gaming sinds 1997

Punch-Out!!

We schrijven het jaar 1989. Na een goed rapport werd ik weer eens verwend met een nieuwe game die ik mocht gaan kopen in de winkel. Een waar pleziertochtje voor mij, maar een hel voor mijn ouders. Uit de vele Nintendo titels kon ik immers maar zelden eentje kiezen. Uiteindelijk viel mijn oog op de bokstitel Punch-out!! feat. Mr. Dream. De game hield me maanden gekluisterd aan het scherm dankzij de ingenieuze gameplay die een combinatie was tussen timing en het herkennen van bewegingen. Twintig zomers later verschijnt deze Wii remake (wii-make?) van de oude NES en SNES titel. Zal deze game mij terug een zomers kleurtje bezorgen door een overdaad aan TV straling of zal het eerder een koude douche worden?

Een remake van Punch-Out was niet gepland bij Nintendo, maar Next Level – ontwikkelaar van Mario Strikers Charged – kwam zelf met het idee bij Nintendo aankloppen. Verrassend genoeg stemde Nintendo toe met de Wii versie na een afwezigheid van de titel bij de vorige twee generaties consoles. Next Level heeft daarom zijn uiterste best gedaan om de essentie van de NES en SNES titel perfect over te zetten op de hedendaagse generatie. Het is dan ook zo klaar als water dat er bij de ontwikkelaar heel wat fans van het origineel rondlopen.

Wie een echte boksgame verwacht zal teleurgesteld zijn door Punch-Out!!, de formule lijkt eerder op een puzzelgame waar timing centraal staat. Je moet namelijk de bewegingen van je tegenstanders memoriseren, juist leren ontwijken en daarna een counteraanval uitvoeren om in je opzet te slagen.

De regels zijn nog steeds hetzelfde als bij de oude titels, en er zijn maximaal drie ronden in ieder gevecht. Als je erin slaagt om je tegenstander drie maal te vloeren in één ronde win je door een TKO (Technical Knockout). Maak jij of je tegenstander meerdere malen kennis met de mat verspreid over meerdere ronden dan heb je kans op een KO. Mensen die heel goed zijn in timen kunnen bij sommige tegenstanders hun zwakke punten exploiteren om hen in één slag Knock-Out te verklaren.

Wie trouwens snel leert kan vlugger een aantal openingen in de verdediging van de tegenstander opmerken. Sommige momenten worden dan beloond met een ster. Deze ster stelt een krachtige aanval voor, maar je bent niet verplicht om deze meteen te gebruiken. Je kan er namelijk drie opsparen om die te combineren tot één superkrachtige aanval, maar opletten dan dat de tegenstander je niet raakt, want dan verlies je die teerbeminde sterren in één klap.

Gelukkig gooit het spel je niet meteen voor de leeuwen, je kan eerst rustig oefenen op hologrammen van je tegenstanders voor je de werkelijke tegenstander bont & blauw slaat om die zo begeerde titel te winnen. Er zijn namelijk drie categorieën waarin je kan kampen: Minor, Major & World. Na het behalen van deze titels is de game nog niet ten einde. Het verdedigen van je titel is daarna ook nog van belang. Je moet de 13 tegenstanders opnieuw trotseren, maar dan met nieuwe bewegingen en een tikkeltje moeilijker dan voorheen. Zelfs Glass Joe, de makkelijkste tegenstander ooit in de eerste rondes zal jou nu zonder problemen vloeren. Eenmaal je de 13 tegenstanders opnieuw hebt doorlopen kan je het nog opnemen tegen een geheim veertiende personage.

Punch-Out!! is speelbaar via twee methodes, namelijk via de Wii-remote en Nunchuk of via de klassieke methode waarbij je je Wii-remote zijwaarts houdt en speelt zoals met een klassieke NES controller met de 1 & 2 buttons. Hoewel de besturing zoals Miyamoto het wilde goed werkt, kunnen we resoluut de klassieke methode aanraden. Vooral naar het einde toe wordt de moeilijkheidsgraad hard opgeschroefd en zal je merken dat je een pak sneller bent met de controller methode. Het balanceboard kan je ook nog gebruiken om de slagen te ontwijken, maar je zal algauw merken dat je teveel geconcentreerd bent op het correct bewegen in plaats van het slaan. Leuke toegevoegde waarde voor even, maar je haalt er zeker het einde van de game niet mee.

Wie liever met zijn tweetjes speelt moeten we echter teleurstellen. De game is voorzien van een simpele head-to-head mode, maar deze kan je enkel spelen als Little Mac en niet als één van die andere leuke vechtersbazen. Er is wel een kleine twist gegeven aan het spel: wie een paar rake klappen na elkaar uitdeelt verandert in Giga Mac, een onmenselijk wezen met de kracht van tientonner. Deze is een pak trager dan Little Mac en gemakkelijker te ontwijken, maar uiteindelijk blijft de game eerder buttonbashen of armen zwaaien. De tijd die je hebt om te reageren lijkt te klein om er een werkelijk evenwichtig gevecht van te maken. Spijtige zaak, want een goede twee speler modus staat garant voor uren speelplezier na de singleplayer modus.

Visueel is de game een waar meesterwerk op de Nintendo Wii. De keuze om het visuele in tekenfilmstijl te plaatsen verbergt perfect de mindere kracht van de Wii. De personages lijken helemaal correct overgeplaatst en goed uitgewerkt na hun debuut in de vorige games. Het karakteristieke van de nationaliteiten worden grappig weergegeven zonder de mensen te beledigen. Wat ze echter schreeuwen in hun taal blijft onbekend, want een dergelijke taalknobbel ontbreekt me.

Het geheel vormt dan ook een aangename game en mensen die de oude titels van weleer konden bekoren zullen zeker tevreden zijn met het retrogevoel. Mensen die de oude titel nooit gespeeld hebben zullen dan weer verbaasd zijn door de diepe gameplay en vooral de sterk stijgende moeilijkheidsgraad. Voor de jongste kinderen is deze game dus misschien iets te moeilijk ondanks het grappige uiterlijk. Het doorgronden van de tegenstanders is tijdrovend en vergt een stevige dosis engelengeduld. De beloning is natuurlijk daarna wel des te groter wanneer je je opponent tegen het canvas slaat. We stellen ons dan ook de vraag waarom Punch-Out!! nooit zijn weg vond naar de N64 of Gamecube. Op de Wii is het in ieder geval een kwalitatief zwaargewicht!

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Punch-Out!!
geplaatst in: Nintendo, Reviews, Wii
tags: ,


Leave a Reply