfilmpjes doet men de verhaallijn uit de doeken. Alles vloeit naadloos over in elkaar waardoor je nooit laadschermen te zien krijgt. Ieder hoofdstuk focust zich op één personage en hoe ze hun plaats in het tornooi rechtvaardigen. Wie echter een serieus verhaal verwacht bij een fighter moeten we teleurstellen: het helt vaak over naar de ludieke kant, maar kan wel genoeg boeien voor wie houdt van het Mortal Kombat universum. Het grootste probleem aan de Story Mode is de ontbrekende mogelijkheid om de cutscenes door te spoelen. Niet echt een probleem zolang je blijft spelen, maar wel irritant als je even wil uitrusten na het laatste gevecht met Shao Kahn, maar de volgende dag verplicht bent de volledige scène van 5 minuten opnieuw te moeten uitzitten.

Naast de verhaalmodus keren ook de welbekende ladder matches terug, die je tevens in tag team kan spelen. De andere innovatie is de Challenge Tower. Een lange reeks van verscheidene uitdagingen die je moet doorstaan. Gaande van de klassiekers Test Your Might/Sight/Strike/Luck tot variaties in de gevechten zoals een magnetische vloer, de wereld op zijn kop, je vijand die je enkel kan verslaan met een special move of tientallen zombies die je met Strikers pistool moet omleggen. Het bezorgt je niet enkel veel extra speeltijd, maar is ook nog eens met de nodige liefde in elkaar gestoken door de ontwikkelaar waardoor het niet als een klein extraatje aanvoelt, maar een volwaardige gamemodus wordt.

Wie nieuw is of gewoon niet goed is in fighting games hoeft niets te vrezen. De game bevat een uitstekende tutorial waarin je alle nodige combo’s, special moves, en fatalities kan leren. Ben je in het heetst van de strijd toch even vergeten hoe je weer Scorpions teleport move uitvoert dan kan je door even te pauzeren alle bewegingen raadplegen, inclusief Fatalities en Tag Team combo’s. Krijg je dan nog steeds op je bakkes, dan verlaagt de game automatisch de moeilijkheid na een aantal nederlagen.

Wat Mortal Kombat doet uitstijgen boven de voorgaande delen is zonder twijfel de beter uitgewerkte gameplay. De standaardbewegingen zijn niet langer generisch voor de vechtersbazen, op de roundhouse kick, sweep of uppercut na. Tevens kan je nu de combo’s aan elkaar blijven rijgen zodat de tegenstander niet meteen de grond raakt. Het vergt wat oefentijd, maar is zeker de sleutel tot succes.

Een andere belangrijke factor is de nieuwe ‘special bar’. Deze is opgedeeld in drie secties en vult zich langzaam naarmate je slaag krijgt of je tegenstander je aanvallen weet af te weren. Indien je de eerste sectie vult kan je een geavanceerde special move uitvoeren, zoals Nightwolf die 3 pijlen afschiet met zijn boog in plaats van één.

Spaar je wat langer dan kan je een Kombo breaker uitvoeren om je tegenstander een halt toe te roepen. Wie nog meer klappen incasseert kan een X-Ray aanval uitvoeren. Hierdoor kan je je tegenstander zijn gezondheid met één derde terugdringen. In ruil voor je drie opgespaarde secties krijg je een knap geanimeerde aanval te zien waarbij je beenderen ziet versplinteren, messen door oogkassen ziet dringen of ingewanden een ferme klap opvangen.

Wie denkt dat sparen tot je een X-ray kan uitvoeren altijd de juiste keuze is, heeft het mis. Het correct gebruiken van de Kombo Breaker of geavanceerde aanvallen kan even goed leiden tot een overwinning. Het hangt sterk af van hoe je tegenstander speelt, hoe je overweg kan met je personage en wat de voorwaarden zijn van je X-Ray aanval. Johnny Cage zijn X-Ray kan je pas gebruiken als tegenaanval waardoor je je tegenstander wat om de tuin moet leiden en ervoor moet zorgen dat je je special bar niet voor niets opgebruikt.

Wie zich graag meet met andere spelers kan dan weer online terecht, op voorwaarde dat je een online pass in je bezit hebt uiteraard. Je kan er terecht voor ranked, player of private matches. Daarnaast kan je ook chatten in lobby’s en spelers uitdagen tot een robbertje vechten of de nieuwe King of the Hill. In die King of the Hill kan je tot en met acht spelers gevechten bijwonen. De winnaar blijft staan en krijgt steeds een nieuwe uitdager voorgeschoteld. De andere zes spelers kunnen de spelers toejuichen of uitjoelen. Op het einde van het gevecht kan je dan een score geven voor het bloederige entertainment.

Grafisch krijg je een vlotte en knap gestyleerde game op je scherm getoverd. De filmpjes worden weergegeven met de in-game graphics waardoor je tijdens het inzoomen op de personages minder scherpe texturen te zien krijgt. Niettemin blijft het wel knap dat de game hierdoor naadloos terug over gaat in een gevecht. Het stemmenwerk is zeker niet slecht, waardoor het grappige verhaal en de hilarische dialogen op je lachspieren werken.

De Mortal Kombat reboot is zonder twijfel een schot in de roos. De verbeterde gameplay is het sterkste punt aan de game. Het zorgt voor een instapklare ervaring voor iedereen, maar maakt het ook uitdagend om volledig onder de knie te krijgen. De ellenlange waslijst aan special moves en het uitgebreide personagerooster maakt van de game niet alleen een orgie aan mogelijkheden, maar maakt dat ook specialisten de nodige voldoening ervaren wanneer je in King of the Hill de heuvel bezit. Kortom, Mortal Kombat is terug en deelt meteen rake klappen uit!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Mortal Kombat (2011)
geplaatst in: Reviews, Warner, X360
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>