gaming sinds 1997

Ratchet & Clank: All 4 One

Insomniac heeft er een druk 2011 opzitten. Tussen de release van het uitmuntende Resistance 3 en de de ontwikkeling van de nieuwe actiegame Overstrike in, vonden de Californiërs nog de tijd om een co-opspel voor vier spelers in elkaar te knutselen: deze Ratchet & Clank: All 4 One. Een beetje tussen de soep en de patatten dus, en dat is er bij momenten ook aan te zien.

All 4 One is dan wel nog steeds in zijn hart een actieplatformer, de opzet van de game verschilt radicaal van de rest van de reeks. Je kan de game nog wel in singleplayer doorlopen (met 3 AI-kompanen), maar de game smeekt erom met vrienden op de sofa of online ervaren te worden. Om de gameplay wat overzichtelijk te houden, opteerde Insomniac dan ook voor vaste camerapunten, in plaats van een vrij controleerbare camera. Je kan je ook niet buiten het cameraveld bewegen. Dat heeft tot gevolg dat alle spelers ten allen tijde bij elkaar blijven, maar het beperkt logischerwijs ook de vrijheid. Wie zijpaadjes wil onderzoeken, moet immers eerst de andere spelers tot zich roepen.

Het verhaaltje is zelfs naar Ratchet & Clank-normen wat aan de lichte kant. Ratchet, Clank, de vreemd genoeg tot galactisch president gepromoveerde Captain Qwark en zowaar zelfs Dr. Nefarious, de robotische slechterik uit Ratchet & Clank 3 en A Crack in Time, nemen samen de handschoen op tegen een gemeenschappelijke vijand, de Creature Collector en zijn snode plannen. De plot is sowieso niet meer dan een middel om de protagonisten naar allerlei kleurrijke planeten te brengen, maar All 4 One houdt nog minder steek dan anders, met de ene gekunstelde plotwending na de andere.

Gelukkig zitten de basismechanismen wel snor. Springen en rondrennen gaat even vlot als altijd en ook nu weer hebben Ratchet & co een brede keuze aan exotisch wapentuig, gaande van de vertrouwde moersleutel en blasters, over elektrische zwepen tot een ‘frost cannon’ en de ‘critter strike’, die vijanden in varkens, T-rexen of schapen kan transformeren. De hoeveelheid wapens is wat afgeslankt ten opzichte van de andere Ratchet-games, maar er zitten nog meer dan genoeg leuke exemplaren in om de boel op originele wijze mee op stelten te zetten. Jammer genoeg is dat niet de enige verandering die All 4 One heeft ondergaan. Het beroemde wapenlevelsysteem uit de reeks (en uit Resistance) is hier immers onvergeeflijk overboord gegooid en vervangen door een drietal upgrades per wapen, die je gewoon kan kopen met bouten. Waar je anders aangemoedigd wordt om met al je schiettuig te experimenteren, zal je je hier vaak beperken tot je reeds geüpgradede wapens, althans tot je genoeg ‘bolts’ hebt om ook de andere te verbeteren.

Het grootste minpunt aan Ratchet & Clank: All 4 One is echter het dubieuze miksysteem. Je hebt enkel een lock-onfunctie om mee op monsters en robots te vuren en geen manuele aim. De lock-on is echter een kampioen in het kiezen van de verkeerde doelwitten. Dat is vooral irritant omdat je wapens geboost worden wanneer je met twee of meer spelers op dezelfde snoodaard schiet. Tegen de overgrote meerderheid van het kanonnenvoer is het geen onoverkomelijk euvel, maar in de vele bossfights wel, omdat die bijna alleen maar neergaan met geconcentreerd vuur.

Gelukkig biedt de game veel meer dan alleen maar springen en schieten. Of het nu gaat om puzzels waarvoor je moet samenwerken, de gekende rail- en snowboardsequenties of de nieuwe jetpacklevels in 2D, er is meer dan genoeg variatie in de game gestopt om verveling tegen te gaan. De leukste optionele puzzels zijn echter de critter-hindernissenparcours. Daarin is het de bedoeling dat je door samen te werken een wezentje levend doorheen een gevaarlijke doolhof loodst. Slaag je daarin, dan krijg je een stuk van het überkrachtige RYNO VI-pak, het sterkste wapen in de game.

Technisch staat All 4 One zeker zijn mannetje. De game is wel helemaal niet zo mooi als voorgangers A Crack in Time, Quest for Booty en Tools of Destruction. Dat is begrijpelijkerwijs gebeurd om de game ook online vlot speelbaar te houden, maar daar heb je als solo- of lokale co-opspeler natuurlijk niets aan. De textures zijn minder gedetailleerd dan anders, de levels kleiner en ook de speciale effecten zijn niet zo indrukwekkend als we van de reeks mogen verwachten. Gelukkig ziet het er allemaal nog meer dan aanvaardbaar uit en blijft de framerate permanent vlot. De voice-overs van het olijke kwartet zijn echter naar goede gewoonte van een hoog niveau. Vooral het aanstekelijke verbale gehakketak tussen wannabe-president Qwark en de onbetrouwbare Nefarious zal meermaals een lach op je gezicht toveren. Enige minpuntje is wel dat sommige in-game quotes tot in den treure worden herhaald.

Ratchet & Clank: All 4 One is dus een meer dan degelijk product geworden, met zeker meer plus- dan minpunten. De game verveelt niet, is zeer gevarieerd, maar is anderzijds ook niet meer dan een tussendoortje dat verbleekt in vergelijking met de rest van het ijzersterke portfolio van Insomniac. All 4 One mist dan ook net dat tikkeltje magie om een echte aanrader te zijn.

Onze Score:
7.0
gerelateerd spel: Ratchet & Clank: All 4 One
geplaatst in: PS3, Reviews, Sony Entertainment
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>