gaming sinds 1997

NBA 2K8

Ieder jaar opnieuw kijk ik met argusogen uit naar de release van een nieuwe NBA 2K om weer maar eens te zien hoe het de vloer aanveegt met de concurrentie door opnieuw en opnieuw vernieuwde content te leveren die ervoor zorgt dat het geheel nog realistischer oogt en voelt. Dit jaar is het niet anders, maar kan NBA 2K8 opboksen tegen al het basketbalgeweld dat we vorig jaar geserveerd kregen?

Realisme is sinds dag één de troef bij uitstek geweest van deze schitterende basketbalreeks. Dit jaar wilden de ontwikkelaars dat aspect van het spel verder uitbreiden en daar zijn ze naar mijn mening goed in geslaagd…althans gedeeltelijk. Een eerste aanpassing gebeurde aan de AI en dan vooral aan de aanvallende AI. Computergestuurde spelers zoeken gaten in de verdediging, geven schitterende passes en zullen je meer dan eens het leven zuur maken. Anderzijds geldt dat natuurlijk ook voor jouw team en dat geeft je de kans om onwaarschijnlijk vette acties op poten te zetten. Wat echter in overvloed aanwezig is in offence, is zo goed als niet te vinden in de verdediging. Vaak reageren je medespelers te traag op een beweging, passen ze hun verdediging niet aan aan de shotgewoonten van een tegenstander of anticiperen ze gewoon niet op passes.

Als gamer heb je het dan weer iets te makkelijk in verdediging en dat allemaal dankzij de ‘lock-on D’-functionaliteit. Door een combinatie van toetsen blijf je als het ware aan de tegenspeler plakken. Hij krijgt amper nog de kans om een schot te ondernemen, laat staan naar de ring te trekken. Tegen een AI-tegenstander is dat allemaal niet zo erg, maar eens je de multiplayervelden betreedt, wordt pas echt duidelijk hoe waardeloos ht systeem is. Vroeger had je nog best wat skills nodig om op internet een serieus verdedigend spel neer te zetten, terwijl je nu gewoon lock-on D moet inschakelen en klaar is kees!

Een andere en tevens de meest betekenisvolle aanpassing is de volledige vernieuwing van het animatiesysteem. Daar waar je vroeger eigenlijk in eenderwelke situatie een paar supersnelle dribbels kon uitvoeren om de verdediger uit te schakelen, moet je nu gebruik maken van de snelheid die een speler al heeft, het zogenaamde momentum. Dat draait uit op een tragere, maar verfijndere gameplay die vooral de echte basketbalfans zullen weten te appreciëren. Gamers die op zoek zijn naar actie zullen het dan weer een enorme tegenvaller vinden. Hoewel, na een tijdje leer je hoe je met die nieuwe manier van bewegen om moet gaan. Wees echter niet verrast dat het wat langer duurt dan normaal om de game onder de knie te krijgen, want de leercurve is relatief steil.

Naast een beetje assistentie door de lock-on D, krijg je nu ook assistentie bij de gekozen systemen (of plays in het Engels) die je jouw team wil laten uitvoeren. Vanaf het moment dat zo’n systeem gestart wordt, worden de stappen en passes weergegeven aan de hand van tekeningen op de grond, waardoor je stap voor stap door de plays geloodst wordt.

Naast gameplayvernieuwingen, krijgen de fans dit jaar waar ze al jaren lang naar snakken, een ‘dunking contest’. Aanvankelijk is wederom redelijk wat geduld nodig om alles geleerd te krijgen, maar eens je over de nodige kunde beschikt, is het zonder discussie een onwaarschijnlijk leuke en amusante toevoeging aan het spel, zeker als je tegen wat vrienden speelt. Bereid je alvast voor op enkele dunks om je vingers bij af te likken.

Ook al is er nu een dunking contest, de ‘association’ is en blijft heer en meester! De bedoeling is nog steeds dezelfde: maak een topfranchise van een NBA-team naar keuze. Waar je in NBA 2K7 eigenlijk geen echte invloed had op de spelers, moet je nu rekening houden met hun verwachtingen qua spelminuten en rol binnen het team. Als je een basisspeler bijvoorbeeld te weinig laat spelen, zal hij zich slecht gedragen en de moraal van het team sterk naar beneden halen. Wat dat als resultaat heeft kan je al raden: het hele team gaat er slechter door presteren.

Een andere grote troef die NBA 2K sinds enkele jaren kan aanbieden is de multiplayer. De online competities en toernooien kunnen verspreid worden over een tijdspanne van verschillende dagen. Zoals ik eerder al zei, verliezen de online wedstrijden wel een deel van hun charme door de lock-on D, die het iets te makkelijk maakt om te verdedigen. Daarnaast kan je nu ook online met één andere speler co-op tegen een AI-team ballen. Verder is er eigenlijk niets veranderd. Waarom zou men ook een succesvolle formule veranderen?

Grafisch heeft NBA 2K8 een mooie stap voorwaarts gemaakt, zeker als we het hebben over het detailniveau. Wat ze echter nog moeten leren bij 2K Sports is het modelleren van spelers… Veel van de echte sterspelers lijken allesbehalve op hun echte tegenhangers, waarbij de grootste ramp misschien nog wel Steve Nash is. Hij lijkt een beetje op een pas neergestort buitenaards wezen dat tijdens zijn vlucht naar de begane grond zijn cockpit van dichtbij heeft kunnen onderzoeken.

NBA 2K8 is als geheel niet echt een vooruitgang op de versie van vorig jaar. Hoewel er bergen nieuwigheden aanwezig zijn, kan je bij ieder puntje wel een aantal mankementen opmerken. Anderzijds, als die plooitjes kunnen gladgestreken worden tegen volgend jaar, dan mogen we een schitterende NBA 2K9 verwachten. Natuurlijk moeten we het nu nog stellen met 2K8 en dat is niet meteen een slechte zaak. De game blijft de moeite waard om te ontdekken. Voor de echte fans is dit een must-have, maar voor de mensen die niet echt verzot zijn op basketbal of de NBA 2K-reeks raad ik toch de 2K7-versie aan.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: NBA 2K8
geplaatst in: 2K Games, Reviews, X360
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>