gaming sinds 1997

Project Gotham Racing 3

Project Gotham Racing 3 is zonder twijfel één van de Xbox 360 launchgames waarvoor de verwachtingen hooggespannen zijn. De illustere voorganger PGR2 is daar natuurlijk niet vreemd aan; niet enkel bood dat game immens veel raceplezier maar het toonde ook waartoe Xbox Live zoal in staat was. Of de opvolger even goed is geworden, en op die manier een nieuwe generatie van gaming inluidt, krijgen jullie nu te lezen.

Wat onmiddellijk opvalt tijdens de eerste rondjes op de circuits is dat Bizarre Creations toch wat veranderingen heeft aangebracht aan het spel. Zo is er geen onderverdeling meer van je wagens in klassen en bovendien krijg je er een stuk minder. De hoop om met je eigen wagentje te kunnen racen mag je ook op je buik schrijven. Of het zou moeten zijn dat je in je garage een Ferrari Enzo, TVR, Lambo Murcielago, Saleen S7 of Shelby GT-500 hebt staan. Het mag dus duidelijk zijn dat de wagens aan kwaliteit en exclusiviteit niets hebben moeten inboeten, maar je zal dus geen Renault Clio meer terugvinden in één van de, overigens prachtig uitziende, garages.

Ook bijzonder is dat je alle wagens (uitgenomen een paar die je dient te unlocken) reeds van bij de start van het spel kunt aankopen, zolang je genoeg credits hebt. Die credits verdien je door te racen in de Career-mode (solo en online). En net zoals in PGR2 kan je per race de moeilijkheidsgraad instellen om zo meer geld te verdienen en je medailles te upgraden van tin tot platinum.

Voor we dieper ingaan op de gameplay wil ik deze keer toch eerst de graphics bespreken. Of we het nu leuk vinden of niet, veel gamers vinden dit nog steeds het belangrijkste aspect van een spel. De verwachtingen voor PGR3 en de Xbox 360 waren torenhoog wat betreft visuele prestaties en alhoewel Bizarre Creations er voorlopig niet in geslaagd is om een grote sprong voorwaarts te creëren op visueel gebied tegenover de beste PC’s van dit moment, zal je toch kreetjes van verwondering moeten slaken! De wagens zelf zien er stuk voor stuk gelikt uit, de kleuren spatten van je scherm en de lichteffecten reflecteren vanalles en nog wat. Jammer genoeg zien ze er wel iets te speelgoedachtig uit, iets wat wel vaker voorkomt in racegames en wat ook deze makers niet hebben kunnen vermijden.

Maar uiteindelijk zijn het niet de indrukwekkende modellen die je bakkes zullen laten openvallen: de combinatie van de prachtige omgevingen én de in-car view zullen daar voor zorgen. New York, Tokyo, Parijs, Londen, de Nürburgring (13 km lang!)… alles wordt immens gedetailleerd op je scherm getoverd, met werkelijk verbazende lichteffecten (rij uit een donkere tunnel en de reflecterende zon op het asfalt zal je even verblinden), 3D-publiek dat achteruitspringt als je tegen de randen crasht en een gevoel van snelheid dat simpelweg ongeëvenaard is!

Dat gevoel van snelheid komt vooral tot zijn recht als je het gezichtspunt vanuit de wagen kiest. Je wordt immers tegen de zetel van de wagen gekleefd door de prachtige en perfect nagemaakte interieurs, inclusief snelheidsmetertjes, werkende buitenspiegels, handen en voeten die het gas indrukken en versnellingen bedienen en een voorruit zoals we er nog nooit eentje te zien kregen. Bovendien zal je hoofd heen en weer geschud worden als je een bocht scherp induikt, zal je hele wagen trillen als een blik wanneer je de motor laat loeien en schudt het hele boeltje als het asfalt oneffen ligt. Fantastisch is dat elke wagen er uniek uitziet, met het stuur in het midden, rechts of links, naargelang de echte versie ervan en dat het vuil zich zal ophopen op je raam. Het schouwspel is werkelijk adembenemend en alleen al voor de adrenalineopwekkende ervaring (en dit mag je echt een ‘ervaring’ noemen) van deze in-car view moet je dit spel gewoon proberen.

Hou er wel even rekening mee dat we dit game getest hebben op een breedbeeld HDTV en dat hetgeen je te zien krijgt op een gewone of kleine tv ook indrukwekkend is, maar toch een stukje van zijn glans en glorie verliest.

Om toch maar even verder te gaan over de manier waarop het spel je in de wagen zuigt: het geluid (in Dolby 5.1) is ongehoord knap. De soundtrack bestaat uit heel verscheiden tracks (van hip-hop tot rock, techno en pop), maar vooral de toevoeging van enkele klassieke stukjes muziek is een schot in de roos. Zet er zoeentje op en het racen krijgt plots een extra dimensie. Die extra dimensie krijg je echter vooral door de geluidseffecten: elke wagen brult als een monster of schreeuwt als een kat met hondsdolheid (kan dat?), je banden piepen als je een bocht te snel neemt en je hoort je motor aan je chassis snokken als je het gaspedaal tegen het metaal slaat. Zet je subwoofer aan, stel je surround systeempje recht en zwier die volumeknop naar rechts; je buren lopen onmiddellijk hun huis uit. Dit is zonder meer het meest indrukwekkende en authentieke gebrul uit een racegame ooit!

