gaming sinds 1997

Naruto: Ninja Destiny

Naruto is heel populair in het Verre Oosten, en dat zullen we geweten hebben. Deze nieuwste telg is, zoals zo vaak bij op Anime of Manga gebaseerde games, een puur vechtspel.

Je hebt de keuze tussen Story Mode, Battle Mode en Wireless Battle. Het verhaal uit Story Mode is echter weinig meer dan een achtergrond voor de eigenlijke gevechten. Zonder de serie te kennen, is het dan ook nogal moeilijk te volgen en bovendien blijft het allemaal erg oppervlakkig.

De Battle Mode is nog eens onderverdeeld in Player VS. CPU en Singleplayer. Het eerste laat je kiezen wie tegen wie vecht en waar, in het tweede komt het erop aan een reeks gevechten af te werken met een bepaald zelfgekozen personage.

Wireless Battle laat je toe tegen vrienden te vechten via het Multi-Card Play systeem. De verhaalmodus uitspelen of een reeks singleplayergevechten overleven zorgt er eveneens voor dat meer personages worden vrijgespeeld. In totaal komen er dan een tiental nieuwe bij, bovenop de tien originele.

In feite komen alle mogelijkheden van het spel neer op hetzelfde: een gevecht in twee rondes met een bijkomende ronde in het geval het gelijkspel zou zijn. De mogelijke combo’s zijn vrij beperkt en het spel moet het vooral hebben van de speciale en geheime technieken. Deze zijn per personage verschillend en richten meer schade aan. Vooral de geheime techniek is vernietigend (meer dan de helft van de gezondheidsbalk van de tegenstander gaat hierdoor verloren), maar die kan mislukken en je hebt er een volledig opgevulde Chakra-balk nodig.

Die Chakra heb je ook nodig om te teleporteren. Dat is zelfs mogelijk terwijl je aangevallen wordt (behalve als het om een geheime techniek gaat) maar het zal je wel wat meer energie kosten. De balk vult zich trouwens niet automatisch maar wordt langer naarmate je slagen uitwisselt met de tegenstander, er incasseert of afweert. Jammer genoeg voor wie houdt van wat diepgang in zijn games, komen de gevechten vooral neer op good old button-mashing.

Als een extraatje kan je tijdens de knokpartijen gebruik maken van bepaalde power-ups. In totaal zijn er 15 verschillende, waaruit willekeurig 6 per speler worden gekozen vooraleer de strijd losbarst. Enkele voorbeelden zijn een sterkere verdediging, de mogelijkheid om de Chakra van de tegenstander te blokkeren en het krijgen van een gezondheidsboost. Veranderingen in status (bijvoorbeeld extra aanvalskracht) duren echter niet lang genoeg om er echt van te kunnen profiteren.

Naruto en zijn vriendjes en tegenstanders vechten zich een lumbago in 3D. Jammer genoeg zien de personages er vrij levensloos en saai uit. Dat gevoel wordt nog versterkt wanneer er na een gevecht ingezoomd wordt op de winnaar die dan zijn of haar kenmerkende vreugdedansje uitvoert. Veel beweging is er niet te zien en al dat gezoom vestigt alleen maar meer de aandacht op de gruwelijk slecht afgewerkte graphics.

Een originele invalshoek of een echte meerwaarde bovenop de licentie biedt Naruto: Ninja Destiny niet. Het spel kan nooit boeien, heeft gameplay met te weinig diepgang en er zijn leukere én mooiere fighting games op de markt.

Onze Score:
5.0
gerelateerd spel: Naruto: Ninja Destiny
geplaatst in: DS, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply