gaming sinds 1997

Nexus: The Jupiter Incident

Jaja, die Bash is altijd wel “in the mood” voor een ruimtespelletje. Toen Nexus op ons beruchte Fragland Headquarters (beter gekend als Speed’s domain) arriveerde, wendde ik dan ook meteen al mijn overtuigingskracht aan om dit spel naar mij te laten sturen. Toen dit flagrant dreigde te falen, koos ik maar voor de simpele oplossing: nog voor de andere geïnteresseerden iets gemerkt hadden, had ik het spel van Speed vervreemd en stak het al veilig weg. Het leven is aan de rappe heet dat, en laten we dan nu maar snel een reviewtje schrijven…

Na moderne topgames als Freelancer, X2: The Threat (die ik persoonlijk zeer geslaagd vond) en EVE: Online heb ik een boontje voor spacesims. Typisch kenmerk voor dit genre is een knappe grafische engine, aangezien je vele lichtjes, planeten en bewegingen tegelijk in beeld moet brengen. Gelukkig had ik net mijn nagelnieuwe nVidia GeForce 6600GT in mijn bakje gestoken waardoor ik alle grafische opties kon opengooien! Paradise, here I come! Yihaaa!

Mensen met een mindere grafische kaart moeten niet wanhopen, want al vanaf een GeForce 2 MX (gecombineerd met een 1 GHz processor en 128MB RAM) kun je het spel draaien. Al zul je dan natuurlijk nooit zulke mooie ontploffingen op je scherm krijgen zoals bij mij *evil grin*. Aangezien dit een strategiespel is, bestuur je de vloot met enkele muisklikken. De controle van je schepen is zoals in EVE, de actie komt van Freelancer en het management van je vloot zagen we dan weer al eens eerder bij X2.

Als we dan toch over de engine bezig zijn kunnen we beter de lijn doortrekken. Zoals verwacht ziet alles er ongelooflijk gelikt uit. Zeer gedetailleerde ruimteschepen, gigantische ontploffingen en vooral zeer veel lichtpuntjes in de verte! Het wordt nog mooier als je in een close-range battle met tientallen schepen verwikkeld bent. De laserstralen beuken in op de vijandige schepen, je flak kanonnen schieten raketten en vijandige fighters uit de lucht en je commando-troepen proberen meter per meter de vijandige schepen te infiltreren.

Voorgaand voorbeeld is zowel chaotisch als sfeervol te noemen, aangezien je niet zo direct meer weet welk schip er nu juist op wie aan het schieten is maar door de knappe ontploffingen vormt het een zeer knap spektakel. Het geluid is ook perfect afgestemd op de graphics. De verschillende personages hebben elk een aparte stem die zeer goed ingesproken is, wat uiteraard de sfeer alleen maar ten goede komt. Je hoort ook als je schip een light of heavy laser afvuurt en dit vereenvoudigt de controle ervan dan ook.

Het verhaal dan maar. De (zeer knappe) intro legt alles uit: je bent Captain Cromwell… de bekende Captain Cromwell! Als zoon van een grote volksheld annex legende word je overal met open armen ontvangen. Je doet wat missies en leert wat meer over het spel, tot je een buitenaards schip buit maakt en moet vluchten in een onbekend worm hole. Je komt uit in een totaal nieuwe wereld waar je versteld staat van de grote technologische voorsprong van de inheemse rassen. Je team wordt al snel uitgebreid met een geavanceerde AI en enkele specialisten. Uiteraard gaat het verhaal nog verder en kent het nog enkele abrupte plotwijzingen, als je hier meer over wilt weten zul je echter naar een game guide moeten zoeken.

Je krijgt missies gaande van “vernietig alle vijanden”, “bescherm schip X”, “zorg ervoor dat schip Y wegraakt”, enzovoort. Een van je superieuren geeft je in de nieuwe wereld een hoop missies als back-up voor zijn grote battleships. En aangezien deze missies door zijn torenhoge ego en de onderschatting van de vijand steeds mislukken, mag je het vuile werk hier ook gaan opknappen…niet dat we dat erg vinden natuurlijk!

In totaal zijn er 6 rassen die je tegenkomt, 50 unieke personages, 30 verschillende schepen en een honderdtal upgrades hiervoor. In multiplayer zijn al deze opties ook beschikbaar, en om de communicatie vlotter te laten verlopen zit er een ingebouwde voice-link in het spel. Je kunt elkaar bekampen in Deathmatch, Team DM, VIP (bescherm schip Z) en nog enkele opties. Het concept zit redelijk goed ineen, al heb ik nog altijd niet exact gevonden hoe je nu juist moet bewegen, aangezien mijn schip daar precies zijn eigen willetje heeft.

Jammer genoeg is er (op moment van schrijven) nog totaal geen community rond het spel! Ik heb geen Dedicated Servers gevonden en de enkele (gaande van 1 tot 2 tegelijk) servers die spelers gemaakt hebben laggen meestal voldoende hard om al je spelplezier te ontnemen. Het is dus zeer te hopen dat er een actievere community op gang komt, anders gaat hier een belangrijk aspect van het spel verloren…

De negatieve punten van het spel dan? Op zich zijn er niet echt veel, buiten de multiplayer dan, waar er simpelweg niets te beleven valt. Maar er zijn nog andere, kleinere dingen. Zo krijg je na het volbrengen van een of andere gevaarlijke missie gewoon (zeer koudjes) de briefing van de volgende missie, een dankwoordje of schouderklopje is er dus niet bij. Zoals ik al zei: niets groots, maar het voelt toch wel aan als stank voor dank!

De stealth-missies zijn ook (naar mijn bescheiden mening) te langdradig en saai. Na enkele van die missies had ik totaal geen zin meer om nog verder te spelen en ging ik iets anders doen. Ook het vechten tegen schepen met grote schilden is een langgerekte vloekpartij. Gewoon schieten op het schip heeft dan geen nut, dus moet je proberen het schild uit te schakelen. Simpeler gezegd dan gedaan, want net wanneer je het schild bijna hebt vernietigd, komt er wel iets tussen (geblokkeerd zicht op de shield generator) en voor je het weet is het schild terug hersteld.

Nexus: The Jupiter Incident is een leuk spel voor wie graag strategiespellen speelt en een boontje heeft voor de ruimte. Het biedt je zeer knappe graphics en mooie geluidseffecten, een eerder voorspelbaar verhaal en veel actie. Aan singleplayer kant dan toch, want in multiplayer is er niet veel te beleven. Als je niet genoeg krijgt van het spel kun je ook gaan experimenteren met de meegeleverde mod-making tools, al zijn de mogelijkheden hiervan niet echt verregaand te noemen.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Nexus: The Jupiter Incident
geplaatst in: PC, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply