gaming sinds 1997

Mystery Dungeon: Shiren the Wanderer

Het is al een tijdje een trend om oude games opnieuw uit te brengen, denk maar aan de Final Fantasy reeks en zoveel ander ongein dat recent op Xbox Live, PSN of de Virtual Console nieuw leven werd ingeblazen. In de meeste gevallen gaat het om games die in het verleden een groot succes hebben gekend en waar oudere gamers nostalgisch op terugblikken. Ook Sega waagt een poging om een stukje antiek op te poetsen. Met Mystery Dungeon: Shiren the Wanderer voor de Nintendo DS krijgen we nog eens een goeie ouwe dungeon crawler. Met de nadruk op ouwe!

Shiren the Wanderer is een Ronin, een samoerai zonder meester, die samen met zijn wezelvriendje Koppa op avontuur gaat. Beiden zijn op weg naar het land van de Gouden Condor waar zich volgens de legende de gouden stad bevindt. Zoals bij elk avontuur gebeurt dit niet zonder enige moeilijkheden: zo dien je talloze kerkers en bossen, weelderig doorspekt met agressieve monsters, te doorkuisen.

Het doorlopen van de dungeons gebeurt in een soort van erg kort turn-based systeem. Elke stap die je maakt met je speler, is er ook eentje voor de vijand. Dit geldt ook voor andere acties zoals het gebruiken van items of het aanvallen van de tegenstander. Zo dien je tactisch gebruik te maken van je speelveld om je vijand te benaderen, want overleven is een absolute must! Eens je sterft in de game is er geen weg terug: geen savegames die je kunnen terugbrengen, geen extra levens of checkpoints die je een tweede kans geven.. Bovendien zijn al je zuurverdiende wapens, items en experience points foetsie! Volgens de ontwikkelaars belooft de game 30 uur aan gameplay en alleen al de gedachte dat je na het maken van een klein foutje helemaal opnieuw moet beginnen is erg demotiverend in deze tijden.

Dat Mystery Dungeon: Shiren the Wanderer RPG-elementen bevat is duidelijk. Het verbeteren van je personage en het upgraden van je schilden en zwaarden zijn vrij goed uitgewerkt. Toch is het spel zeer eentonig en mag je je na elke afgewerkte dungeon weer aan een andere, gelijkaardige, dungeon verwachten. Naast de ‘storyline’ zijn er nog enkele sidequests die men kan voltooien waarbij je bijvoorbeeld een item moet zoeken of een monster moet doden.

Grafisch ziet het spel eruit alsof we in het 16-bit tijdperk zijn blijven steken. De ontwikkelaars hebben geen moeite gedaan om de game visueel bij te schaven. Het gebruik van de twee schermen van de Nintendo DS is ook al niet echt geniaal te noemen, dus valt het al snel op dat dit niet meer is dan een snelle port van wat vergane glorie. Ook het geluid is identiek gebleven aan zijn voorganger en klinkt even gedateerd als de monotone ringtones van de Nokia 3210.

Sega heeft met Mystery Dungeon: Shiren the Wanderer geprobeerd om deze topper opnieuw uit te brengen, maar net als in de game krijgt men geen tweede kans. Audiovisueel voelt de game zeer verouderd aan en we hadden toch enkele vernieuwingen verwacht zoals een beter gebruik van de twee schermen of enkele leuke extra’s. Ik begrijp dat de huidige generatie van games iets te veel je handje vasthoudt, maar een game zonder checkpoints of de mogelijkheid om het spel op te slaan, zorgt toch voor enorm veel frustratie. Ben je op zoek naar een echte klassieke dungeon crawler, waarbij je geduld tot het uiterste op de proef wordt gesteld, is dit een echte aanrader. Anders zou ik onze vriend op zijn eentje in de kerker laten zitten!

Onze Score:
5.0
gerelateerd spel: Mystery Dungeon: Shiren the Wanderer
geplaatst in: DS, Reviews, Sega
tags: ,


Leave a Reply