gaming sinds 1997

Prisoner of War

Prisoner of War luidt een nieuw genre in : de sneak ‘m up! Waar Metal Gear Solid de voorzet gaf, maakt Prisoner of War het af. Het spel is lichtjes gebaseerd op de film “The great escape”. Je moet dus uit een aantal gevangenissen ontsnappen. Geen probleem, in de meeste shooters moet je aan iets of uit wat ontsnappen denk je mischien. Think again! Je moet dit allemaal doen zonder ook maar het minste geweld. Een vraag die sommige kritische geesten zullen stellen: “What the fuck?”. Deze vraag behandelen we dan ook vandaag: What the fuck?

Je kruipt in de huid van Captain Stone, die in zijn vliegtuigje het mooie landschap van Duitsland was aan het fotograferen, en hoe kan het ook anders: je wordt neergehaald door den Duitsch. Frits en co brengen je naar een gevangeniskamp en hier begint het spel. Je moet dus uit elk kamp proberen te ontsnappen. Je krijgt in het kamp waar je zit telkens hints van je medegevangenen die je dan moet uitvoeren. Je ontsnappingspogingen kun je vergemakkelijken door met enige currency (sigaretten-sloffen enzo) gadgets van andere bewakers te lopen. Zo kan je schoensmeer en telescopen gebruiken. Wanneer je met iedereen gesproken hebt en een aantal kleine missies hebt uitgevoerd, kun je eindelijk het kamp proberen te ontkomen. Maar dit gaat natuurlijk allemaal zo maar niet, je zit namelijk met een flinke tijdsdruk. Zo moet je je 2 keer per dag gaan aanmelden, ‘s ochtends en ‘s avonds en daarbuiten kan je doen wat je wil, zolang de moffen je niet zien. Maar je kan je ook gewoon vervelen met de dagelijkse routine te volgen: opstaan, eten, morning exercise… you get the picture. Al deze activiteiten gebeuren op verschillende locaties in het kamp zodat je het tijdstip van je missies moet aanpassen aan de uren van de activiteiten die daar dichtbij plaats vinden.

Het spel komt spijtig genoeg neer op het volgende : Gewoon veel praten met mede-gevangenen die je dan missies geven die je dan moet oplossen door de routine van de patrouilerende Duitsers van buiten te leren. Je kan die routine natuurlijk zelf doorbreken door met stenen in het zichtveld te gaan gooien, zodat ze die steen eens gaan onderzoeken. Dit spel hangt dus zeer veel af van de AI en als ik dit zeg, kan je eigenlijk al weten waar het probleem zit. Een waterdichte AI bestaat niet, behalve die van de originele pacman dan. Vaak sta je dan gewoon tegen de muur tijdens de morning-exercise en word je daarvoor al in de cooler gestopt. Dit is de kamer waar je in moet als je stout bent geweest. De AI is goed, maar laat jammer genoeg toch te wensen over.

Prisoner of War is gebaseerd op de Quake-engine, die bij deze voor de eerste maal op de xbox verschijnt. Een blits-debuut is het spijtig genoeg niet geworden. Aangezien het game voor PS2 en xbox is ontwikkeld, zijn de graphics niet zo verschillend. De ingame-filmpjes soms zelfs van bedroevende kwaliteit. Zo bewegen de models in de intro schokkerig, als ze al bewegen. POW heeft een dag en nacht-cyclus en er zijn ook weerseffecten als sneeuw en regen die mooi verzorgd zijn. Maar de textures zijn gewoon te eentonig, net zoals de levelopbouw trouwens.

Het grootste probleem aan dit spel zijn de camera-standpunten. De game is Third Person en wanneer je je in een kamer bevindt, kan dat wel problemen opleveren. Een topdown view, zoals in MGS, was volgens mij veel handiger geweest.

Het geluid van POW is daarentegen wel erg goed. Zo hebben de stemmen een hoog Allo Allo gehalte en is ook de regen voorzien van een mooi achtergrondgeluid. Alleen ontbreekt er een rustige soundtrack die leuk kan zijn in een spel waar je toch vrij veel geduld voor moet hebben.

Prisoner of War is een goed spel, maar allerminst een topper. Het brengt een compleet nieuw concept dat duidelijk nog verfijnd moet worden. Actiefreaks zou ik het zeker niet aanraden, maar mensen die geen schrik hebben om een paar uur van hun tijd te besteden met het uitpluizen van AI-routines hebben hier zeker geen miskoop mee

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Prisoner of War
geplaatst in: Codemasters, Reviews, Xbox
tags: ,


Leave a Reply