gaming sinds 1997

Naruto: Ultimate Ninja Storm

Manga kreeg jarenlang geen voet aan wal op Europese bodem, en enkel in Frankrijk was er een tamelijk breed publiek geïnteresseerd. De laatste jaren zien we verandering in de zaak dankzij ondermeer het succes Pokémon. De games en bijhorende televisieseries hebben de poort geopend tot deze Japanse negende kunst. Mangastrips zoals Monster en Death Note werden een ongekend succes, maar ook Dragon Ball Z kreeg een tweede leven als serie en videogame. Daarnaast ontbolsterde ook Naruto, de van stekelig en geel haar voorziene ninja, zich tot een populaire manga, anime en videogame personage. Op de PlayStation 2 konden we reeds een resem aan matige games ontvangen van de ninja, maar zal hij zijn overstap naar de PlayStation 3 zonder kleerscheuren doorstaan?

CyberConnect2 probeert in Naruto Ultimate Ninja Storm een combinatie tot stand te brengen van Free Roaming en Fighting. Dit vertaalt zich in de hoofdmodus van de game, de “Ultimate Mission” modus. Hierin is het de bedoeling dat je de pittoreske straatjes van het dorp Hidden Leaf afschuimt naar opdrachten in de vorm van klassieke Naruto gevechten en mini-games. Tot onze ergernis zijn sommige opdrachten pas beschikbaar na het behalen van een aantal experience punten, waardoor je grootste tijdsverdrijf heen en weer rennen is om beschikbare missies te vinden. Op de erbarmelijke mini-map kan je namelijk nauwelijks iets aflezen door de overvloed aan symbolen.

Grafisch is de game een pareltje, wat ervoor zorgt dat het verschil met de tekenfilms minimaal is. De graad van details op de personages is hoog, de bewegingen zijn realistisch, vlot en goed vormgegeven en enkel de typisch kale omgevingen zijn voor de mensen die de reeks niet kennen een minpuntje. De weinig aanwezige tussenfilmpjes zijn van hoge kwaliteit en bezitten de karakteristieke eigenschappen van de serie. Hierdoor verliest het verhaal zelden of nooit zijn schwung.

CyberConnect2 koos voor een makkelijk instapklare besturing die niet te vergelijken is met de standaard fighting game. De meest ongelofelijke aanvallen kunnen uitgevoerd worden met een simpele druk op de cirkel. De andere facebuttons worden gebruikt om te springen, shurikens te gooien of je Chakra op te laden. De schouderknoppen gebruik je om te blocken, te ontwijken of hulp in te roepen van een vriend. Ondanks de enige knop om aan te vallen is er toch nog een beetje tactiek te bespeuren. Door het opladen van je Chakra meter kan je mits een juiste timing een Jutsu of Ultimate Jutsu aanval uitvoeren. Dit zorgt voor wat meer diepte in de gameplay, maar niet genoeg om de hardcore gamers te kunnen sussen.

Naast de Ultimate Mission is er nog de Free Battle mode. Hierin kan je elk klassiek Naruto gevecht naspelen zonder te moeten ronddwalen in de straten van Hidden Leaf. De selectie speelbare karakters beperkt zich tot 12 personages, zolang je de Ultimate Mission modus niet uitspeelt. Je kan je dus niet van onder die hoofdmodus uit. Een andere grote afwezige zijn online multiplayermogelijkheden, ook al lijkt dit ons niet zo moeilijk te implementeren. Het onlangs geprezen Soul Caliber IV bewees dit eerder al met veel glans.

Naruto Ultimate Ninja Storm is opgedeeld in twee onderdelen: het free roaming gedeelte en de gevechten. Jammer genoeg is het free roaming gedeelte niet goed uitgewerkt en gaat de game snel vervelen. Het fighting gedeelte mist daarentegen het beoogde effect niet, maar is te simplistisch om meer dan enkel het mainstream publiek te plezieren. Het grootste pluspunt zijn de graphics die heel hoog scoren. Hopelijk nemen toekomstige ontwikkelaars een voorbeeld aan deze cell-shaded graphics. Kortweg, Naruto Ultimate Ninja Storm richt zich hoofdzakelijk op fans van de serie die zullen genieten van de knappe graphics en niks meer nodig hebben om zich in de tekenfilm te wanen.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Naruto: Ultimate Ninja Storm
geplaatst in: NamcoBandai, PS3, Reviews
tags: ,


Leave a Reply