gaming sinds 1997

NHL 2003

Ok, deze review is aan de late kant, maar laat me de kans om uit te leggen waarom. Een tijdje terug heb ik NHL Hitz 20-03 gespeeld op de PS2 en ondanks het feit dat ik geen hockey-fan ben, was ik aangenaam verrast door dit spel vanwege de hoge fun factor. En dit is nu net waar het schoentje wringt bij NHL 2003 …

Je kan alvast onmogelijk zeggen dat er niet genoeg features zouden zijn bij EA’s titel. Je hebt de mogelijkheid om een volledig seizoen te spelen, franchise en card modes zijn aanwezig en je kan je eigen team samenstellen. Of vanuit het niets eigen spelers maken met wipneuzen en konijnentanden (red. en ze de naam “Speed” geven) en vervolgens snelheidspercentages voor hen opstellen, het kan allemaal !

De graphics zijn, naar EA’s gewoonte, zeer goed: bonken van spelers, textures om van te smullen en gelukkig geen framedrops door de grafische pracht. Ook een leuk gegeven is dat je met de beschikbare statistieken bijna een encyclopedie zou kunnen vullen.

Maar we zullen eens teruggaan naar waar het nu net schort bij NHL 2003, in vergelijking althans met NHL Hitz 20-03. Naast een ge-upgrade AI en iets betere player control, is er voor eigenaars van NHL 2002 niet veel reden om deze nieuwe versie aan te schaffen. En voor diegenen die nu de keuze krijgen tussen Hitz 2003 en NHL 2003 is de keuze klaar en duidelijk.

In NHL 2003 krijg je een compleet team van 5 man om mee te spelen en je zou kunnen zeggen dat dit realistischer is dan de 3on3 die je bij NHL Hitz voorgeschoteld krijgt. Het probleem is echter dat, met 10 spelers op het veld, je nogal makkelijk het overzicht verliest, terwijl met 3 tegen 3 je eigenlijk een perfecte mix hebt om supersnel over het veld te schaatsen en die puck mooi in het net te laten belanden. Bij NHL zal het eerder geluk dan kunst zijn als je scoort, doordat alle spelers constant in de weg lopen. (en niet enkel die van je tegenstander…)

Het aantal moves dat de karakters uit NHL 2003 hebben, is groter dan de verschillende mogelijkheden bij NHL Hitz 20-03, maar maakt dit het spel beter ? I don’t think so. Erger nog : in NHL is het veel moeilijker om een puck terug te winnen van je tegenstrever of om hem door een stevige dreun tegen de glaswand te laten belanden. Je moet echt heel dicht bij je tegenstander komen, wil je iets kunnen doen. Maar vanwege het slechte overzicht is de kans enorm groot dat hij reeds een pass of shot gedaan heeft alvorens je zover bent.

Nog zoiets dat beter had kunnen zijn is de controle over de puck. Het is net alsof hij met pattex tegen de stick gelijmd is, net zoals in FIFA vroeger het geval was met de bal die tegen de schoenen leek te blijven plakken. Ook het zogenaamd “fantastische effect” dat je krijgt bij een “gamebreaker”, waarbij de camera inzoomt en je in slow motion een shot gaat wagen, is niet om over naar huis te schrijven. Probeer maar eens je speler te controleren als je totaal geen speloverzicht meer hebt, omdat de camera te dichtbij je speler staat …

Ter conclusie kan je makkelijk zeggen dat NHL 2003 qua realisme een uitgebreider spel is dan NHL Hitz 20-03. Maar waar dit normaliter een positief punt is, is EA erin geslaagd dit negatief te maken. Technisch is alles wel in orde, maar de fun factor die me deed teruggrijpen naar NHL Hitz 20-03 ontbreekt compleet, waardoor ik natuurlijk me moest dwingen om NHL 2003 te spelen en uiteindelijk toch maar deze review te schrijven …

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: NHL 2003
geplaatst in: Electronic Arts, PS2, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply