gaming sinds 1997

Neverwinter Nights: Shadows of Undrentide

Aah Neverwinter Nights, bepaalde herinneringen komen bij me op als ik nog eens aan de release van deze RPG denk. Maandenlang naar uitgekeken, in een gilde gezeten en me wat in de community ingenesteld om uiteindelijk vast te stellen dat het spel niet echt was wat ik ervan verwacht had. Net zoals zovele mensen dat gevoel toen hadden, de uitgebreidheid en speelduur van een Baldur’s Gate II was weg, de party van zes had plaats gemaakt voor een henchman waarvan de AI ons nu nog nachtmerries bezorgt, het nogal cliché-matige verhaal en de krachtige toolset waarvoor uitgebreide handleidingen door de community zelf moesten worden gemaakt,… Nu, bijna een jaar en tal van patches later, ziet Neverwinter Nights er wel wat anders uit. Bioware gooit in samenwerking met Floodgate voor de gelegenheid dan ook Shadows of Undrentide op de markt, wat voor de kritische gamer op het eerste zicht niet al te veel toevoegt aan het origineel. Hadden we weer te hoge verwachtingen of is deze eerste uitbreiding wel een schot in de roos? Lees verder voor het antwoord…

De singleplayer campagne dompelt ons onder in een volledig nieuw avontuur waarmee je best terug met een level 1 karakter aan begint (je kan ook met een hoger level beginnen maar dan wordt alles veel te gemakkelijk). Je bent een leerling bij de dwerg-tovenaar (rare combinatie in the Forgotten Realms maar kom) Drogan. Nabij een klein, besneeuwd gehucht genaamd Hilltop liet Drogan je proeven ondergaan zodat je echt een avonturier kan genoemd worden.Terwijl je je klaarmaakt voor je laatste test wordt Hilltop echter belaagd door een meute Kobolds. Zij stelen vier belangrijke artifacten die Drogan blijkbaar bewaarde voor iemand. Voor je het weet is Drogan buiten westen en moet jij eropuit om de vier artefacten terug te gaan halen. Het avontuur kan beginnen.

De campagne van het originele Neverwinter Nights had zo zijn fouten, Shadows of Undrentide probeert deze zo goed mogelijk en zoals het een uitbreiding betaamt weg te werken. En voor het merendeel lukt dat ook. Over het algemeen is er meer variatie in de quests van SoU en komt het amusanter over. Je hebt echt het gevoel dat er meerdere wegen zijn om quests op te lossen, het roleplaying aspect wordt versterkt hierdoor. Je kan de inventory van je henchmen bekijken en er zelf zware zaken in steken zodat jij ze niet meer hoeft te dragen. Minpuntje hier is wel dat de henchmen AI nog altijd rare streken uitvoert. De non-playing characters zijn goed uitgewerkt en hebben heel wat te zeggen (net zoals de henchmen die je om de haverklap iets zegt). De drie nieuwe tilesets en de 16 nieuwe monsters dragen ook hun steentje bij. Vooral de tilesets (Winter, Woestijn en Ruïnes) maken veel goed ook al kan men zich afvragen waarom deze niet eerder al bij NWN staken? Het mochten er gerust meer zijn maar blijkbaar had men daar niet genoeg tijd (en geld) voor. De nieuwe monsters zijn allen knap van design en passen goed bij de nieuwe tilesets.

Verder zien we ook nieuwe wapens (acid-,fire- en poison-granaten, etc.), feats, skills en een compleet nieuwe aanvulling: vijf prestige classes (een klasse die je kan nemen zonder dat het echt als een klasse beschouwd wordt en dus zonder experience punten te verliezen). De feats zijn de perks zoals we die nog van Fallout kennen, je kiest er één en je hebt deze eigenschap voor de rest van je leven. Met meer dan 30 nieuwe feats zal het nog moeilijker kiezen worden welke je gaat pakken want allen kunnen ze erg van pas komen. Maar drie andere skills zijn er in SoU maar ook hier zijn het geen nutteloze toevoegingen; Appraise zal van de handelaars onder ons veel punten krijgen terwijl de Craft Trap echt heel amusant en handig is om grote groepen tegenstanders aan te pakken. En net zoals de voorgenoemde skills is ook Tumble (wegrollen om een aanval te ontwijken) handig. Dan de prestige classes… afhankelijk van je ras, alignment, feats en skills zal je er meer dan waarschijnlijk één kunnen kiezen. Als Arcane Archer kan je je pijlen betoveren, de Assassin doet zijn naam eer aan met zijn Death Attack en Invisibility spells, de Blackguard is de uitgekozen prestige class voor evil fighters, de Harper Scout is meer voor de all-round speler en de Shadow Dancers zijn de meesters in het zichzelf verbergen.

Grafisch kunnen we niets anders besluiten dan dat het gedateerd overkomt. Een hard verdict voor een 3D engine waar al erg lang aan gewerkt is maar enigszins valt de middelmatige kwaliteit wel te verklaren: door de toolset heeft men beperkingen en dat zou iedereen wel moeten begrijpen. Knapper dan NWN is SoU dus niet geworden maar er zijn wel wat meer details bijgekomen; voetsporen in de sneeuw en nieuwe placeables onder andere zijn een welgekomen aanvulling. Eén van de stokpaardjes van NWN was de weergave van de spreuken en ook in SoU zijn de nieuwe spreuken echt knap weergegeven. De Bigby’s Hand-spells zijn een goed voorbeeld daarvan.

Op muzikaal vlak zijn er een paar nieuwe tracks toegevoegd die knap zijn maar veel te klein in aantal, het aantal nieuwe tracks mocht gerust dubbel zoveel zijn. De voice-overs zijn ook knap alhoewel het bij sommige npc’s weer over the top is (de stem van Ayala bv. doet me wat denken aan de irritante Aribeth-stem van het origineel) maar zo storend is het nu ook weer niet. Aan de geluiden van monsters ed. valt ook niks op aan te merken, voor de rest zijn er niet veel extra geluidseffecten zijn er ingebracht.

De toolset is stabieler dan ooit met de 1.30 patch en nu met de nieuwe tilesets, placeables en geheime traps hebben modmakers weer hun handen vol zonder een speciale custom hak of 2da-file zelf te maken of te moeten afhalen van de Vault. Toch mocht het allemaal meer zijn, zeker als je ziet wat de community in dat ene jaar al gedaan heeft (camera hak, een paar knappe tilesets en scripts, de tutorials, …). Voor enige vorm van documentatie over alles wat je met de toolset kan doen moet je SoU niet aanschaffen want dat zit er niet in. Op de officiële site zelf heeft men ondertussen al wat tutorials geplaatst maar die behandelen nog niet eens de helft van wat je werkelijk met de toolset kan aanvangen. Ik blijf het een schandvlek op Bioware’s blazoen vinden dat modulemakers meer hebben aan de tutorials door spelers geschreven. De toolset blijft ook zo zijn gebreken hebben maar het Bioware Live team blijft er aan verder werken. Over hun support kan niemand echt klagen.

Op multiplayer-vlak verandert er niets: met Shadows of Undrentide blijft Neverwinter Nights aan de top. Hiervoor is het spel eigenlijk gemaakt en tegen een multiplayer-sessie met bijhorende Dungeon Master en kameraden kan geen enkele MMORPG op. De magie in dit deel van het spel blijft verslavend en zo knap dat je SoU alleen al wil aanschaffen zodat je met andere SoU-bezitters kan meespelen (heb je SoU niet dan kan je niet meedoen in modules die elementen uit SoU gebruiken).

Shadows of Undrentide is een degelijke uitbreiding die voortborduurt op wat Neverwinter Nights uiteindelijk toch de moeite maakte; de baanbrekende multiplayer-opties en gameplay, de real-time party-loze speelwijze, de handige interface en de toolset-mogelijkheden. Met meer dan 20 uur speelduur en tal van verbeteringen is de singleplayer campagne best wel de moeite (doch kort voor 30€) en men kan deze makkelijk naast de knapste custom modules die tot nu toe zijn verschenen plaatsen. Maar het gevoel van de beperkte speelwereld en dat het eigenlijk maar een module gemaakt door een beperkte toolset is blijft en maakt dat andere singleplayer RPG’s nog dat ietsje meer kunnen brengen. Deze uitbreiding is de moeite als je Neverwinter Nights tot nu toe nog altijd interessant vond in multiplayer. Voor al die support en de betrekkingen met de community (een designer als David Gaider die op vakantie nog feedback geeft op de forums getuigt van een erg goede instelling :)) mag Bioware wel eens wat terugkrijgen. Waar blijft die tweede uitbreiding (Hordes of the Underdark) nu? :p

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Neverwinter Nights: Shadows of Undrentide
geplaatst in: Atari, PC, Reviews
tags: ,


Leave a Reply