gaming sinds 1997

Piraterij en het recht op een demo

Alles ging goed in de wereld van Stardock. Hun game, Sins of a Solar Empire, was misschien niet het grootste kassucces, maar het ging wel vlot over de toonbank en in tegenstelling tot de meeste publishers, wilde Stardock niet meegaan in de wereld van kopieerbeveiliging omdat ze er niet in geloofden.

En dan werd Demigod uitgebracht (in de VS, Europa moet nog wachten tot 14 mei; nvdr) en 1Up weigerde het te reviewen, omdat het spel “niet zou werken”. De redactie contacteerde natuurlijk Stardock, wiens president, Brad Wardell, openlijk antwoordde dat een deel van het probleem het hoge aantal piraten is.

“The challenge we’re running into is that our NAT facilitator servers are getting hammered by the number of requests. That’s the most significant issue as it results in users not being able to connect to each other. The solution to this is partly more servers (which we’re doing right now) and partly a code update to connect users without using so many resources. We expect to have this largely resolved in the next 24 hours or so.

The other thing we have to do is isolate the warez users off the main server branch so that legitimate customers aren’t competing with the 100k+ warez people playing the game for database resources.

The only reason why we haven’t had this happen on other games is because we’ve never had anything like this many users in such a short amount of time. Sins of a Solar Empire was a huge hit but its success came not from an immediate burst of users but rather sustained long term growth which allowed us to keep enhancing the infrastructure as needed with minimal issues for users.”

Dit komt slechts enkele dagen na een post door diezelfde man op de Demigod forums, waarin hij zegt dat PC-gamers ethischer zijn dan gamebedrijven denken:

As most of you know, Stardock games ship with zero copy protection.

That means someone could take Demigod and post it up somewhere. But so far, no one has even though Gamestop violated their agreement and released the game early. So the potential for “0 day warez” with Demigod is more so than most any other game because there’s nothing to “crack”.

We (Stardock) have always taken the position that people are fundamentally honest. I tend to think that things get warez’d because the copy protection provides a sort of challenge to overcome. Since Demigod has no such copy protection on the DVD, there’s no challenge and hence no point.

Incidentally, we are working on a demo version as well that should be out as soon as we recover from the initial launch.

Both Gas Powered Games and Stardock have poured their life and souls into this game. We’re very proud with how it turned out and we thank those of you who have pre-ordered for sticking with us despite it being available. We’ll definitely find some way to thank those users in the future. We look forward to playing with you guys online and hanging out together in the growing Demigod community.

Happy Easter everyone!

Het debat over piraterij is al decennialang aan de gang en ik betwijfel dat we er snel het einde van gaan zien.

In het algemeen zijn er volgens mij drie types gamers:
1. Mensen die alles illegaal downloaden
2. Mensen die illegaal downloaden om een game uit te proberen alvorens het te kopen
3. Mensen die niet illegaal downloaden

Game publishers zeggen vaak dat de derde groep de ‘goeden’ zijn en dat al de anderen slecht zijn en hen inkomstenverlies bezorgen. Ik zou dit graag willen tegenspreken.

De eerste groep zijn mensen die nooit games zullen kopen tenzij ze echt zeer zeer goed zijn. Het verkoopsverlies door deze mensen is extreem minimaal en zou daarom niet eens in overweging genomen moeten worden. Hoe kan je nu praten over een ‘verlies’ als deze mensen toch niet geïnteresseerd zijn om je product te kopen? Het is als zeggen dat je de lotto gewonnen zou hebben als je had gespeeld, maar je hebt het niet gedaan. Niemand met gezond verstand zou denken dat je op die manier een inkomstenverlies geleden hebt. En toch volgen de meeste game publishers deze gedachtegang blijkbaar.

De derde groep is geen probleem, dus het debat zou zich moeten focussen op de tweede groep. Degenen die aan piraterij doen om het eerst eens uit te proberen voor ze iets gaan kopen.

