gaming sinds 1997

Ninja Blade

De trailer van Ninja Blade beloofde ons onwaarschijnlijke en staalhard overdreven actie gaande van het iets normalere slingeren tussen gebouwen tot het ronduit geschifte surfen op raketten. Acrobatische toeren à volonté dus, maar is de trailer ook een waarheidsgetrouwe weergave van wat we effectief van het spel mogen verwachten of krijgen we een half gebakken game dat we de zoveelste Ninja Gaiden 2 clone mogen noemen?

In Ninja Blade kruip je in de huid van Ken Ogawa, een hedendaagse ninja die deel uitmaakt van een elite-eenheid opgericht om de verspreiding van een nieuwe, gevaarlijke soort parasieten tegen te gaan. De besmettingshaard bevindt zich in hartje Tokyo waar de ziekte al lelijk huisgehouden heeft. Mensen en dieren transformeren in lelijke, bloeddorstige gedrochten in allerlei vormen en maten. Denk aan Fragland-member Speed om je de gruwelijkheid ervan voor te stellen! Aan Ken en zijn metgezellen om orde op zaken te stellen en deze gedrochten een halt toe te roepen.

Hoewel het verhaal weinig diepgang biedt en het moeilijk is om echt meegesleept te worden in het vertelsel biedt Ninja Blade alsnog voldoende andere elementen om je enkele uurtjes zoet te houden. Zo zijn er bijvoorbeeld die overdreven actiescènes die beloofd werden in de trailer en de gevechten die elkaar met een razendsnel tempo opvolgen. Deze game biedt werkelijk zelden een moment rust. Het stuurt je van de ene slachtpartij in de andere en zowat elk filmpje is beladen met Quick-Time Events waarbij op het juiste moment op de juiste knop geduwd moet worden waardoor je de hele tijd geconcentreerd naar het scherm moet blijven kijken.

Wat me echter volledig verbaast is dat deze Quick-Time Events, die we toch al kennen uit ondermeer God of War 2 en Heavenly Sword, aangekaart worden als een unieke feature van dit spel. Daarnaast wordt er ook nog eens overdadig gebruik van gemaakt (ik heb echt niet overdreven toen ik zei dat zowat elk filmpje ermee uitgerust was) waardoor het na een tijd grondig begint te irriteren. Wel goed is dat je na een foute input snel opnieuw kan proberen.

Gelukkig zijn er andere aspecten van het spel die meer afwisseling bieden zoals het wapenarsenaal en de verschillende moves die je kan uitvoeren. Drie zwaarden (een normale katana, een setje kleine zwaarden voor de snelle aanvallen en een mastodont voor het uitdelen van de zwaardere klappen) en een kleine collectie aan magische krachten bieden genoeg mogelijkheden om de zombies te lijf te gaan en eenvoudige puzzels op te lossen. Mocht je dan toch niet goed weten waar naartoe, dan is er een andere feature die je een handje kan helpen. Ninja Vision vertraagt alles rondom je waardoor het niet alleen handig is om te gebruiken tijdens een gevecht, maar het geeft ook hints door bepaalde elementen in de overigens prachtige omgevingen blauw te kleuren. Die blauwe kleur geeft aan of je een muur bijvoorbeeld kan verpulveren met het grote zwaard of ergens tegenop kan lopen om een hindernis te omzeilen.

Ninja Blade is allesbehalve een slechte game, maar het is eveneens geen hoogstandje. Op zowat alle vlakken is er sprake van een middelmatig spel behalve dan wanneer we het hebben over overdreven actie en spektakel, want daar spant Ninja Blade immers de kroon. Het is een leuke game om eens door te nemen, maar het slappe verhaal en de niet-meer-dan-gewone en niet bepaald originele gameplay zijn niet uitnodigend genoeg om het meer dan één keer te beleven.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Ninja Blade
geplaatst in: Microsoft, Reviews, X360
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>