gaming sinds 1997

MotoGP 06

Climax heeft het makkelijk zou je kunnen redeneren. Hun MotoGP mag dan wel nog steeds populair zijn op Xbox Live, veel concurrentie is er voorlopig nog niet geweest in het realistisch racen met de moto. Op de PS2 heb je natuurlijk wel recent Tourist Trophy zien passeren, maar die kon nooit het niveau van Gran Turismo 4 evenaren, noch de opwinding van MotoGP 3 doen vergeten.

Met MotoGP 06 zijn we reeds toe aan de vierde aflevering in de reeks en gelukkig hebben de makers zich ondanks dat alles niet tevreden gesteld met een doordeweekse doorslag van de vorige telg. 06 is daarnaast ook de eerste in zijn genre op de Xbox 360 en verdient meer aandacht dan tot nu toe het geval was.

Dat laatste niet in het minst omwille van de erg intuïtieve, maar toch uitdagende, controls, die op heel subtiele wijze gebruik maken van de twee sticks om het motorrijden te simuleren. Ikzelf heb nog nooit een dergelijk monster tussen de benen gehad (over andere beesten tussen de benen zullen we het hier even niet hebben), maar toch kreeg ik al snel de indruk dat je dit niet kan vergelijken met autoracen. Beginners, zoals mij, zullen dan ook de eerste uurtjes moeite moeten doen om zich aan te passen en te wennen aan de andere manier van rijden. Zo moet je veel vroeger remmen en rekening houden met de plaatsing en het gewicht van je piloot.

Gelukkig wordt de moeilijkheidsgraad geleidelijk opgebouwd en krijg je ook heel wat terug voor je aangehouden inspanning. Het gevoel dat je krijgt bij het nemen van een perfecte bocht of het voorbijsteken van een collega in een rechte lijn tegen adembenemende snelheden is lekker en voldoening gevend. Climax heeft ook gezorgd voor voldoende toegankelijkheid op allerlei vlakken. Onder andere de tips bij het nemen van bochten doen denken aan die van Forza Motorsport en geven de beginner voldoende houvast, zodat hij snel kan bijleren, ze zullen je nooit te veel bij het handje nemen, zodat de fun uit het zelf ontdekken niet weggezogen wordt.

Zo krijg je ook naast de officiële spullen (17 uitstekende tracks) van het 2006 MotoGP-seizoen (en dat van 2005 als extraatje) nog heel wat ander lekkers. Er is als belangrijkste aspect de Extreme Mode (met fictieve, maar daarom niet minder spectaculaire tracks), waarin je net zoals in de officiële modus aan het werk kan in klassieke races, kampioenschappen, challenges en natuurlijk een boel multiplayervormen, zowel op je scherm thuis als over Xbox Live. Bovendien kan je in Extreme ook aan het tunen slaan, terwijl je in GP je piloot kan aanpassen. Ik vond het enkel jammer dat je de Extreme Mode pas kan spelen nadat je een volledig seizoen hebt afgewerkt in de klassieke modus.

Diepgang in de controls, besturing, opties en mogelijkheden zijn er dus meer dan genoeg. Wie houdt van racen tegen menselijke tegenstanders kan zich verheugen op wedstrijdjes met maximaal 16 spelers, waarvan vier op één Xbox 360, inclusief kwalificaties, oefensessies en volledige kampioenschappen. Bovendien zijn er nog enkele extraatjes zoals stunt races om wat afwisseling te bieden.

Grafisch ziet alles er overigens erg afgelikt uit. De motoren zijn piekfijn gemodelleerd en afgewerkt en een lust voor de ogen van racefreaks. Ook de tracks stellen niet teleur en zien er quasi fotorealistisch uit. Enkel de regen kon wat beter worden weergegeven, aangezien die zich enkel beperkt tot een extra glanslaagje op het asfalt.

MotoGP 06 is een must-have voor wie houdt van motoren en het racen op die dodelijke stukken metaal op wielen. Het spel vergt meer inspanning dan de gemiddelde PGR3 of Forza Motorsport, omwille van de uitdagende controls, de onconventionele maar daarom niet minder uitdagende handling en het feit dat een gans stuk van de gameplay dient ontgrendeld te worden. Wie echter een klein beetje tijd investeert zal een pracht van een spel ontdekken, met een motor die binnenin even hard glimt als de carrosserie ervan aan de buitenkant.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: MotoGP 06
geplaatst in: Reviews, THQ, X360
tags: ,


Leave a Reply