Voor deze groep worden vaak demo’s gemaakt en dat is hoe het zou moeten zijn. Mensen kunnen een deel van de game uitproberen en als ze het goed vinden, kunnen ze het kopen.

Toch zien vele publishers het nut van een demo niet in of brengen ze die maar uit lang nadat de game zelf beschikbaar is. Een domme fout.

Veel bedrijven stellen dat reviews, screenshots en trailers goed genoeg een idee geven van wat je van een game kan verwachten en dus is er geen nood aan een demo. Sta mij toe dat argument volledig de grond in te boren:

- Reviews: Alhoewel ze best een goed idee kunnen geven van wat je kan verwachten, zijn ze vaak niet objectief, zowel omwille van het feit dat het een mening blijft van één iemand én omdat er soms druk wordt uitgeoefend door publishers.

In het beste geval is het de mening van de reviewer (die de game wel of niet goed vindt, met de nodige argumenten) en in het slechtste geval zijn ze betaald door een uitgever in de vorm van reclame. Het zou niet de eerste keer zijn dat een publisher beslist om advertenties in een magazine of op een website te verminderen omdat ze niet akkoord gaan met een deel van de inhoud.

Ik weet dat het klinkt alsof ik tegen één van onze eigen activiteiten praat nu, maar de waarheid moet gezegd worden. Ook wij hebben al druk van publishers ervaren om een reviewscore te veranderen en aangezien het ons niet kan schelen wat een uitgever denkt, gaven we niet toe (en we zullen het ook nooit doen), wat zorgde voor een enorme daling van de goede wil (uitnodigingen naar persevenementen, reviewmateriaal, …) van die bedrijven. Gelukkig werken de meeste bedrijven niet zo, maar het gebeurt toch en er moet rekening mee gehouden worden dat niet iedere site de luxe heeft om volledig onafhankelijk te zijn en geen reclame-inkomsten nodig heeft om te overleven. Reviews dien je dus altijd met een dosis gezond verstand te bekijken.

- Screenshots en trailers: bieden statische of bewegende beelden van een game, maar niet de ervaring die jij als gamers hebt tijdens het spelen. Bijgevolg is het geen goede representatie van wat je kan verwachten.

Het punt is dat als je een auto koopt, je een testritje kan maken. Als je een magazine wil kopen, kan je het doorbladeren om te zien of de inhoud je interesseert. En als je geïnteresseerd bent in een bepaalde film, kan je de trailer eens bekijken. Elke keer krijg je een idee van de volledige ervaring die je kan verwachten. Trailers en screenshots geven je geen idee van de volledige ervaring van een game. Enkel een demo doet dat, als het tenminste een goede demo is!

Sommige uitgevers brengen een demo uit een tijdje nadat de game beschikbaar is. Opnieuw een domme fout. De hardcore gamers willen niet maanden wachten om de laatste hype eens uit te proberen. Ze zijn de vroege vogels! De mensen die het zullen rondbazuinen als je game goed is en op die manier de verkoop verhogen. En zij zijn ook degenen die een game illegaal downloaden om te zien of het al dan niet goed is als er geen demo is en ze kopen het als ze het goed vinden. Wie wil immers niet genieten van de multiplayer of de online mogelijkheden.

Ik keur piraterij niet goed, maar ik denk ik dat mijn punt duidelijk heb gemaakt. Piraterij is een probleem maar werkelijke verliezen die erdoor gemaakt worden zijn kleiner dan vaak gedacht en kunnen gemakkelijk tegengegaan worden door een product van de bovenste plank uit de brengen en een demo beschikbaar te stellen op de dag van de release of mogelijk zelfs vóór de game in de winkels te vinden is.

Mensen hebben het recht om een game te proberen voor ze het kopen, net zoals ze een testritje met de auto kunnen maken voor de aankoop. Eenieder die iets anders zegt, weet ofwel dat zijn product brol is of weet totaal niet hoe zaken te doen.


geplaatst in: Specials
tags:


Leave a Reply