gaming sinds 1997

Neocron

Ik hoorde reeds veel positieve reacties over zogenaamde mmorpgs. Eigenaardig genoeg vertikte ik het steeds om ze eens aan de tand te voelen… Ik leg de schuld daarvan bij het maandelijkse betalingssysteem waar ik absoluut tegen ben. Maar toen Fragland.be korte tijd geleden een review exemplaartje van Neocron beschikbaar stelde, besliste ik om het er toch eens op te wagen. Dit kwam vooral omdat Neocron RPG- en First Person Shooter elementen probeert te combineren. Dit sprak me enorm aan en dat doet het nog steeds.

In Neocron krijgen we niet bepaald prettige vooruitzichten voorgeschoteld. We verkeren in het jaar 2027 en de volledige aardbol is omgetoverd tot één groot rampgebied ten gevolge van een zware oorlog. In die oorlog was het gebruik van kernwapens niet vreemd, en net dat zorgde voor deze catastrofale toestand. Vandaar ook dat Neocron volloopt van de gemuteerde honden, hagedissen, planten tot zelf gemuteerde vliegen en kakkerlakken. Onder leiding van een militaire dictator worden de steden geleidelijk aan heropgebouwd, de gebieden naast deze enorme bouwwerven blijven echter wastelands (Terminator anyone?). De overheid maakt voor de ordehandhaving binnen de stadslijnen gebruik van futuristische CopBots.

Zoals in iedere mmorpg start je met het kiezen van een character. Elk personage heeft zijn eigen positieve en negatieve eigenschappen, zo krijg je de keuze tussen een psi monk, tank, spie of een private eye. Eens je één van deze characters gekozen hebt, krijg je de kans om hem nogmaals te speciferen naar een beroep dat het dichts bij jouw stijl ligt. Zo kan je, indien je dit verlangt, een tank een loopbaan als bodyguard bezorgen. Deze beroepskeuze brengt extra trouwheidspunten maar een vermindering van intelligentie met zich mee.

De interface is zeker niet beginnersvriendelijk, je moet al een gevorderde rpg’er zijn om bepaalde termen die in het menu geschreven staan zonder hulp te begrijpen. Maar de community daarentegen is enorm behulpzaam. De grootste verklaring voor de ingewikkelde interface is waarschijnlijk de hele resem mogelijkheden die erin verwerkt zitten. Zo kan je je evolutie bekijken, je toestand, je geliefdheid in de verschillende factions (dit zorgt ervoor dat je aanvaard wordt voor een job of net niet), enzovoort. In Neocron gaat men in deze mogelijkheden zelfs zo ver dat wanneer men een bepaald intelligentie niveau bereikt heeft, de persoon in kwestie in staat zal zijn om zijn eigen wapens, gebouwen en zelfs auto’s te maken. In het begin gaat dit erg moeizaam maar “oefening baart kunst” en al gauw maak je betere wapens dan degene die in de winkelrekken te vinden zijn.

Als totale RPG-newbie besluit ik om na het verkennen van de interface en controls, aan het echte werk te gaan en mezelf een job te bezorgen. Want in deze online maatschappij valt met een job geld te verdienen en dat geld heb je nodig voor de aankoop van wapens, geneesmiddelen tot zelfs chip implantaten. In Neocron kan je ook op je eentje een zaak starten, in je appartement beschik je namelijk over een computer met daarop een rechtstreekse link naar een forum. Op dit forum start je simpelweg een thread waarin je mensen verzoekt om bijvoorbeeld: mee te helpen aan een wapenhandeltje, en amper konijn minuten later zal je al enkele mails van geïnteresseerden ontvangen hebben. Maar wapens mogen dan wel een leuke bron van inkomsten vormen, het echte geld valt met drugs te verdienen. Als je een degelijk spaarpotje bijeen gezameld hebt, kan je er dan ook goed aandoen om goedbewapend naar de wastelands te trekken en daar een drugscomplex neer te poten. Let wel op: de reis door de wastelands is lang en gevaarlijk, het loopt er namelijk over van de moordenaars en ander gespuis. Ook het gemuteerde wild dat daar talrijk vertoeft valt zeker niet te onderschatten.

