gaming sinds 1997

nail’d

Fans van extreme dirt racers zoals Pure of de MX vs ATV reeks kunnen eindelijk in hun handen wrijven. Na een lange leemte is er eindelijk een nieuwe game waarvoor je graag nog eens de tapbanden uit je garage haalt. Kan deze arcaderacer zijn slogan ‘Stronger, Harder, Faster!’ waarmaken of gaan we met onze motor in het stof happen?

Nail’d is een typische arcade racer en dit valt vanaf de eerste seconde op. De game sleurt je mee doorheen de wildernis van Yosemite, de woestijn van Arizona of de onherbergzame hoge toppen van de Andes aan snelheden waarvan F-16 piloten zelfs bleekjes kleuren. De hoge snelheid uit zich dan ook in een heel simpele besturing: gas geven, boost en remmen. Geen over-the-top stunts of moeilijke multipliers hier. Gewoon landen op je wielen of door brandende poortjes en hoepels vliegen is genoeg om je boost bij te vullen.

Naast de hoge snelheid bieden de verschillende uitgestrekte tracks een extra uitdaging. De verschillende ondergronden, vele zijwegen en grote sprongen vormen een ware obstakelchaos, maar de grootste uitdaging creëert men door een fout respawn-systeem te integreren. Terwijl je in de lucht vliegt op zoek naar de track waar je kan landen beslist de game soms plots dat je verkeerd op weg bent met als resultaat een ontploffende motor. Een klein steentje op de weg of wat begroeiing aan de zijkant van de weg bezorgt je soms hetzelfde effect. Wanneer je dan echt vastzit dan treedt het respawnmechanisme niet in werking..

Dat Techland een beperkte ontwikkelingstijd had uit zich niet ook in het beperkte aantal aanwezige modi. Een kampioenschap, vrije race en een online modus, daar moet je het mee stellen. De modi zijn opgebouwd uit twee speltypes, Race of Stunt Race. De laatst genoemde houdt trouwens niet meer in dan zorgen dat je zoveel mogelijk boost verzamelt. Het aanbod voertuigen is even saai met twee keuzes, de quad en crossmotor. Je kan wel upgrades vrijspelen voor beide voertuigen, maar de beperkte diepgang zou zelfs een hovercraft doen stranden.

Wie dan weer online wil gamen kan terecht in een lobby gebaseerd op je locatie. Spijtig genoeg zijn er weinig tot geen spelers online, en vind je dan toch enkele mensen dan lijkt het erop dat je tegenstanders evenveel problemen hebben als jou en verlaten ze vroegtijdig de game.

Het simpele concept kan je ook meteen doortrekken naar het grafische aspect van de game. De omgevingen zijn groots, maar zijn zeker niet de mooiste als je even stilstaat. Bij hoge snelheden ziet het er allemaal wat beter uit, maar dan gooien frame-drops roet in het eten. De voertuigen bezitten dan weer weinig detail en de animaties van de aap-achtige rijders zijn gewoonweg onrealistisch. De cliché bijhorende baby-metal soundtrack is dan weer ronduit slecht gekozen. Queens of the Stone Age heeft betere nummers dan het gekozen ’3′s & 7′s’ en een 7 jaar oud nummer van SlipKnot hoort helemaal niet thuis in het rijtje. De andere geluidsfragmenten klinken allemaal wel wat hetzelfde en hoeven zonder twijfel geen verdere uitleg.

Een arcaderacer hoeft niet veel diepgang, maar dit is gewoon te weinig. De dagen dat snelheid het hoogtepunt was in een game zijn al lang vervlogen. Misschien leeft het Poolse Techland nog in de jaren ’90, maar als ontwikkelaar van onder meer Call of Juarez zouden ze toch beter moeten weten. Een spijtige misser.

Onze Score:
5.0
gerelateerd spel: Nail’d
geplaatst in: Deep Silver, Reviews, X360
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>