gaming sinds 1997

Preview: Dishonored

Dishonored is zo een game die moeilijk in een genrehokje te plaatsen is. Officieel is het een “first person action game”, maar het heeft ook een aantal RPG-elementen, een snuifje adventure en ook stealth blijkt een niet te onderschatten rol spelen. Vanaf 12 oktober kan je ermee aan de slag op pc, PS3 en Xbox360. Nog drie weken dus, tijd om eens op een rijtje te zetten wat we al weten over deze game en wat we mogen verwachten.

Het verhaal plaatst je in de schoenen van Corvo Atano, een bodyguard van the Empress, die valselijk beschuldigd wordt van de moord op diezelfde Empress. Dankzij the Outsider, van wie hij magische krachten krijgt, kan hij wraak nemen op de Lord Regent en de anderen die verantwoordelijk zijn voor deze samenzwering en natuurlijk zijn eigen naam zuiveren. Hij staat hierbij niet alleen, maar zal geholpen worden door verschillende andere personages. Een bijkomende twist is dat de motieven van the Outsider om je zomaar even speciale krachten cadeau te doen, al even duister als zijn naam blijken te zijn. Het lijkt er dus op dat we toch wel wat mogen verwachten van het verhaal.  Aan de stemmen zal het alvast niet liggen, want voor de gelegenheid werden steracteurs als Susan Sarandon, Michael Madsen en Carrie Fisher ingehuurd. De gesprekken die je zal kunnen opvangen terwijl je rondsluipt zijn er niet alleen voor de sfeer, je zal door te luistervinken ook allerlei dingen te weten kunnen komen die je kunnen helpen, zoals waar je doelwitten zich bevinden en waar ze mee bezig zijn.

Een van de grootste troeven die Dishonored wil uitspelen is de vrijheid die de speler krijgt. Dat gaat dan niet alleen om gaan en staan waar je wilt met dank aan de freerunning-vaardigheden van Corvo, het is ook de bedoeling dat er een heleboel mogelijkheden zijn om je doelstellingen te volbrengen. Het zou zelfs mogelijk zijn om helemaal niemand te doden, met inbegrip van je doelen. In de walkthrough van een van de missies kregen we bijvoorbeeld te horen dat de twee doelwitten ook overgeleverd kunnen worden aan een slavenhandelaar die vervolgens anoniem in de mijnen tewerk zal stellen. Al je acties zullen trouwens een zekere invloed hebben op het verhaal, maar niet in die mate dat je verplicht zal zijn om deze of gene manier van werken te kiezen. Een voorbeeldje: als je te gewelddadig wordt, zal een personage dat voorheen achter je stond misschien geneigd zijn je te verraden uit onvrede met je daden. De invloed van je acties zal bovendien zichtbaar zijn via een chaosmeter. Naarmate je meer en meer bepaalde acties doet zoals alarmen doen afgaan, doden in het zicht leggen, zal de chaos in Dunwall stijgen en dat heeft dan weer bepaalde gevolgen op toekomstige missies, bijvoorbeeld meer patrouillerende soldaten of een nieuwe uitbraak van de plaag.

De setting van Dishonored doet een beetje denken aan die van Bioshock, het is een gelijkaardige dystopische en obsure stad, met de naam Dunwall. Niet alleen word je gedropt in een politiestaat van de ergste soort, er heerst ook een plaag die uiteraard voor nog meer paniek en achterdocht zorgt. Slachtoffers van deze plaag, Weepers genoemd, huilen tranen van bloed en zijn niet al te vriendelijk naar mensen toe. De vijanden die Corvo zal tegenkomen in deze setting lijken naast de Weepers voornamelijk met zwaarden en pistolen bewapende soldaten te zijn. Je zal het echter ook tegen stevigere en zwaarbewapende jongens moeten opnemen, zoals de Tall Boys, die patrouilleren op lange mechanische benen en een sterk harnas hebben.

Om deze vijanden aan te pakken, mag je je qua wapenarsenaal verwachten aan onder meer een mes en kruisboog, maar ook een zwaard en een pistool en gadgets zoals granaten, rookbommen en mijnen. Daarnaast heb je natuurlijk ook de magische krachten ter beschikking die je gekregen hebt van the Outsider. Volgens de makers is het zeker wel de bedoeling dat die krachten effectief machtige wapens zullen zijn, maar het is natuurlijk wel te vermijden dat de game zo te makkelijk wordt. Hun oplossing is het manasysteem, waarbij je genoeg (en automatisch regenererend) mana zal hebben voor de kleinere krachten zoals Blink (teleportatie op korte afstand) en Dark Vision, maar voor de meer geavanceerde krachten zal je mana potions nodig hebben. Voorbeelden van die meer geavanceerde krachten zijn Bend Time, Possession, Wind Blast, Devouring Swarm (ratten!) en Shadow Kill (gedode vijanden vallen uiteen in stof en as, zodat hun lichamen niet meer verstopt moeten worden).  Ook sommige andere personages zullen trouwens deze bovennatuurlijke krachten hebben.

Tijdens zijn missies in Dunwall zal Corvo verschillende voorwerpen kunnen verzamelen, zoals Whalebone Charms. Dit zijn objecten die bepaalde voordelen gunnen ter ondersteuning van andere vaardigheden, bijvoorbeeld hoger springen, sneller zwemmen, sterkere magische krachten  en dergelijke meer. Nieuwe bovennatuurlijke krachten kunnen dan weer verworven worden door Runes te verzamelen. Een ander mysterieus object dat Corvo altijd bij zich heeft, is The Heart, dat de doelstellingen bijhoudt en bijvoorbeeld sneller klopt als je dichter bij een doel komt. Ook kan het extra info geven over bepaalde personages, maar dat zou dan ook specifieke gevolgen hebben.

De totale speelduur ten slotte, zal volgens de makers schommelen tussen 14 en 24 uur, afhankelijk van hoe rustig aan je het doet of net niet. Het zal niet mogelijk zijn om alle vaardigheden en spulletjes in één keer spelen te verkrijgen, wat het herspelen van de game zou moeten aanmoedigen, samen met de mogelijkheid om eens andere keuzes te maken, natuurlijk.

gerelateerd spel: Dishonored
geplaatst in: Bethesda, PC, PS3, Specials, X360
tags: , , , , ,


Een Reactie op “Preview: Dishonored”

Leave a Reply