gaming sinds 1997

Odama

Een militair pinball game mét microfoon?! Odama wekte zonder twijfel interesse op. Het klonk gewoon zo bizar dat we het wel moesten zien…

Na een ellenlang verhaal –dat ik hier even weglaat wegens niet boeiend en veel te ingewikkeld– is het zo ver. De microfoon heb ik met de handige clip aan de controller bevestigd en ik ben klaar om mezelf in de strijd te gooien. De bedoeling van Odama is op zich nog vrij eenvoudig: de klokgroep moet de klok door de poort krijgen voor zonsondergang. Jij hebt de opdracht met de Odama, de bal, en met je troepen de klokgroep te beschermen.

Je lanceert de Odama en leert de commando’s: Advance of Fall Back om je soldaten vooruit of achteruit te laten marcheren, Press Forward om ten aanval te trekken, March Left of March Right om ze naar links of naar rechts te laten bewegen en ten slotte Rally om je troepen te verzamelen. Meteen blijkt dat je constant moet blijven praten als je echt iets wil bereiken. Eén keer Press Forward zeggen heeft praktisch geen nut, je moet het commando blijven herhalen, telkens opnieuw. Al vlug zit je dus als een gefrustreerde gek je stem schor te schreeuwen.

Concreet heb je dus een gevecht rond je klokgroep. Hierbij is het aantal soldaten belangrijk. De grootste groep zal de kleinere immers achteruit duwen. Dit wordt weergegeven met aantallen bij de letters E(nemy) en P(layer). Met de Z-knop kan je versterking sturen, maar deze optie is beperkt en je moet er dus goed bij nadenken. Tactisch gezien kan je beter proberen met de Odama vijandelijke groepen neer te knallen. Dat blijkt echter geen makkie. De bal slaat namelijk niet alleen vijandelijke troepen knock-out, ook je eigen soldaten worden zonder medelijden plat gewalst en de hemel in gestuurd.

Alleen wanneer de Odama een groene gloed uitstraalt –dan spreekt men van de Heavenly Odama– blijven je eigen troepen overeind als je hen raakt. Meer nog, de vijandelijke soldaten die je plet, worden aan je eigen leger toegevoegd. Er zijn twee manieren om de Odama positief te transformeren: de eerste is hartjes verzamelen op het speelveld en tegen de klok rammen als deze wit begint te gloeien, een tweede is door de Odama over een groene power-up te rollen. Na korte tijd verdwijnt de groene gloed automatisch en moet je weer goed opletten waar je de bal heen flippert. Het omgekeerde is echter ook mogelijk. Een Evil Odama brengt je eigen troepen schade toe, maar doet de vijand niets.

Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken, kun je stemcommando’s ook naar een beperkte groep soldaten sturen. Als je bijvoorbeeld de klokgroep selecteert met de cursor, dan zal je stemcommando enkel voor hen gelden. Bovendien verschijnen er ook voorwerpen in het speelveld. Die krijg je te pakken door ze met de cursor te selecteren en Rally te reoepen, zodat je soldaten het voorwerp gaan oppikken. Zo kan je een sleutel nodig hebben om een gesloten poort te openen.

Alsof dit allemaal nog niet genoeg is –flipperen om de Odama in het speelveld te houden, troepen stemcommando’s geven om je klokgroep te beschermen, voorwerpen proberen te pakken te krijgen– speelt ook het moreel van je troepen een rol. Als ze te depressief zijn, zullen je soldaten namelijk niet meer naar je luisteren. Hun moreel kan dalen door met de Odama eigen troepen te raken, doordat de klokgroep door de vijand achteruit wordt geduwd of als je een bepaald stemcommando gebruikt. Ze zien het echter weer zitten als je extra versterking het veld in stuurt of als je hen een rijstbal, één van de voorwerpen, laat nemen.

Rijstballen kan je echter ook met de Odama oppikken om ze dan af te schieten met een kanon. Landt de rijstbal in de buurt van vijandelijke soldaten dan zullen die stoppen met vechten en de rijst gaan verorberen. Dit kan dus het ideale afleidingsmanoeuvre zijn om je eigen klokgroep naar de overwinning te leiden. De Odama speelt trouwens ook een belangrijke rol bij rivieren en bruggen. Enkele vijanden de afgrond in duwen kan altijd nuttig zijn.

Algemeen is bekend dat vrouwen goed zijn in multitasken, maar stemcommando’s geven, alles in de gaten houden én flipperen is echt wat te veel van het goede. Daar komen af en toe nog eens spontane verrassingen bij, zoals tijdelijk de controle over de flippers verliezen omdat je basis wordt aangevallen. Het grootste minpunt van dit spel is echter dat enkel de troepen die samen met de klok door de poort zijn gegaan in het volgende level kunnen ingezet worden. Met andere woorden, als je het slecht doet in het allereerste level dan heb je amper nog troepen over om verder te gaan. Op deze manier worden de zwakkere spelers gestraft, wat een hoogst merkwaardige keuze is, als je het mij vraagt. Het motiveerde mij alvast niet om het spel uitgebreid te spelen.

Met Odama hebben de makers geprobeerd een flipperkast te combineren met een militair oorlogsspel én stemtechnologie. Zo’n innovativiteit kunnen we enkel toejuichen. Deze gewaagde mix blijkt het in de praktijk echter niet zo goed te doen. Vaak is het spel gewoon te chaotisch en frustrerend. Misschien kan je het spel wel goed vinden als je je er lang genoeg op toelegt, maar de steile leercurve zal vele gamers ongetwijfeld afschrikken.

Onze Score:
6.0
gerelateerd spel: Odama
geplaatst in: GC, Nintendo, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>