gaming sinds 1997

Ratchet & Clank Future: Quest for Booty

Ratchet gaat in Quest for Booty verder op zoek naar Clank, maar kan het spel de voorganger Tools of Destruction wel evenaren? De korte speelduur lijkt immers weinig veelbelovend voor wie hoopte dat de fouten uit de vorige PS3 game zouden worden opgelost.

Ratchet & Clank: Quest for Booty begint als een sprookje: twee stemmen, die je later in het spel wel zal herkennen, vertellen je wat de opdracht van Ratchet is aan de hand van een schatkaart. Clank is immers ontvoerd door de Zoni en Ratchet wil hem veilig terugbrengen. Het verhaal volgt meteen op Ratchet & Clank: Tools of Destruction en is een overgang naar het volgende Ratchet & Clank spel.

Meteen merk je de humor op in het spel. De twee stemmen willen zichzelf in een zo goed mogelijk daglicht stellen, maar de andere stem vertelt je botweg de tegenovergestelde waarheid waardoor de eerste verontwaardigd uit zijn krammen schiet. Een glimlach wordt meer dan eens op je lippen getoverd.

De actie begint op piratenschepen waar katapulten je spectaculair van het ene naar het andere schieten. Deze katapulten maken meermaals hun opwachting en vaak in combinatie met de Omniwrench Millennium 12. Deze moersleutel geeft Quest for Booty iets extra: doordat de moersleutel magnetisch geladen is, kan je hem gebruiken om bepaalde platformen te verplaatsen, de katapulten naar beneden te halen, bruggen op te halen en nog veel meer handige zaken. Een typisch hulpstuk dus om puzzels mee op te lossen. Een ander leuk gadget zijn de gravity boots waarmee je metalen muren kan oplopen. Ook dit zal Ratchet uitstekend van pas komen tijdens zijn zoektocht naar Clank.

Ratchet kan ook rekenen op heel wat wapens en Talwyn, zijn partner. Jammer genoeg verliest hij al snel zijn spulletjes in het water en moet je een tijd vijanden aanpakken met enkel je moersleutel. Een groot deel van Quest for Booty speelt zich af in een stad op het eiland waar je aangespoeld bent. Hier zal je enkele opdrachten moeten uitvoeren die niet alleen jezelf, maar ook de plaatselijke bevolking een stapje vooruit helpen. Als je een opdracht volbracht hebt, bijvoorbeeld windmolens herstellen, spreken de inwoners van het eiland je vol dank aan. Naarmate je ze meer uit de nood helpt, wordt Ratchet een steeds grotere held. De stad wordt nog meer leven ingeblazen doordat je met de bewoners kan converseren en je eigen antwoorden kiezen.

De omgevingen zelf zijn origineel en kleurrijk zoals we gewend zijn van de reeks, maar we hadden toch op wat meer locaties gehoopt. Zelfs de korte speelduur in acht genomen, een viertal uur, zal je heel wat tijd in dezelfde plaatsen doorbrengen. Hetzelfde geldt ook voor je tegenstanders. Veel meer dan de standaardpiraten, afgewisseld met een bijzondere vijand of boss, zal je niet te zien krijgen. Het is wel leuk dat wanneer deze piraten dicht bij je staan ze vaak iets (grappig) tegen je zeggen.

De graphics van Quest for Booty zijn erg goed. De sfeer wordt secuur neergezet, ondermeer door het geslaagde spel tussen schaduw en licht. De makers waren zich duidelijk bewust van het belang hiervan, want je zal ondermeer een opdracht moeten volbrengen door de juiste schaduwen op een muur te projecteren. Het stemmenwerk is prima, zelfs in het Nederlands, en de soundtrack weet zich bij dit alles perfect aan te sluiten en de rest van de game te ondersteunen. Zoals het hoort.

Ratchet & Clank: Quest for Booty is een geslaagd tussendoortje dat er bovendien leuk uitziet. Het verhaal is niet echt diepgaand, maar dat wordt goedgemaakt door de sprookjesachtige sfeer. De magnetische krachten van je moersleutel geven Ratchet meer mogelijkheden om zijn opdrachten op te lossen en zorgen voor variatie. Het spel is van korte duur, maar tijdens die weinige uren zal je je wel geen moment vervelen.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Ratchet & Clank Future: Quest for Booty
geplaatst in: PS3, Reviews, Sony Entertainment
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>