gaming sinds 1997

Race Driver: GRID

Met Race Driver: GRID wou Codemasters de ziel en de opwinding van het echte racinggebeuren naar de console en pc overzetten. Dat is hen, zelfs meer dan we verwacht hadden, gelukt!

Terwijl de Gran Turismo-reeks en zijn makers zich steeds meer vastrijden in hun steriele streven naar realisme, zijn gamers het langzaamaan een beetje beu geworden dat dat tegelijk betekent dat er buiten de perfect nagemaakte automodellen weinig te beleven valt. GRID is dan ook een welgekomen, frisse en van de nodige adrenaline voorziene wind, die vooral op technisch en grafisch vlak onmiddellijk een bommetje lost.

Veel meer dan GT5 Prologue of Forza 2 is dit dankzij de verbeterde EGO-engine (uit DiRT) een prachtige game geworden. Niet alleen zijn de visuals technisch ongelooflijk gelikt, ze zijn bovendien voorzien van een echte ziel. Je kan bijna de van olie doordrenkte tarmac en de naar zweet geurende helmen van de coureurs ruiken. Eens je in de snellere wagens het gas indrukt worden de knappe omgevingen gereduceerd tot strepen kleur en licht die aan je voorbijflitsen. Jammer dat de spectaculaire replays niet bewaard, bewerkt of naar vrienden gestuurd worden. Het zijn echter niet enkel de pixels die je in de game trekken, ook de AI komt verrassend sterk uit de hoek.

Waar tegenstanders in veel andere racegames zich beperken tot het rijden in een mooi treintje, met de occassionele fout of een kunstmatig aandoende slipper, bewegen virtuele piloten hier over het asfalt alsof ze elkaar rauw lusten. Elke positie wordt hard bevochten en tijdens sommige bochten kan het ganse pak plots als een school piranha’s op elkaar instuiven. Geen voorgeprogrammeerde foutjes hier, maar erg realistisch aandoende races zoals je op tv zou willen zien.

Het is tijdens die momenten dat je ook bij uitstek zal genieten van het uitgebreide schademodel. Brokstukken zullen alle kanten opspatten en een soort hindernissenparcours creëren waar jij dan weer aan 210 km/h mag langs stuiven. Autowrakken zullen tracks voorzien van onverwachte obstakels en wedstrijden blijken zich telkens weer anders te ontwikkelen, los van hoe jij presteert. Eén van de gevolgen daarvan is dat je onvermijdelijk soms in de laatste bocht door iemand van de baan zal worden gereden. Terwijl dat in veel andere games een onherroepelijke herstart betekent, kan je bij GRID gebruik maken van een ‘flashback’. Daarmee spoel je de situatie een paar seconden terug en kan je de gemiste bocht beter nemen of de crash net ontwijken. Het zorgt ervoor dat die crashes leuk blijven, maar puristen hoeven zich geen zorgen te maken: hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe minder flashbacks (tot zelfs geen enkele) je ter beschikking hebt.

Slim ook van Codemasters om voor elk wat wils te voorzien. Hou je van de typische stedelijke tracks zoals die uit Project Gotham Racing, dan zijn de Amerikaanse races uit de ‘world’-modus iets voor jou. Gamers die eerder de realistische kantjes van het racen prefereren, zullen blij zijn met de parcours uit Europa, terwijl Japan vanzelfsprekend garant staat voor Need for Speed-achtige drifting. Echte gearheads zullen niet volledig aan hun trekken komen (echt veel tunen kan je niet), maar je krijgt wel wat lichte managementtaakjes toegewezen, zoals het aantrekken van sponsors of het selecteren van een teammaat. Dat alles brengt vooral een aangename sfeer van betrokkenheid en een omkadering die soms gemist wordt bij strakkere racegames. Diezelfde sfeer wordt overigens mooi aangevuld door de van dag en nacht voorziene 24 Uren van Le Mans, waar blijkt dat deze game wel degelijk concentratie en stuurmanskunst vereist.

Auditief hebben de makers net te weinig aandacht besteed aan de grommende motoren, want zelfs met een volumineus surround-systeem krijg je nooit die haartjes in je nek recht. Leuk is wel dat je mecaniciens en je teambaas je tips en updates zullen geven tijdens de race, mét je eigen nickname.

Race Driver: GRID staat stevig in mijn top der racegames. Het biedt voor iedereen zowel de nodige uitdaging als toegankelijkheid, een erg knappe presentatie en voorziet je van meer opwindende momenten in één race dan in veel andere gelijkaardige titels samen. Wij hopen alvast op nog heel wat meer spellen op basis van de EGO-engine. Dat dit een hergeboorte moge zijn van games waarin autorijden weer opwindend is!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Race Driver: GRID
geplaatst in: Codemasters, PS3, Reviews
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>