gaming sinds 1997

Prototype

We kennen het allemaal wel: de gewone man die zich na het ontwaken niets meer herinnert over zijn verleden, maar opeens wel beschikt over de allercoolste vaardigheden. Ook Prototype volgt dit lieftallig sprookje, waarbij deze keer een zekere Alex Mercer ondergedompeld wordt in een bedje van wapens, superkrachten en zwaarden met als doel het kwade te verslaan.

Prototype draait dus om anti-held Mercer, een man die geïnfecteerd is geraakt door een speciaal virus dat naast het wissen van zijn geheugen hem niets anders dan “positieve” krachten heeft opgeleverd. Alex zint op wraak en wil zo liefst mogelijk zijn geheugen terug en van zijn infectie afgeraken. Op papier een verhaal vol intriges, wendingen en sensatie, maar…

In de praktijk komt van het verhaal bijster weinig terecht. De tussenfilmpjes zorgen voor weinig extra informatie en het vertelsysteem, Web of Intrigue genoemd, om mensen leeg te zuigen om zo hun kennis en netwerk van vrienden te observeren is te omslachtig en ingewikkeld om alle informatie bij elkaar te krijgen. Gelukkig zijn er veel mensen die het helemaal niet erg vinden om het verhaal opzij te laten en onmiddellijk de actie op te zoeken, en hier slaagt Prototype dan wel weer goed in.

Vanaf het eerste moment word je overrompeld door tanks, helikopters en soldaten die er alles aan doen om je terug in hechtenis te krijgen. Gelukkig heb je een heel arsenaal, en ik bedoel echt een heel groot arsenaal aan vaardigheden om je te beschermen tegen anderen. Zo kan Alex enorm snel lopen, gebouwen verticaal berennen, zweven en springen als de beste. Deze combinatie van krachten zorgt voor één van de leukste manieren ooit in een sandbox-game om door een stad te manoeuvreren.

Alex Mercer kan van uiterlijk wisselen wanneer hij wil om zo bijvoorbeeld een gebouw binnen te geraken of om tijdens het vluchten terug op adem te komen en je tussen het gewone volk te mengen. Is het bijvoorbeeld de bedoeling dat je een militaire installatie binnendringt, dan heeft Alex de mogelijkheid om voor te doen als soldaat. Om dit te kunnen moet hij wel eerst een soldaat consumeren, iets wat gepaard gaat met het nodige ongemak voor de geconsumeerde!

Naast het volledig van gedaante kunnen veranderen heeft hij ook de mogelijkheid om zijn armen en handen in diverse wapens te transformeren. Van vlijmscherpe messen (Wolverine iemand?) en een lange zweep tot een lompe knots om mee te rammen, variatie genoeg! Dankzij het shape-shiften kunnen de missies op verschillende manieren worden uitgevoerd, wat toch voor de nodige afwisseling zorgt tijdens de voor de rest vrij eentonige missies.

Hoe leuk totale verwoesting ook mag klinken, na het uitvoeren van een goeie tien missies is alle fun er zowat af. Elke keer weer moet je een basis binnendringen, een persoon consumeren of simpelweg iemand afmaken. De slagvelden zijn enorm lomp en onoverzichtelijk. Je wordt langs alle kanten geraakt door raketten, granaten, kogels, mutanten dat het gewoon onmogelijk is om je doel te bereiken. Een geslaagde manier om een gevoel van chaos te creëren maar niet het handigst voor de gamer. De moeilijkheidsgraad van de game is niet bijster hoog, maar de manier waarop je wordt aangevallen is gewoon te chaotisch en te overwelmend. Frustratie al om dus voor wie een spel wil beheersen en controleren.

Radical Entertainment heeft het gebrek aan afwisseling nog proberen op te vangen met zijmissies, maar de meest interessante vaardigheden speel je echter gewoon vrij met de hoofdmissies. Je komt ook vrijwel niet in de verleiding om de optionele missies te spelen. Ook het feit dat Alex Mercer compleet amoreel is viel me wat tegen. Vooral na het spelen van inFAMOUS voelde dit als een gemis aan. Maar misschien ben ik gewoon maar een watje als het om mensen doden gaat!

Grafisch schittert de game ook niet. Gebouwen zien er allemaal hetzelfde uit en de game heeft last van pop-up. Daarnaast zien alle soldaten er hetzelfde uit en voelt de stad dood en verlaten aan.

Prototype is geen slechte game. De gameplay zit boordevol actie, met heel veel heerlijke moves om op een brutale wijze mutanten en soldaten om zeep te helpen. Helaas vallen zowel het verhaal als de missies wat tegen en zorgt de gameplay voor wat frustratie. Al bij al is het zeker de moeite waard om de game eens uit te proberen want actie- en spektakeljunkies zullen hier zeker aan hun trekken komen.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Prototype
geplaatst in: Activision, PS3, Reviews
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>