gaming sinds 1997

Project Gotham Racing 4

PGR3 was zonder twijfel een lekker racegame dat in het begin van de next-gen race kon overtuigen met knappe graphics en vlotte gameplay, aangevuld met uitgebreide onlinemogelijkheden. Bizarre Creations echter was zelf minder tevreden want door de tijdsdruk slaagden ze er niet in om de ultieme visie van hun racegame te realiseren. Met Project Gotham Racing 4 lijkt die betrachting eindelijk ook in de praktijk gebracht en werd er een nieuwe standaard gezet.

Alhoewel veteranen van de reeks zich niet hoeven te verwachten aan al te grote verrassingen, werden er toch heel wat vernieuwingen doorgevoerd. Zo is de ‘career’ een ander beestje geworden. Je krijgt een volle kalender aan events voorgeschoteld, die jaarlijks terugkeren, tijdens dewelke je je dient op te werken van een nietszeggende noob tot een overal aanbeden God van Brandend Rubber. Kudos -daarover later meer- krijgt ook weer zijn verdiende, gebalanceerde rol toebedeeld, aangevuld met hoe goed je presteert tijdens de races.

Die meer realistisch aandoende structuur is gelukkig geen sein voor de makers om hun meer spannende en sexy raceopdrachten te vergeten. Je zal nog altijd flitscamera’s moeten pesten, races tegen de tijd afwerken en natuurlijk ook inhaalwedstrijden succesvol afsluiten. De ‘arcade’ mode is deze keer een stukje interessanter geworden, gezien enkel daar wordt gewerkt met de zo gekende medailles die je skills tot het uiterste drijven met de platinum beloningen, of die de mindere chauffeurs onder ons toelaten om toch de bronzen medailles binnen te halen.

Opvallend, en voor mij persoonlijk erg aangenaam, is het feit dat het wagenpark niet enkel meer bestaat uit onbereikbare superwagens, maar zich uitstrekt van eenvoudige Mini Coopers over de Audi RS 4 tot de Ariel Atom en de Koenigsegg CCX. Er is een stuk meer afwisseling dus en het is tevens een gemakkelijkere manier om te wennen aan de paardenkrachten van de toppers en het gevoel dat je daadwerkelijk beloond wordt voor je groeiende raceskills! Ook het rijmodel en de besturing houdt weer dat perfecte, en moeilijk te analyseren, midden tussen het arcadegevoel van weleer en het gesimuleerd realisme van Forza. PGR blijft op dat vlak voorlopig de koning van hoe een rijspel heel toegankelijk te maken en gameplay vol adrenaline voor te schotelen zonder kinderachtig weggedrag te vertonen.

Nieuw, en controversieel, zijn de motorfietsen die voor de eerste keer de tracks van PGR onveilig maken. Alsof de makers zich bewust waren van het feit dat veel fans van de reeks wat weigerachtig zouden staan ten opzichte van tweewielers, kan je het grootste gedeelte van het spel met de wagen afwerken. Mensen die wel eventjes wheelies willen uitvoeren zullen moeten rekening houden met de vaststelling dat de moto’s een stuk moeilijker te besturen zijn en ook een subtielere en meer berekende rijstijl van je vergen. Vooral de bochten bleken in het begin meer veeleisend en de meesten zullen de auto’s verkiezen, ondanks de snellere acceleratie van de meeste motorfietsen.

Opgefrist en aangevuld zijn ook de twee adjectieven die bij de parcours horen. New York, de legendarische Nurburgring, Londen en Tokio zijn terug, maar nieuwkomers Shanghai, St.-Petersburg, Macau en Québec maken heel veel indruk. Je krijgt een boel variatie, niet alleen tussen omgevingen en soorten tracks (snel en breed, kort en bochtig, etc.), maar ook tussen de diverse lay-outs van één stad. Voer voor speedfreaks én liefhebbers van bochtenwerk dus!

Combineer dat met de nieuwe weer-engine en je hebt een setting waar de opwinding vanaf spat. Regen, sneeuw, mist, ijs… alles is aanwezig, heeft daadwerkelijk invloed op hoe je wagen reageert en hoe jij de bocht aansnijdt, en het schroeft dankzij de prachtige manier waarop de graphics dit op je scherm toveren het realisme weer een stukje op in vergelijking met de voorganger. En ja hoor, het ziet er nóg indrukwekkender uit wanneer je je gezichtspunt vanuit de wagen kiest.

Visuele hoertjes die kicken op scherpe textures, sexy carmodels en gedetailleerde omgevingen kunnen weer hun hartje ophalen, allemaal tegen een rotsvaste framerate, die echter niet zo hoog is als die van Forza 2. Volgende keer dan maar?

Krachtig zijn ook de onlinemogelijkheden van PGR4. Er zijn onnoemelijk veel leaderboards om je tanden op stuk te bijten of “eeuwige” roem mee te vergaren, erg veel opties om je eigen races op te zetten en genoeg manieren om te kunnen spelen met net die mensen die jij het leukste vindt. Het kat-en-muisspelletje zit deze keer geïntegreerd in het spel en is echt erg leuk. Eén iemand krijgt een traag wagentje per team, en moet het zo snel mogelijk over de finishlijn krijgen. De rest van de spelers kiezen snelle wagens en moeten hun eigen muisje beschermen en tegelijk het andere proberen uit te schakelen.

Ook ‘Gotham TV’ is geëvolueerd tot ‘PGR On Demand’, waarbij gamers hun exploten in film- of fotovorm kunnen uploaden, waarna ze gedeeld, geëvalueerd en gezocht kunnen worden door de volledige community. En als kers op de taart is er Geometry Wars: Waves, een verderzetting van Retro Evolved, in een arcadekast in je nog steeds vrij toegankelijke garage.

Project Gotham Racing 4 is heel veel. Het is de ultieme en best gebalanceerde PGR tot nu toe, het zit tjokvol content, heeft prachtige graphics, een uitstekend en opwindend rijmodel, onlinemogelijkheden die perfect werken en weer jaren plezier zullen verschaffen en natuurlijk puur raceplezier met hopen. Een dikke, vette aanrader, zelfs in deze overvloedige tijden van toppers in het genre voor de Xbox 360.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Project Gotham Racing 4
geplaatst in: Microsoft, Reviews, X360
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>