gaming sinds 1997

Onimusha: Blade Warriors

Ik ben erg geïnteresseerd in Oosterse culturen. Hun levenswijze fascineert me omdat ze zo gezond mogelijk proberen te eten en leven. Waarschijnlijk ook omdat ik hun gedisciplineerd perfectionisme bewonder. Vergeet niet dat vele elektronische toestellen hun oorsprong vinden in het Oosten. Het lijkt evident, maar eigenlijk is het helemaal niet zo gewoon dat ik in mijn eigenste kamer een PlayStation, een tv en een surround-installatie heb en dat allemaal dankzij Sony. Een ander aspect waar ik van hou zijn de gevechtsporten, waarschijnlijk omdat ik als kind met grenzeloze bewondering naar vele epische kung-fu films heb gekeken. De combinatie van hun recente elektronische en oeroude traditionele knowhow heeft al tot vele goede beat’em-ups geleid. Zal “Onimusha Blade Warriors” daar ook in slagen?

Het ontwerp van de levels spreekt tot mijn verbeelding. Het is een reflectie van het idyllische landschap dat zich in mijn brein moet samengesteld hebben, na het zien van talrijke beelden die zich in dergelijke plaatsen afspeelden en waarin een karate-legende hopen heroïsme uitstraalde dat bovendien nog onderstreept werd met muziek dat het naderende euforische moment aankondigde. Ook zien we de schoonheid en de rust die moeder natuur er uitstraalt met zijn magnifieke bomen, watervallen en bergen overgroeid met groene planten. De inbreng van door mensen gemaakte houten constructies is volledig in harmonie met de landelijke elementen zodat die onze planeet niet verwoesten, in tegenstelling tot torenhoge buildings. Maar hier krijgt mijne politieke voorkeur even de bovenhand. Het belangrijkste is dat men dit beeld heeft kunnen converteren naar levels en dat ze daar tot in de puntjes in geslaagd zijn.

Wat de gameplay betreft ben ik ietsjes minder enthousiast want het neigt neer te komen op button-bashing, vooral in single-player. Er komt enige verbetering in nadat je de mogelijkheden van je personage hebt uitgevlooid in de tutorial maar de game mist iets om tot een boeiend geheel te komen. Bovendien is het bijzonder irritant wanneer je niet meer uit de greep van je tegenstander komt terwijl deze gewoon dezelfde combinaties blijft te herhalen.

De versus mode wordt automatisch geselecteerd wanneer je het spel opstart en dat zegt genoeg over de focus die naar de oersaaie single-player is gegaan. Je ramt wat knoppen in, maait de tegenstanders weg en twee minuten later verschijnt er plots een “end battle” scherm. Vervolgens navigeer je terug naar het menu en start je het volgende gevecht op.

Als er op z’n minst een goed verhaal had ingezeten dan zou ik het hen nog kunnen vergeven hebben. Dat is echter niet het geval want de informatie die je wordt doorgespeeld aan de hand van fragmenten is alles behalve boeiend en slaagt nergens eigenlijk op.

Het geluid is verre van goed, maar op de repetitieve commentaar van de karakters na is die niet vervelend. Wat benadrukkende muziek zou geholpen hebben een juiste sfeer te creëren maar dat is, zoals je kan afleiden uit de zinsconstructie, niet het geval.

Ik hou er niet van dergelijke spellen te bespreken, omdat ze niet overtuigend geweldig zijn, maar dan ook weer niet extreem slecht. De mens heeft voor zulke gevallen een bijvoeglijk naamwoord bedacht: gemiddeld. De graphics en omgevingen zijn betoverend, er zijn wat tekortkomingen in de gameplay die tot een saaie single-player leiden, maar qua multiplayer valt alles nogal mee. In dergelijke spelletjes zou de slag van een zwaard moeten klinken als Zeus’ donderslag die neerdaalt uit de hemel maar zo overtuigend zijn de geluidseffecten jammer genoeg niet. Misschien dat grote fans van de reeks hier een leuk tussendoortje aan hebben, maar na het zien van een trailer van Onimusha 3, die je op de cd aantreft, zal iedereen overtuigd zijn dat je daar ook best op wacht. Geen slecht spel dus, maar ook geen goed.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Onimusha: Blade Warriors
geplaatst in: Capcom, PS2, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>