gaming sinds 1997

Motorstorm: Apocalypse

Reeds voor de derde keer in deze consolegeneratie komt het Britse Evolution Studios op de proppen met een MotorStorm-game. Na uitjes in Monument Valley en Hawaï, mogen we nu een stad aan de Amerikaanse westkust op stelten zetten. Tijdens een aardbeving…

Ja, inderdaad; in Apocalypse gooit Evolution het laatste restje realisme van de reeks overboord en gaat het helemaal over-the-top. In Festival, de hoofdmodus van de game, beleef je de laatste dagen van een San Francisco-eske stad vanuit de oogpunten van de drie hoofdpersonages, die elk gemakkelijkheidshalve overeenkomen met een moeilijkheidsgraad (rookie, pro en veteran). Elk niveau bevat een vijftiental wedstrijden, dus qua speelduur ben je alvast eventjes zoet.

Het flutverhaaltje dat de races omringt, is amper de moeite van het typen waard. Het wordt bovendien op een flauwe manier gepresenteerd. Of vindt iemand schuivende stripverhaalanimaties een boeiende vorm van cutscenes? Tel daarbij de ontelbare clichés (de klunzige beginnende racer, de stoere ervaren mentor, de rivaliserende bullebak, de schijnbaar onbereikbare love interest…) en compleet foute voice-acting en je waant je precies in een Hollywoodiaanse B-film. Enkel Chuck Norris en Steven Seagal ontbraken er nog aan. Het zal wel allemaal de bedoeling zijn dat het spel zichzelf niet al te serieus neemt, maar de luchtige omkadering past gewoon niet bij de rauwe, hondsbrutale races.

Het concept van die races zal ondertussen wel gekend zijn: in een van de dertien voertuigklassen (superbike, ATV, buggy, rally car, mud plugger, big rig,…) probeer je je een weg doorheen de concurrentie te rammen en te beuken, in de hoop als eerste over de finish te komen. Om je te helpen beschik je over een boostsysteem dat echter in sneltempo je motor oververhit. Gebruik je de boost te lang, dan spat je in duizend stukken uiteen (Havok physics for the win!). Gelukkig zijn er genoeg waterplassen over de tracks verspreid om je motor tijdig af te koelen.

Net als in vorige MotorStorm-games heeft elk type wagen zijn favoriete ondergrond: buggy’s razen bijvoorbeeld het liefst over zand, terwijl muscle cars zich het best gedragen op asfalt. Er zit dus zeker een tactisch element in de game; je zult die routes moeten uitstippelen die voor jouw bolide optimaal zijn.

En dat is niet zo makkelijk als het klinkt, want er zijn op elke track werkelijk tientallen shortcuts en omwegen die je kan verkennen. Bovendien gebeurt het geregeld dat het parcours in real-time verandert op zijn Split/Second’s (die aardbeving, weet je wel?). Zo kunnen wolkenkrabbers instorten terwijl jij erlangs rijdt en met wat pech belandt je er zelfs onder. Ook instortende bruggen en ontploffende huizen zijn schering en inslag.

Qua spektakelwaarde zit het dus wel snor. Het helpt natuurlijk wel dat de engine van Apocalypse nog steeds een technisch wondertje is. Tussen al de actie is er geen spoor van frameratedipjes, de particle effects (rook, vuur, brokstukken,…) zijn van de indrukwekkendste ooit in een racegame vertoond en het schademodel blijft uitstekend. Soms gebeurt er echter zoveel dat je eventjes het overzicht verliest, vaak met een crash tot gevolg. De game is daarenboven ook speelbaar in 3D, maar dat heb ik niet zelf kunnen testen wegens geen 3D-televisie.

Ook het geluid blijft oorsnoep: hier zijn surround sets voor gemaakt! De huilende motoren en de oorverdovende explosies jagen meer decibels door je lijf dan goed voor je is. Enkel jammer dat de soundtrack heel wat zwakker is dan in de vorige titels. De Queens of the Stone Age en Nirvana’s van deze wereld hebben plaats geruimd voor wat repetitieve johnnybak-techno. Afvoeren, die handel!

Wie graag zijn skills tegen andere spelers uittest, heeft met MotorStorm: Apocalypse alvast de hoofdvogel afgeschoten. Of het nu gaat om de volledig te customizen splitscreen-matches met vier spelers, time trials (met de obligate leaderboards) of de online multiplayer: de game heeft meer opties dan je kan bedenken. Online kan je ervaring verdienen door goed te scoren tijdens wedstrijden, wat op zijn beurt allerlei medals, ribbons en perks ontgrendelt. Het is Call of Duty, maar dan in racevorm. Bovendien is het uiterlijk van al je wagens helemaal naar wens aan te passen met paintjobs, decals, unieke onderdelen en weet ik veel wat allemaal. Het zou best kunnen dat Apocalypse dankzij zijn uitgebreide mogelijkheden een heel trouwe schare fans rond zich verzamelt en zo een lang leven beschoren is.

Origineel is het dus al lang niet meer, maar MotorStorm: Apocalypse biedt nog steeds meer dan genoeg pure fun, zowel offline als online. Wie het lachwekkende verhaaltje even vergeet, vindt een grafisch verbluffende, spannende racer vol spektakel die je een hele tijd kan bezig houden.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Motorstorm: Apocalypse
geplaatst in: PS3, Reviews, Sony Entertainment
tags: ,


Leave a Reply