gaming sinds 1997

Need for Speed: Carbon

Moet dat nou EA? Is dit nu echt nodig? Alweer hetzelfde concept. Alweer dezelfde opgepompte macho’s in hun geile wagens. Ik word daar zo moe van. Waarom proberen ze niet eens wat anders? Nu ja, dat is niet eens noodzakelijk, want een tussenstop van twee jaar kan ook voldoende zijn om deze reeks fris te houden. Momenteel ruikt hij ze oude wijven. Geen gewone oude wijven, ho maar! Oude, zwetende wijven in de zomer van 2003. En dat kan toch niet de bedoeling zijn, heren van EA?

Maar over tot de orde van de dag. We kunnen er nu eenmaal niet omheen: Electronic Arts vond het nodig om de elastiek van Need for Speed nogmaals te rekken. Hopelijk springt hij nie, want dat kan wel eens leiden tot bebloede ogen. Geen mooi zicht, neem dat maar van mij aan.

Het mag geen wonder heten. Carbon voor de Nintendo Wii oogt frisser en levendiger dan zijn naamgenoten op andere consoles. Niet zozeer door de grafische kwaliteit, want die overstijgt de beeldkwaliteit van de GameCube niet of nauwelijks. Carbon voor de Wii valt des te meer op door de intuïtieve besturing, wat meteen ook het grootste verkooppunt is. Inderdaad, het is even wennen en ja, als amateur ga je alle muren van dichtbij zien, maar mijn gigantische lul (uit goede bron weten we dat niet iedereen er zo over denkt -red.) eraf als deze besturing niet veel leuker is.

Je houdt de Wii-mote vast als het stuur van je wagen. Gas geven doe je met 2, remmen met 1. Alle andere mogelijkheden leer je doorheen het spel gebruiken. Na een paar oefensessies kent de besturing geen geheimen meer; je bent nu een volleerd racer. Vergeet de controller, die is volledig passé. Maar wacht, je bent nog lang geen stoere Johnny. Need for Speed Carbon geeft wel zoals weleer de nodige tips en voor je het weet ben je ingewijd in hun boeiende biotoop. Het nachtleven, de stad, de sportwagens, hun onderdelen, maar ook de gewillige dames, de rivaliteit, de marginaliteit en de idiotie van deze subcultuur ontbreken niet.

Je hebt nu voldoende geoefend. Tijd om een carrière te beginnen als Johnny. Kies één van de drie categorieën wagens. Ik koos voor tuning cars, maar je kunt ook kiezen voor muscle cars of exotische wagens. Nu denk je vast dat het verschil miniem is, maar daar ben je mis. De wagens sturen verrassend anders. Zo heb je met een muscle car veel minder grip op de weg. Exotische wagens zijn dan weer veel sneller. Nu je in het bezit bent van een eigen wagen rest je alleen nog je groep samen te stellen. Je rijdt namelijk in team, wat betekent dat je afhankelijk bent van de rest. Sommigen checken de omgeving, op zoek naar shortcuts. Anderen doen dan weer hun best om de tegenstand van de weg te rijden. Wat kan je nog zeggen over deze toevoeging? Ik vond ze onnodig, aangezien ik me toch vooral concentreerde op het racen zelf.

Tunen gaat zoals vanouds. Dat betekent dus een overzichtelijke lijst van mogelijkheden, die deze keer talrijker zijn dan ooit. Je kunt zelf bepalen hoe je auto er uit ziet. Bepaal het uiterlijk, maar ook de kern van je wagen. Je gaat dus weer aan de slag met spoilers, vleugels, verf, stickers en andere speeltjes. De binnenkant van je wagen verander je met een ruime keuze om je auto optimaal af te stellen. EA noemt het een revolutie, ik noem het een kleine evolutie.

Je rijdt deze keer niet enkel door de stad. De gevaarlijkste circuits bevinden zich in de canyons. Deze heuvelachtige wegen vormen een leuke afwisseling in het stedelijke landschap. In tegenstelling tot Most Wanted rijd je nu weer enkel in het donker. Ik vind het overdag racen toch weldegelijk een gemis. Ik kreeg de indruk dat alle circuits op elkaar leken, de canyons daargelaten en dat vind ik overigens al sinds de eerste NFS Underground.

Is Need For Speed: Carbon een aankoop waard? Misschien wel. Tenminste als je op zoek bent naar een degelijke racer voor de Nintendo Wii. Die zijn dun gezaaid en Carbon is solide. Zo kun je meteen ook ontdekken hoe we over tien jaar allemaal onze racegames gaan besturen. Ik vind het alvast een leuk vooruitzicht. Had je het na Most Wanted wel gehad met Johnny’s, dan kan je Carbon best laten liggen. Buiten de besturing en het racen in groepsverband (dat eigenlijk een maat voor niet is) is er niet bijster veel veranderd. Carbon is degelijkheid die we gewend zijn van EA, al is het nu wel tijd voor iets anders. Een lange winterslaap misschien?

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Need for Speed Carbon
geplaatst in: Electronic Arts, Reviews, Wii
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>