gaming sinds 1997

Ratchet & Clank: A Crack in Time

Nooit gedacht dat er iets bestond als teveel goede games in een korte tijd. Slechts eenmaal zul je me horen zeggen hoe blij ik ben dat games als Bioshock 2, Bayonetta en Splinter Cell hun releasedatum niet weten te halen. Met triple A-titels als Uncharted 2, Modern Warfare 2, Assassins`s Creed II en andere sleeperhits als Borderlands en Mario Brothers Wii is de kans groot dat enkele games de radar niet weten te halen. Gelukkig krijg ik als reviewer games voorgeschoteld die niet op mijn Sinterklaas- of Kerstlijstje stonden.

Met Ratchet and Clank: A Crack in Time komt er een einde aan de trilogie van Insomniac. Het verhaal speelt zich af net na de gebeurtenissen van Quest for Booty, maar gelukkig wordt voor de mensen met een kort geheugen eerst nog alles op een rijtje gezet door middel van enkele filmpjes. Ratchet moet dus opnieuw zijn robotvriend zien terug te vinden nadat deze door dr. Nefarious gevangen werd genomen.

Zoals we gewoon zijn van de serie, zit ook deze game vol met de typische Ratchet & Clank humor. Naast de toevoeging van Hooverboots voor Ratchet is de gameplay amper veranderd. Nog steeds vliegen er duizenden Bolts op je af na het verslaan van honderden vijanden en worden platformsegmenten afgewisseld met puzzels en on-rails passages.

Doordat het duo gescheiden is, beleef je het verhaal langs beide kanten, wat een afwisselende speelstijl van je vereist. Bij Ratchet spring en schiet je erop los, terwijl het bij Clank vooral om het oplossen van puzzels gaat. Met Clank kan je ook het “tijdsuniversum” manipuleren. Zo kan je tot zeven verschillende Clanks opnemen en deze tegelijk afspelen. Een groot deel van de tijd zul je je in de ruimte bevinden op weg naar nieuwe planeten en gelukkig heeft Insomiac de tussenfilmpjes even terzijde gelaten en krijg je de controller terug in je handen gestopt. Net als in Kingdom Hearts II bestuur je nu zelf een ruimtetuig dat eveneens te modificeren is met ‘constructo mods’, gold bolts en Zoni`s.

Wapens spelen doorheen de serie een cruciale rol en ook deze keer zijn er enkele prachtexemplaren te vinden. In totaal kan je aan de slag met 17 unieke wapens en gadgets, die elk te upgraden zijn. Enkele klassiekers zoals de Brulkikker, de Sidekick Mr. Zurkon en de Groovitron zijn weer van de partij, maar ook enkele groentjes als de Cirkelstrafe en de Rift Inducer 5000. De wapens en menu`s zijn zeer toegankelijk voor nieuwelingen, maar ook de hardcore groep zal zich met de game kostelijk amuseren.

Grafisch kan men de games het best vergelijken met tekenfilms. Het kleurenpalet is zeer verspreid en bevat niets anders dan felle, kleurrijke tinten. De verschillende planeten en sterrenstelsels zijn allen uniek en ademen hun eigen sfeertje uit. De game draait op een mooie 60FPS, zelfs op de meest drukke momenten waar er honderden bouten en kogels op het scherm te zien zijn.

Insomiac weet zeer goed wat ze doen en dit bewijzen ze keer op keer met het afleveren van geweldige games. Het platformgenre is geleidelijk in het duister aan het verdwijnen, maar dat houdt Insomiac niet tegen om deze geweldige reeks levend te houden. Ratchet and Clank: A Crack in Time is de beste game van de serie en zeker de moeite waard voor veteranen en nieuwkomers.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Ratchet & Clank: A Crack in Time
geplaatst in: PS3, Reviews, Sony Entertainment
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>