gaming sinds 1997

Myst

Zoals vele anciens weten, is Myst een van de meest invloedrijke adventure games op Mac, pc en zelfs op papier geweest. En naast versies op cd-rom en in boekvorm, is deze adventure te bewonderen (als dat het juiste woord is) in UMD-formaat en heeft het de eer de eerste adventure game te zijn op de PSP.

Remakes en overzettingen lopen zelden goed af. Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe Star Wars met Hayden Christensen als Lord Vader of naar de abominabele prestaties van Richard Gere en Jennifer Lopez in Shall We Dance. En Myst, toch wel een klassieker in het genre, bewijst dat zijn ijzersterke status door middel van een slecht ontwikkelteam, weinig motivatie en de hoop op snelle winst al na enkele minuten in duigen ligt. Welke developer haalt het immers in zijn hoofd om een rechtstreekse poort te maken van een spel dat 10 (tien!) jaar geleden werd gereleaset? De PSP heeft, ondanks haar weinig benijdenswaardige catalogus, aangetoond dat het in staat is om heel wat krachttoeren uit te halen, zowel op grafisch als gameplaygebied en het doet letterlijk pijn om zoveel potentieel verknoeid te zien worden.

Hoewel de graphics -zoals je ongetwijfeld overal tot vervelens toe kon lezen- geremasterd zouden worden, de gameplay min of meer geoptimaliseerd zou zijn en het geluid van de bovenste plank zou zijn, vind je van al die uren werk niets terug. De graphics zijn heel korrelig, het kleurbereik is schandalig laag, wat resulteert in nogal bruuske kleurovergangen die zeker vermeden hadden kunnen worden en de scènes –of beter ‘plaatjes’ – lijken te komen uit een cursus “Lekker 3D op de pc”, gepubliceerd door Lannoo in 1991. Dat zou allemaal nog min of meer te negeren vallen (maar niet te vergeven), als de point & click-gameplay van Myst aangepast zou zijn aan de analoge stick van de PSP.

Mensen die ooit met de PSP op het internet gesurfd hebben en veel op links hebben zitten klikken, verspreid over de pagina’s dankzij de smart-fit-indeling van de browser, zullen geen problemen hebben met het gesleep van de cursor, maar gamers die de analoge stick als stuurwiel gebruiken in Ridge Racer zullen vloeken op de gameplay. Niettemin, ik zie Ridge Racers fans niet echt overstappen naar Myst om de een of andere reden. Daarnaast verandert het cursoricoontje niet eens als je op bruikbare voorwerpen stuit, dus zal je elk plaatje min of meer helemaal moeten afklikken om op items te stoten. Dat verhoogt uiteindelijk wel het aantal uren gameplay van Myst, maar niet echt de fun. Er zijn ook veel andere irritante zaken die het spelplezier van deze puzzelgame vergallen; zo heb je naast een enorm goed geheugen ook een enorm goed gehoor nodig omdat het geluid –hoewel niet van de beste kwaliteit– essentieel is om sommige raadsels op te lossen en verder te geraken in het spel. Ook de beloofde PSP-exclusives zijn niet echt om over naar huis te schrijven en zullen echte Myst fans wel héél bekend voorkomen.

Het is schandalig hoe lui sommige developers zijn en hoe ze hopen te kunnen teren op een reputatie. Je kan EA bijvoorbeeld verwijten dat veel van hun games jaarlijkse updates zijn van de vorige versies, maar het zijn dan wel updates met betere graphics en een (soms weliswaar lichtjes) aangepaste gameplay die het in veel gevallen (zoals onder meer Tiger Woods PGA Tour 07!) wel de moeite maakt om het spel alsnog aan te schaffen. Dit is totaal niet het geval voor Myst PSP, dat niet alleen een belediging is voor de consument maar ook voor de reeks zelf.

Onze Score:
2.0
gerelateerd spel: Myst
geplaatst in: PSP, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply