gaming sinds 1997

Painkiller: Battle out of Hell

De eerste Painkiller was één van de FPS-toppers van 2004. Het bood uitgestrekte levels, tot aan de nok gevuld met hersenloos kanonnenvlees, dat je mocht afmaken met een allesverzengend arsenaal aan wapens, allen uitgerust met een al even dodelijke secundary fire mode. Nu is er de expansion Battle out of Hell, die meer van hetzelfde biedt, leuk toch?

Laten we beginnen bij het “verhaal” (nou ja verhaal, als BOOH een verhaal heeft, dan heeft Paris Hilton een IQ hoger dan 20…). Nadat je Lucifer himself, compleet met zijn zootje ongeregeld, terug naar de hel hebt geknald, wordt het vagevuur (Purgatory) opnieuw bedreigd, ditmaal door de über-slechterik Alastor. Eve, de halfnaakte babe uit het origineel, vraagt je daarom om terug de wapens op te nemen om voor eens en altijd een eind te maken aan deze bedreiging.

Hiervoor heb je weer het alomgekende wapenarsenaal uit deel 1, aangevuld met twee nieuwe blaffers. De Stake Gun, de automatische speerwerper, is zoals verwacht terug. Ook nu krijg je een immens genoegen om met dit wondere speeltje vijanden aan de muren te spiezen. Er is nu zelfs een nieuwere versie van, de Boltgun-Heater. In primary fire schiet dit tuig 5 mini-stakes af (ideaal om een naaldenkussen van je vijanden te maken) en de (ietwat flauwe) secundary fire vuurt enkele explosieve balletjes. Effectief tegen groepen, dat wel. Het andere nieuwe wapen is de SMG-Flamethrower. De SMG vuurt bursts van kogels (niet speciaal, wel dodelijk), maar de flamethrower schopt onwaarschijnlijk kont. Kip aan het spit, klaar in 2 seconden! Dat ze dat eens verkopen in de Aldi!

Verder zijn er uiteraard meer nieuwe monsters. Van gevaarlijke clowns en verdoemde nonnen tot “onschuldige” weeskindjes die maar al te graag een hapje van je nemen; het aantal weerloze doelwitten is dus alweer wat uitgebreid. Van A.I. geen sprake, maar wie wil er nu slimme tegenstanders in een spel als dit? Jammer genoeg begint er wat sleet te komen op de formule, want na PK en BOOH kan ik echt geen no-nonsense shooter meer zien. “Trop is te veel” geldt hier wel.

De 10 nieuwe levels zijn ook nu weer meer van hetzelfde, met speciale vermelding voor het Orphanage, Loony Park en Leningrad, 3 pareltjes van leveldesign. Hoewel het weeshuis opvallend gelijkt op het Asylum uit het origineel, is de sfeer er uitmuntend. De muziek is er werkelijk subliem en de achtergrond geluiden geven het een creepy cachet mee. Hetzelfde geldt voor de leuke Coney Island-achtige (wie niet wat Coney Island is, mag dat woord vervangen door een pretpark naar keuze) kermisgeluiden in Loony Park. Hoewel de muziek en het geluid in de meeste levels goed zonder meer is, is het in die twee van een hoger niveau. Leningrad was echter mijn favoriet level. Je neemt het er tegen verdoemde Russen en Duitsers in een totaal verwoeste stad, compleet met tanks en mortiervuur. Lekker intens!

Maar waar BOOH uitblinkt, is op visueel gebied. Je tegenstanders bulken van detail, alle levels maken gebruik van voorbeeldige dynamic lighting en alles bolt dan ook nog eens lekker met alle opties op high, zelfs op een midrange systeem als het mijne. Ook de fantastische Havok physics engine wordt hier ten volle benut. De omgevingen zitten vol vernietigbare objecten en vijanden overal tegenaan stakegunnen is nog steeds enorm plezant.

Voor wie het interesseert: BOOH heeft ook een uitgebreide multiplayer (met CTF). Ik veronderstel dat fans van fast-paced online shooters dit best wel kunnen appreciëren, maar langer dan een uurtje kon ik er mij toch niet mee bezighouden. Ik speel liever echte teambased MP-spellen. Nuja, BOOH is toch alleszins beter dan Counter-Strike (slechter zijn dan CS is natuurlijk wel héél moeilijk), toch een pluspunt.

Ik ga het kort houden. Genoten van Painkiller? Koop snel voor 30€ deze expansion. Zin in wat minder hersenloos geweld? Spaar je geld of ga Half-Life 2, Chronicles of Riddick of Medal of Honor: Pacific Assault halen.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Painkiller: Battle out of Hell
geplaatst in: Dreamcatcher, PC, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply