gaming sinds 1997

Prince of Persia: Warrior Within

Hoeveel ongeluk kan een mens hebben? Onze Perzische prins besmette eerst honderden kasteeldienaars met de dodelijke Sands of Time, dan moest hij zijn eveneens gemuteerde vader vermoorden en daarna achtervolgde hij gedurende een volledig spel de bloedmooie stoot Fahrah, die dan uiteindelijk toch niet in zijn hemelbed belandde. Nope, geen kinky fantasietjes met Fahrah en de rest van de harem dus voor onze prins. Alsof dat nog niet genoeg pech was, wordt hij nu ook nog achtervolgd door de Dahaka, een onsterfelijk wezen dat iedereen vermoordt die zijn lot ontloopt. De prins had immers moeten sterven toen hij de Sands of Time opende. Het leven kan soms zwaar kut zijn als je een held bent…

Om de Dahaka te slim af te zijn, reist de prins naar het eiland waar de Sands gecreëerd werden. In volle zee wordt zijn schip echter geënterd door piraten, onder leiding van een mysterieuze vrouw. Jij wordt direct in de actie geplaatst en je moet het schip verdedigen. Dit tutorial level laat je kennis maken met het verbeterde single-weapon vechtsysteem. Je kan nu immers vele combo’s maken om zo je vijanden in de pan te hakken. Je kan ze onthoofden, als levend schild gebruiken of verticaal of horizontaal in tweeën klieven. Heel wat nieuwe mogelijkheden dus, een duidelijke verbetering ten opzichte van het oude systeem. De ware vernieuwing ligt echter in het dual-weapon systeem. Je kan nu de wapens van je vijanden afnemen en zelf gebruiken om nog meer verwoestende moves uit te halen! Je bewegingen zijn zelfs afhankelijk van het type secundair wapen dat je meedraagt (je zwaard blijft uiteraard je primair wapen). Zo kan je naar hartelust fileren met dubbele sabels, snel uithalen met een extra dolk, of extra zware klappen toedienen met de trage knotsen en bijlen. Wees echter wel gewaarschuwd dat je secundaire wapens erg snel verslijten, waardoor je al snel een nieuw zult moeten nemen. De coolste move die ik tot nu toe gezien heb (je blijft steeds maar nieuwe ontdekken) is er een waarbij de prins zich afzet tegen een muur, wegspringt met getrokken zwaarden en alzo meerdere vijanden onthoofdt. Lekker bloederig, maar onwijs gaaf!

Het wordt echter geen tweede The Suffering, want al het bloed dat je ziet is vermengd met zand. Niettemin valt het op dat Warrior Within een heel stuk donkerder is dan zijn voorganger. Zowel de setting als de prins zelf zien er heel wat somberder uit. Onze held is niet meer de brave edelman van weleer, maar eerder een genadeloze moordmachine. Dit heeft als voordeel dat het spel een stuk volwassener oogt en zo waarschijnlijk beter zal verkopen dan The Sands of Time. Ik vond het prachtige oosterse sfeertje uit die game echter beter. Vraag mij niet wat, maar het had iets speciaals, iets aantrekkelijks, iets volstrekt unieks. Het ontbreken van die 1001-nacht setting is dan ook de voornaamste reden waarom ik het origineel beter vind. The Sands of Time was een erg korte, maar enorm intense ervaring, een spel dat je bezighield van begin tot eind. Warrior Within is dit jammer genoeg niet, maar vergis je niet, het blijft een absolute aanrader. Zo is de korte levensduur van TSOT (zo’n 8h) geen minpunt meer, want dit spel is minstens dubbel zo lang. Jammer genoeg is die lange levensduur eerder kunstmatig verkregen. Je moet immers alle levels meerdere malen bezoeken, zowel in het heden als het verleden. Deze vorm van backtracking is eerder storend, want zijn voorganger had dit niet. Hierdoor voelt het spel soms ietsje te langdradig aan. Ook bepaalde kleine dingetjes mis ik. Zo zijn er geen Visions meer, vooraleer je een puzzel oplost. Je moet nu alles zelf vinden, wat uiteraard gebeurt via trial & error. Dit leidt tot frustraties, die ik bij TSOT nooit heb gehad.

Gelukkig zijn de puzzels nog steeds even subliem in het leveldesign verweven. Alle puzzels zijn nog altijd even doordacht. Slingeren rond pilaren, aan touwen omhoogklimmen, vallen ontwijken, op muren lopen; je zal het weer allemaal moeten doen om verder te geraken. De platforming elementen zijn dus behouden en die staan, samen met de verbeterde combat, weer garant voor een knaller van een spel. Nieuw zijn de achtervolgingen van de Dahaka. Hier moet je zo snel mogelijk foutloos een bepaald parcours afleggen, teneinde de Dahaka te snel af te zijn. Als je een fout maakt of te traag bent zal het zwarte monster je met veel plezier oppeuzelen. Hoog tijd om de tijd terug te draaien dus (mooie woordspeling, ook al zeg ik het zelf), want de time powers zijn weer terug! Wanneer je een fout maakt kan je de tijd terugdraaien (Recall), zodat je het nog eens kan proberen, je kan ook de tijd vertragen om een groot voordeel te verkrijgen tijdens gevechten en er zijn ook nog 2 killermoves. Ze kosten allen wel een bepaalde hoeveelheid zand, dat je kan terugwinnen door vijanden zo spectaculair mogelijk te verslaan.

Visueel blijft Warrior Within uiteraard een pareltje. De prachtige kleurschakeringen (je moet het zien om het te geloven), de feeërieke lichteffecten en de verbluffende staaltjes leveldesign maken dit tot de absolute top in het action-adventure genre. Ook de subtiele zandeffecten en de goed vormgegeven vijanden (de reusachtige ijzeren reuzen in het bijzonder) dragen bij tot de grafische pracht en praal. Het geluid is naar mijn mening beter dan in TSOT. De harde metal- en rocktracks passen perfect in het spel en de fijne achtergrondgeluiden, zoals de waaiende wind of druppelend water zijn even goed geïntegreerd als in het vorig spel. De stem van de prins is ook merkbaar ruiger, prima gedaan! En voor de geïnteresseerden: ja, ook nu is er een vrouwelijke protagoniste en ja, ze ziet er lekker uit!

Mijn besluit is dus als volgt: Prince of Persia: Warrior Within is een dikke aanrader voor iedereen die een klein beetje interesse heeft voor platformers of action-adventures. Het verbetert zijn voorganger op technisch vlak en heeft een langere levensduur, maar is ook minder intens als The Sands of Time. Die laatste overrompelde je van begin tot eind, Warrior Within heeft echter soms zijn dipjes.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Prince of Persia: Warrior Within
geplaatst in: PS2, Reviews, Ubisoft
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>