gaming sinds 1997

Pikmin 2

Quizmaster: “Het is klein, plantaardig en bestaat in rode, gele, paarse, blauwe en witte variëteiten. Wat is het?”
Kandidaat A: “XTC-pillen!”
Quizmaster: “Nee toch niet…”
Kandidaat B: “Condooms met vruchtensmaak?”
Quizmaster: “Eeeuuh, fout!”
Kandidaat C: “Bubblegum?”
Quizmaster: “Zijn jullie dom of doen jullie erom? Het waren Pikmin natuurlijk!”

Deze kleine wezentjes maken reeds voor de tweede keer hun opwachting op Nintendo’s GameCube. In een van zijn vele geniale momenten heeft Shigeru Miyamoto -Shigsy voor de vrienden- deze levende bloembollen bedacht en er een spel rond ontworpen. De game stond heel wat weken bovenaan de Cube-verkoopstabellen en zelfs The Big N, nochtans symbool voor innovatie, durft dan wel sequels te produceren.

Niettemin is er voor Pikmin 2 wel degelijk naar de fans geluisterd. De fel bekritiseerde 30-dagen tijdslimiet werd overboord gegooid. Je mag nu zolang op de Pikmin-planeet (spelers zullen wel snel doorhebben dat het de Aarde is) vertoeven als je zelf wilt. Ditmaal hoef je geen onderdelen meer te zoeken voor je neergestorte ruimteschip, maar eerder allerlei “schatten”. Tijdens je vorige afwezigheid heeft het bedrijfje waarvoor je werkt, Hocotate Freight, heel wat schulden opgelopen, 10.000 pokos om precies te zijn. Om die af te betalen moet jij, Captain Olimar, dus op zijn Indiana Jones allerlei waardevolle voorwerpen opgraven op de Pikmin-planeet.

Daar ben je ditmaal niet alleen voor. Olimar krijgt immers hulp van de vrolijke Lowie. Door de X-knop in te drukken wissel je gemakkelijk tussen beide leiders. De toevoeging van Lowie heeft geleid tot iets moeilijkere puzzels en heeft ook het aantal strategische mogelijkheden verdubbeld. Elk van beide heren kan immers een zwerm Pikmin aanvoeren, zodat je in 2 verschillende gebieden kunt vechten.

Je kan die kleine opdondertjes nog steeds verkrijgen door ze te kweken in zogenaamde Onions. Naast de vetrouwde rode (goede vechters, bestand tegen vuur), gele (vliegen erg hoog, kunnen tegen elektriciteit) en blauwe Pikmin (waterbestendig) zijn er nu ook paarse en witte toegevoegd. Die laatste zijn klein, giftig voor je tegenstanders en kunnen als enige begraven schatten detecteren. Paarse Pikmin zijn 10x zo zwaar en 10x zo sterk als de anderen en zijn dus prima geschikt om zware voorwerpen op te tillen. Die laatste 2 soorten kan je jammer genoeg niet zelf produceren, je zal ze dus moeten vinden!

Zoals je al kon afleiden, bestaat je missie uit weinig anders dan schatten trachten te localiseren, die dan automatisch worden omgezet in geld. De meeste van deze dingen (meestal waardeloze prullen als lippenstiften, knoopjes, badmintonpluimpjes etc.) vind je ondergronds in dungeons. Je zwermt dus telkens van kerker naar kerker, in de hoop wat te kunnen rapen. Dat zou niet zo erg zijn, mochten de dungeons niet zo erg op elkaar lijken, zoals nu het geval is. Waarmee we bij het grootste punt van kritiek komen: het spel zelf is ontzettend verslavend, maar biedt bitter weinig variatie. Je komt terecht in een constant stramien van Pikmin kweken, monsters verslaan, schatten bovenhalen en maken dat je wegkomt vóór zonsondergang.

Qua graphics is dit spel, net als zijn voorganger, weer uitmuntend. De levels zien er heel kleurrijk uit en zijn erg goed ontworpen. Je waant je net in je achtertuin. Zelfs met groepen van 100 Pikmin (het maximum) valt er niet de minste slowdown te bemerken. Goed werk dus van Shigsy en co.

Over het geluid valt er wel het een en ander te vertellen. Net als bij zovele andere GameCube-titels is er ook nu weer een lekker vrolijke soundtrack toegevoegd. Passend, dat wel, maar wanneer gaat Nintendo eindelijk eens geld pompen in soundtracks, gemaakt door professionals? Telkens die terugkerende happy muziek, begint mij te irriteren. En nog iets: ook nu weer spreekt iedereen een brabbeltaaltje, zoals alleen Nintendo het kan verzinnen. Voice actors? Dag Jan! Wanneer brengt The Big N hier verandering in? Sony en Microsoft kunnen het wel, waarom zij niet? Wél goed zijn de geluidjes die je wandelende onkruidplantjes voortbrengen. Zo beginnen ze soms spontaan te zingen als de Wiener Sängerknaben, met het verschil dat Pikmin voor zover ik weet nog niet gecastreerd zijn…

Gehouden van Pikmin? Pikmin 2 biedt je net hetzelfde, maar dan met enkele leuke verbeteringen die je weer uren aan je tv gekluisterd zullen houden. De nieuwe 2-player mode zal die spelduur zelfs nog wat extra verlengen. Nog nooit Pikmin gespeeld? Koop of huur dan deze game zo snel mogelijk. Voor je het weet ben je verslaafd aan dit spel met levende bloemzaadjes in de hoofdrol!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Pikmin 2
geplaatst in: GC, Nintendo, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>