Nu we weten hoe het spel eruit ziet en hoe het klinkt kunnen we terug naar de gameplay zelf. In vergelijking met de vorige versie blijkt er niet zoveel veranderd op dit gebied. Gewone races, tussen kegeltjes vlammen, je laten flitsen aan een bepaalde snelheid, afvalraces en ritten tegen de tijd: ze zijn allemaal opnieuw van de partij, met hier en daar enkele leuke toevoegingen. Ook terug is het Kudos-puntensysteem, iets wat ik persoonlijk het minst leuk vond aan PGR2. Het verplicht je immers om niet enkel snel te rijden, maar om ondertussen ook nog eens wat show te verkopen. Deze keer is het echter iets makkelijker om Kudos binnen te halen: in de slipstream van je voorganger hangen, driften, inhalen en andere coole dingen uitproberen leveren je allemaal punten op.

De controls vind ik een stukje strakker en leuker dan in de voorganger. De auto’s voelen weer een beetje realistischer aan, krijgen als het ware een echt gewicht en meer energie mee, wat een beetje aan Forza en GT doet denken. In vergelijking met die simulaties blijft PGR3 natuurlijk nog altijd een meer arcadegericht spel met een makkelijkere besturing, geen echte gevolgen voor zware crashes (het schademodel kon overigens beter) en een moeilijkheidsgraad die ook beginners zal aanspreken. De makers hebben dus een mooi evenwicht gevonden tussen realistische wagens en physics en een toegankelijke gameplay, gecombineerd met een A.I. die nooit gaat storen, maar ook niet verbaast.

Enkel bij de uitdagingen waarbij Kudos nodig is blijken de hoogste medailles soms erg moeilijk of bijna onmogelijk te behalen. Ook veranderd is het aantal races dat beschikbaar is in de singleplayer: die laatste blijkt immers een stuk korter dan ik verwacht had en als je je tevreden stelt met zilveren of bronzen medailles zal je er in een dagje of twee stevig spelen doorheen zijn. Gelukkig hebben de meeste gamers de obsessie om alle Platinum medailles te willen behalen, records te willen breken of gewoon alle achievements te willen behalen om op hun splinternieuwe Xbox Live Gamertag te plaatsen.

Maar niet getreurd, voor wie dat nog te weinig vindt is er nog een heleboel ander lekkers. Op Xbox Live kan je immers een online carrière starten, waarbij je tegenover levende tegenstanders komt te staan via een automatisch systeem. Bedoeling hier is om je ranking constant te verbeteren en voor wie al dat macho ‘ik-wil-de-beste-zijn’-gedoe te onnozel vindt zijn er natuurlijk ook nog een handvol andere mogelijkheden om aparte races (street race, eliminatie en enkele originele team races) af te werken tegen online opponenten. Een overaanbod aan spelers was er nog niet, maar hetgeen ik tot nu toe kon uitproberen ging erg vlot en met de nieuwe Gamerzones en feedbackmogelijkheden zou de vernieuwde Xbox Live nog meer fun moeten bieden naar ieders wens.

Ten slotte wil ik nog even meegeven dat er nog heel wat andere zaken werden toegevoegd. Zo is er Gotham TV waar je replays van mensen over de hele wereld mee kan bekijken, evenals zien wat je vrienden of de beste spelers online aan het uitspoken zijn. Er is ook een photo-mode, je kan de tracks aanpassen naar je eigen zin (door het parcours te herleggen en start en finish te veranderen), er zijn vele statistieken en statistiekjes en er is ook nog de mogelijkheid om door je garages te wandelen om er de auto’s te bekijken of om Geometry Wars te spelen op een arcadekast.

Project Gotham Racing 3 voor de Xbox 360 is er en dat zullen we geweten hebben! Het gevoel van snelheid en de mate van inleving bij de in-car view is ongezien adrenalineopwekkend en de visuals, omgevingen en auto’s in hoge definitie zijn om duimen en vingers bij af te likken. Het geluid is simpelweg realistisch rauw. Jammer genoeg is de solo-mode net iets te kort, iets wat mensen zonder Xbox Live zal teleurstellen, ontbreken spectaculaire vernieuwingen en zijn de laadtijden nét iets te lang om te spreken van een echte racing-revolutie. Desalniettemin is dit erg veelbelovend voor wat mogelijk zal zijn in de toekomst op deze console. Het is ook gewoon een must-have game als je houdt van racespellen en van plan bent de Xbox 360 te kopen.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Project Gotham Racing 3
geplaatst in: Microsoft, Reviews, Xbox
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>