gaming sinds 1997

Outrun 2006: Coast 2 Coast

Burnout en Ridge Racer: dat zijn de twee grote titels die momenteel het arcade racinggenre overheersen, maar als het van Sega afhangt zal Outrun toch ook een plaatsje veroveren. Kan deze oude klassieker in een nieuw jasje de verwachtingen waarmaken en het op de consoles en handhelds opnemen tegen deze nieuwe gevestigde waarden?

Het eerste wat opvalt, is dat de PS2-versie zowat een volledige poort is van de PSP-versie. Op de handheld is er een extra ‘Just Drive’ mode die op de PS2 ontbreekt en dat is zowat het grootste –ik zou zelfs durven zeggen énige– verschil. Het addertje onder het gras is wel dat je beide versies nodig hebt om enkele auto’s en tracks te unlocken, tenzij je je toevlucht zoekt in de cheats. Het is een eerder smerige cash-in-tactiek van Sega, maar dat is dan weer een heel andere discussie.

Racen en driften, daar draait het in Outrun om. Terwijl je de verschillende stages doorloopt bouw je je Outrun miles en je score op. Je grootste vijand zijn hier niet de tegenstanders maar de tijd. Na elke stage krijg je maar een beperkte hoeveelheid extra tijd,waardoor je in de laatste rondes met klamme handen probeert de bochten zo perfect mogelijk in en uit te driften om toch maar binnen de tijd over de finishlijn te rijden. Hierin ligt meteen het sterke punt van Outrun: hoewel je al snel met het spel weg bent en zeker met de makkelijkere routes geen problemen zult hebben om het tot het einde vol te houden zal je je rijstijl een beetje moeten tunen om ook de moeilijkere stages succesvol te beëindigen. Door in de slipstream van de auto’s voor je te rijden kan je al heel wat tijd winnen, maar waar het vooral om draait is om in de juiste bochten op het juiste moment te driften. Driften in Outrun doet de snelheid van je wagen maar lichtjes dalen waardoor je zelfs de meest gevaarlijke haarspeldbochten in en uit glijdt aan 273 km/h. Als je op de juiste momenten weet te driften en te stoppen zal je geen enkele moeite hebben om het spel uit te spelen. Ondanks de lage instapdrempel heeft het spel dus wel wat diepgang te bieden en kan het -zeker op de PSP – concurreren met de andere arcaderacers.

Dat laatste geldt dan wel niet voor de technische kant. Grafisch ziet het spel er matig uit en treedt er heel regelmatig slowdown op als er wat veel verkeer is. Zeer dikwijls zal je scherm in het begin van een race gewoon bevriezen om dan na een vijftal seconden weer verder te springen. Dat geldt zowel voor de PSP- als de PS2-versie, wat doet vermoeden dat het eerder aan de programmeurs ligt dan aan de hardware die het spel niet zou kunnen trekken. Met het geluid zit het dan weer helemaal goed: de auto’s klinken leuk, maar de bijbehorende soundtrack is nog net iets leuker -en dat betekent veel, komend van iemand die het niet zo heeft met allerlei synthesizergeluidjes.

Het doet allemaal heel old-school aan en daarin zit de kracht van Outrun. Het spel weet perfect de nostalgie die er rond toppers uit het verleden hangt op te roepen en over te brengen. Met een heleboel zaken die je kunt unlocken, waaronder snellere wagens, muzieknummers en parcours en een heleboel gamemodes zal je best wel enkele uurtjes zoet zijn met deze titel. Als je dan nog voorbij de occasionele freeze en de slowdown kan kijken, zal je ongetwijfeld enorm veel plezier met deze titel hebben, op de handheld dan wel. De PSP-versie ziet er dankzij het kleinere scherm net iets gelikter uit en door het overaanbod van betere racegames op de PS2 zou Outrun voor die console niet meteen de beste aankoop zijn.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Outrun 2006: Coast 2 Coast
geplaatst in: PS2, PSP, Reviews, Sega
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>