gaming sinds 1997

Need for Speed: Shift

Mensen die een beetje thuis zijn in het gameswereldje weten dat de Need for Speed reeks vroeger niet alleen immens populair was, maar in zijn langdurig bestaan ook heel wat gezichtsveranderingen heeft ondergaan. Van Porsche Unleashed tot Underground, over Most Wanted en Undercover tot een nog uit te komen free-to-play webgame. Ook deze Need for Speed: SHIFT is nieuw voor de reeks. De makers hebben immers gekozen om zich enkel nog te concentreren op het racen op tracks en om er een extra scheut realisme aan toe te voegen. Gedaan dus met het afschudden van flikken, het racen tussen niks vermoedend dagelijks verkeer of het ontdekken van een weinig steek houdend verhaal, verteld door gedigitaliseerde babes en cheesy tussenfilmpjes.

SHIFT smijt de reeks dus in een andere versnelling: die van het hardcore racen, op circuits. De formule die er achter zit is duidelijk: ontwikkelaars met ervaring in het maken van realistische race sims werden aangeworven, een aantrekkelijk wagenpark bij elkaar gekocht en dan gecombineerd en afgewerkt met die typische EA gloss. Geen enkele andere uitgever weet immers hoe een spel op te blinken, af te werken en op de markt te zetten zoals Electronic Arts. En deze keer is dat niet eens erg.

Of het een goeie beslissing is om dit game het subgenre binnen te rijden waar Forza 3 en GT5 ongetwijfeld zullen heersen, laten we even in het midden. Wel weten we dat SHIFT één ding beter heeft gedaan dan de twee andere grootste concurrenten ooit zullen kunnen: de realiteit van de adrenaline, opwinding en gevaar dat bij professioneel racen hoort overzetten naar een spel. De cockpitview waar zoveel over te doen is, is meer dan geslaagd. Je ziet de wagen bibberen bij zwaar optrekken, je blik wordt perfect aangepast naargelang je de bocht neemt, het gevoel van snelheid wordt steeds sterker naarmate je dieper het gaspedaal indrukt en veel meer dan bij welk ander spel knijp je even de billen dicht vooraleer je een bandenmuur in crasht of een tegenstander ramt. Een stap voorwaarts voor het genre op dat gebied, en alleen al daarom mag je dit game in de winkel gaan halen.

Over het handling model zijn we iets minder enthousiast. Net zoals op de persvoorstelling waar je kon plaatsnemen in een racewagen om binnenin de cockpit het spel te spelen, blijkt deze Need for Speed de oppervlakkige realiteit van het racen perfect te beheersen, maar eens je aan het sturen gaat ontdek je al snel dat het al bij al een spelletje blijft. Het rijgedrag staat ontegensprekelijk een trapje hoger op de realiteitsladder dan bij pakweg Ridge Racer of de vorige NFS spellen, maar we konden ons toch nooit helemaal vinden in het overdreven snel vinden van overstuur en onderstuur en we misten toch altijd dat zo belangrijke gevoel van verbinding tussen de banden en de weg.

Een Golf GTI zal in het spel zoals in het echte leven onderstuur vertonen bij het te snel aansnijden van een bocht, maar gewoon even het gas lossen en terug indrukken werpt je direct in overdreven uitbreken en overstuur. Na wat aanpassing aan het specifieke rijmodel van dit game zal dit nooit de fun vergallen, maar beweren dat dit kan concurreren met de echte sim racers is simpelweg een paar bruggen op de E40 te ver.

Met andere woorden: dit spel heeft eigenlijk verrassend genoeg een eigen plaatsje gevonden. Wie op zoek is naar meer diepgang zonder zich te moeten bezighouden met camber en bandenvervorming zal hier een welgekomen extra laagje gameplay vinden in vergelijking met veel andere arcade racers. Of die mensen niet hetzelfde, en meer, vinden bij DiRT 2 of GRID valt nog te bezien. Die laatste hebben weliswaar niet de pure adrenaline van SHIFT, maar bieden in mijn opinie toch een beter en meer voorspelbaar rijgedrag.

Wie problemen heeft met het rijden, hoeft ook niet te wanhopen. De makers zijn erg genereus geweest met de manier waarop je nieuwe races en content vrijspeelt, en eigenlijk zal iedereen zonder veel problemen het spel kunnen uitspelen en die events en auto’s kiezen waar ze het liefst mee aan het werk gaan. De A.I. is agressief, maar komt behoorlijk levensecht over, maakt meer dan voldoende fouten en zal nooit mooi op een lijntje rondjes afhaspelen. Bovendien krijg je na elke race hopen sterren, punten, ervaring, badges en wat niet om je te motiveren door te zetten. Op veel slaat het allemaal niet, maar wie heeft niet graag een beloning na hard werken, vooral als het mooi en spannend wordt meegegeven in de strakke menu’s?

Hoe het spel de gameplay inpakt, daarover kunnen we enkel positief zijn. De graphics zijn erg knap en zowel de wagenmodellen (gedetailleerd en prachtig belicht) als de omgevingen en tracks worden op geen enkel moment minder dan totaal overtuigend in beeld gebracht. De selectie aan beide is ook voldoende uitgebreid, met ondermeer de Nurburgring en heel wat fictieve stadsparcours om op los te gaan. Het aantal wagens is beperkt te noemen, maar eigenlijk heb je alles wat je hartje verlangt. Van meer dagelijkse hot hatches tot absolute topwagens, elk met de nodige mogelijkheden om ze te verven, van stickers te voorzien of te upgraden. Ook hier werd niet echt tot op het bot gegaan, maar 90% van de gamers zal genoeg hebben met de beschikbare opties.

Het geluid is kennelijk ook al iets waar veel mensen het niet over eens zijn. De default instelling zet bijvoorbeeld de muziek af, iets wat ik enorm apprecieer, en ik hoorde ook graag dat het geluid van de motor, de wielen en andere effecten lekker luid door je systeem knallen. Perfect hetzelfde als de echte versies klinkt het allemaal net niet, maar in dit geval stoort dit niet en slaagt het erin om dit adrenaline-opstotende concept enkel maar te versterken.

Need for Speed: SHIFT is een succes geworden uiteindelijk. Het blaast de reeks nieuw leven in, en eigenlijk enkel en alleen door de betrachting om de opwinding van het echte racen naar de game te brengen. Daarin slagen de makers heel erg goed, en daarom vergeven we enigszins het gebrekkige rijmodel dat nergens in de buurt komt van de echte sims. Ik duim alvast dat een opvolger de sterke punten van dit spel overneemt en de setting verplaatst naar eentje die doet denken aan de meer openwereld ervaring die NFS: Most Wanted was. Voorlopig moeten we het doen met dit en moet je voor jezelf uitmaken of sterke concurrenten GRID, DiRT2, Forza 3 en GT5 je meer liggen dan deze racer.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Need for Speed SHIFT
geplaatst in: Electronic Arts, Reviews, X360
tags: ,


Leave a Reply