Het unieke aan mmorpg-genre is dat ze gebruik maken van zogehete emotions. Op deze manier zal je character door simpelweg “cool” te typen een blij gebaar maken. Deze gebaren variëren onderling van elkaar, het kan gaan van een eervolle buiging tot een 18+ gebaar. Dit vereenvoudigt het communiceren wat in andere omstandigheden nogal stroef verloopt. Maar wat Neocron nooit werd voorgedaan is de mogelijkheid om een hele stad over te nemen. Zo kan je als je Tribe groot en sterk genoeg is, alle copbots hun boeltje laten pakken en zo een heuse revolutie starten. Op die manier kan je dus op je ééntje een serieuze draai aan de volledige geschiedenis van Neocron geven.

Wat me in Neocron enorm aansprak waren de Player VS Player battles. Dit verloopt in de typische deatmatch classic style en is dan ook dolle pret. Vooral in groep is dit chaotische fun, het is vanzelfsprekend dat verscheidene Tribes het niet zo goed met elkaar vinden en dit resulteert 9 keer op de 10 in één gigantisch gevecht waar je zeker niet ongeschonden uitkomt.

De graphics in Neocron zijn erg mooi, in de steden geven ze een griezelig en duister sfeertje mee maar eens in de wastelands is het echt genieten geblazen van de schitterend weergegeven moerassen en andere wonderen van de natuur. In de models zit heel wat detail verwerkt waardoor de spelers levensecht overkomen, tenminste als je hun excentrieke kledij even over het hoofd ziet. De muziek vond ik echter niet om over naar huis te schrijven, ze was te eentonig en gaf Neocron zeker geen meerwaarde.

Over het algemeen loopt Neocron erg soepel. De models lopen af toe een beetje stroef en de laadtijden vormen bij het wisselen van faction regelmatig voor ergernissen, maar deze minpuntjes weggelaten heb je in Neocron steeds iets om handen en sta je bijgevolg nooit stil. En als je dan eens over een vrij uurtje beschikt, en je in een stoutmoedige bui bent, kan je de “rosse buurt” een bezoekje brengen. In deze buurt overheerst de criminaliteit maar eens je over een degelijk level beschikt zal men je zeker niet proberen lastig te vallen.

Zoals ik reeds in mijn inleiding duidelijk maakte ben ik nogal tegen dat hele betaalsysteem dat de meeste mmorpgs met zich meebrengen. Ik kan wel begrijpen dat deze servers onderhouden handenvol geld kost, maar in dat geval zou ik liever een 20€ extra betalen bij het aankopen van het spel, dan elke maand opnieuw een som op tafel te moeten leggen. Maar dan zit je natuurlijk met het feit dat je iets meer geld kwijt bent indien het een miskoop blijkt te zijn. Spijtig genoeg werkt dit betaalsysteem met een kredietkaart dus kan dit problemen geven voor gamers die de volwassenheidsleeftijd nog niet bereikten.
De tarieven zijn niet mals maar zijn economisch verantwoord als je vergelijkt met andere mmorpgs. Als je 1 maand van de wondere wereld van Neocron wilt genieten zal dat een kleine 10$ kosten, wil je een 3 maand abonnement dan zal dit een kleine 25$ kosten en als je een abonnement van 6 maand wilt ontvangen, zal dit 50$ van je bankrekening kosten. Je doet er dus goed aan om de eerste 6 weken die je gratis ontvangt ten volste te benutten alvorens één van deze abonnementen te bestellen.

Zoals je kan lezen was Neocron mijn eerste mmorpg ervaring en het is zeker voor herhaling vatbaar. Ik heb van elk moment in deze digitale maatschappij genoten, in het begin kan de ingewikkelde interface tot ergernis leiden maar de hoge verslavingsfactor die Neocron met zich meebrengt zorgt ervoor dat je doorzet tot je de wereld van Neocron uit je broekzak kent. De graphics en sfeer zijn zeker niet mis, maar de sound mist afwerking. Neocron zal echter rekening moeten houden met de harde concurrentiestrijd die momenteel tussen de verschillende mmorpgs heerst, maar door de geslaagde mix van rpg en fps zal het zich zeker weten recht te houden.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Neocron
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply