gaming sinds 1997

Psychonauts

Psychonauts hét innovatieve game bij uitstek noemen is misschien een beetje te veel lof voor de nieuwste worp van Tim Schafer, die onder andere reeds Full Throttle en Grim Fandango maakte. Het blijft uiteindelijk een platformgame, maar wel eentje die zoveel degelijkheid, fantasie, originele vondsten en afwisseling uitstraalt dat je niet kan ontkennen dat dit een meesterwerkje is.

Het verhaal begint met een lang en leuk filmpje dat toont hoe jonge deelnemertjes aan een zomerkamp zich klaarmaken voor hun opleiding tot Psychonaut, een soort psychische supersoldaat. Raz, de charmante held van het verhaal, liep weg van huis om ook deel te nemen aan de training. Jammer genoeg mag hij slechts een dagje blijven, maar het blijkt al snel een dag gevuld met vreemde gebeurtenissen te worden. Zo zijn er mysterieuze psychische storingen, worden er hersenen gestolen en zit Raz met de gebakken peren om op zoek te gaan naar een verklaring.

Hoewel het verhaal niet onmiddellijk opvallend is, slagen de makers er dankzij de personages wel in om een erg leuk en meeslepend spel te creëren. Niet enkel zijn Raz en de andere kinderen erg origineel, grappig en vreemd maar ook de leraars en andere figuren zijn apart en zijn zeer goed ontworpen, met als gevolg dat ze het geheel naar een hoger niveau tillen.

De gameplay kan je opdelen in de zaken die je kan uitvoeren in het kamp en alle plaatsen daaromheen en de eigenlijke avonturen in de gedachten en hersenspinsels van de personages. Het kamp functioneert een beetje als vrije wereld waar je spulletjes kan kopen, items kan verzamelen en geheimen kan ontdekken. Bovendien zit het vol met grappige en verrassende dialogen met andere bewoners, die meer vertellen over henzelf en het verhaal. Je kan dus gerust hier heel wat aangename tijd doorbrengen zonder je ook maar één seconde zorgen te maken over het eigenlijke platformen. De levensduur van het spel wordt hierdoor een stuk langer waardoor Psychonauts al snel 15 tot 20 tjokvolle uren plezier biedt.

Zoals gezegd maakt dat laatste echter nog altijd het grootste, en gelukkig ook leukste, deel uit van het spel. Als Psychonaut heb je immers de mentale kracht om binnen te dringen in de geest van iemand en daar zijn psychische wereld te verkennen en te ervaren, inclusief duistere geheimen, verlangens en angsten van elk individu. Dit zorgt ervoor dat elk van deze levels helemaal verschillend is, niet enkel qua design, maar ook qua graphics, tegenstanders en opdrachten. Een dergelijke variatie heb ik nog in geen enkel andere platformer mogen ervaren.

Bovendien zitten de levels barstensvol verbeelding, originaliteit en kwaliteit. Denk bijvoorbeeld aan de geest van Oleander, de drilsergeant, waar je ontploffingen moet vermijden, doorheen ronddraaiende tunnels moet navigeren en tussen wolken en exploderende vliegtuigen moet springen. Stuk voor stuk zijn de levels unieke pareltjes die je eigenlijk moet ervaren om te weten hoe leuk ze zijn.

Gelukkig blijft het niet bij een goed design en originele graphics; ook de gameplay is van even hoog niveau. Raz reageert perfect op de controls: niet te strak, niet te los. Dat is nodig omdat je de typische platformelementen allemaal te spelen krijgt: springen, over touwen lopen, slingeren, klappen uitdelen, op dunne richeltjes lopen en ga zo maar verder. Dit zorgt ervoor dat het spel erg toegankelijk blijft en dankzij de uitstekende cameravoering nooit frustrerend wordt. Tel daarbij nog eens een heleboel psychische krachten -onzichtbaarheid, telekinese, de kracht om zaken in de fik te steken (pyrokinese -red.)- die je moet verdienen door te vorderen in het spel en door zaken te verzamelen, en je weet dat er geen gebrek is aan variatie.

Een ander sterk punt van het game zijn zonder twijfel de betoverende en consistent charmante graphics. Het ontwerp laat ik hier even terzijde, want dat is zoals jullie nu reeds weten erg creatief en gevarieerd, maar ook op technisch vlak valt er te genieten. De framerate is altijd hoog, omgevingen zijn erg gedetailleerd en bulken van leven, de textures zijn scherp en de animaties grappig en vlot. Hier valt toch op dat dit spel gemaakt is met veel liefde en een even grote scheut puur talent. Het is ook op dit vlak dat Psychonauts een voorbeeld is voor andere platformers en ontwikkelaars in het algemeen.

Wat betreft het geluid springt de voice-acting eruit. Zowel Raz als de andere personages werden erg goed en gemotiveerd ingesproken, zodat ik (iets wat zelden voorkomt) nooit de cutscènes oversloeg of de dialogen snel wegklikte om toch maar bespaard te blijven van de slechte of irriterende stemmetjes. De soundtrack geniet van diezelfde kwaliteit en afwisseling die we ook al terugvonden in het ontwerp en de graphics zodat ook hier niks op te merken valt.

Over Psychonauts valt dus eigenlijk niks negatiefs te vertellen. Het spel is prachtig in elkaar gezet en vormt op die manier een betoverend geheel op een niveau dat we zelden te spelen krijgen. Zowel de personages, de dialogen, de levels, de graphics en het geluid zijn uitstekend en getuigen van een ongeziene creatieve visie en consistentie. Bovendien is de gameplay, ook al is die weliswaar niet zo innovatief als werd beloofd, erg goed uitgewerkt, net als de controls en de cameravoering. Psychonauts is een verbazend knap spel en een aanrader voor elke gamer. Waar wachten jullie nog op?

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Psychonauts
geplaatst in: Reviews, Xbox
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>