gaming sinds 1997

Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction

Insomniac’s tweede next-gen game -de uitstekende shooter Resistance: Fall of Man was de eerste- betekent voor de ontwikkelaar een terugkeer naar het platformgenre. Ratchet & Clank: Tools of Destruction probeert niet echt de solide formule opnieuw uit te vinden(ironisch genoeg heet de game Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction aan de andere kant van de grote plas), maar verfijnt ze tot de absolute perfect. Platformliefhebbers: hier hebben jullie op gewacht!

Tools of Destruction heeft heel wat zaken gemeen met voorganger Ratchet & Clank 3: Up Your Arsenal -laten we het afscuwelijke Ratchet Gladiator maar vergeten-.

Het is een sterk op actie gerichte titel met aardig wat itemjagen en platformspringen erdoorheen gemixt. Het verwaarloosbare verhaaltje begint bij Ratchet & Clank die andermaal Captain Quark moeten redden van een legertje robotten en eindigt ergens bij het redden van het universum. Ja, we hebben het allemaal al wel eens eerder gehoord, maar wie je op zoek was naar een diepe, meeslepende verhaallijn met complexe karakterontwikkelingen en onverwachte plottwendingen, zou beter verder spelen met Final Fantasy XII.

Om de melkweg te redden heb je uiteraard wapens nodig en zoals altijd blinkt Ratchet & Clank daarin uit. Je kan meer dan vijftien verschillende schietijzers vinden of kopen, met elks vijf upgradeniveaus.

Naarmate hun level stijgt(vanzelfsprekend doe je dat door ermee te knallen), worden de wapens krachtiger. Als je het spel een tweede keer speelt; kan je ze zelfs upgraden tot ‘omega’-wapens (waardoor niveaus 6 tot 10 beschikbaar worden). Nieuw in deze telg zijn de ‘raritanium’-mods waarmee je je wapens kan uitrusten. Sommige zorgen voor een verder bereik, meer schade of geven speciale mogelijkheden (bijvoorbeeld meer lock-ons voor je ‘raptor launcher’). Het is dit upgrade-element dat Tools of Destruction zo verslavend maakt, aangezien je zelfs eerder bezochte levels opnieuw zult proberen, enkel en alleen om je wapens te verbeteren.

Afgezien van de nieuwe moordtuigen (er zitten weer enkele fantastische nieuwkomers in, zoals de ‘buzzer hive’, het ‘alpha cannon’, de ‘mag-net launcher’ of de superkrachtige, door de Sixaxis bestuurde ‘tornado launcher’), kunnen Ratchet & Clank nu ook gebruik maken van ‘devices’. Dat zijn gadgets die je maar een keer kunt gebruiken (uiteraard kan je er nieuwe kopen).

Er zijn Mr. Zurkons, die je volgen en het vuur openen tegen vijanden; ‘confuzzler gas’ waardoor een tegenstander zijn teamleden aanvalt en zelfs een discobal die iedereen tijdelijk doet dansen (!), waardoor je ze probleemloos kunt afschieten. Op defensief vlak kan je pantserpakken kopen, die de hoeveelheid opgelopen schade verminderen. Hoewel ze redelijk duur zijn, zijn ze gewoonweg onmisbaar om de latere levels door te komen.

Hoewel Tools of Destruction helemaal geen moeilijke game is -eerder het tegenovergestelde-, bevatten de laatste planeten heel wat zwaarbewapende soldaten die je levensbalkje in enkele seconden tot noppes kunnen herleiden. Gelukkig voorziet de game een copieuze hoeveelheid checkpoints, waardoor je geen ellenlange stukken moet herspelen. Wanneer je de eindbaas op zijn bakkes hebt gegeven, kan je de volledige game herspelen in ‘challenge mode’.

Je mag al je wapens en armours houden (hoewel ze bijna ogenblikkelijk verouderd zijn door de omega-versies), maar de vijandelijke troepen schieten heel wat nauwkeurigen en doen pakken meer schade. Niettemin gebruiken ze nog steeds dezelfde voorspelbare aanvalspatronen, waardoor een gemiddelde speler toch niet overdreven veel moeite zou mogen hebben om ze op te ruimen. Nadat je het spel een tweede keer hebt doorlopen (reken op 10 tot 15 uur per keer), valt er echter niet zo gek veel meer te doen in het spel, aangezien de online mode (die werd toegevoegd in R&C 3: Up Your Arsenal) is weggelaten in Tools of Destruction. Desondanks is meer dan 20 uur uitstekende gameplay al pakken beter dan het gemiddelde actiespel van tegenwoordig.

Naast springen en slechteriken overhoop knallen, zal je ook heel wat puzzels moeten oplossen. En het is daar dat de bewegingssensorenvan de Sixaxis-controller op de proppen komen. Om een computersysteem te hacken, moet je elektrische stroom door een doolhof van stroomleidingen gidsen. Wanneer een leiding onderbroken is, moet je je controller kantelen om een metalen bal in de opening te plaatsen. Dat doe je tot je het einde van het labyrint hebt bereikt.

In een andere puzzel moet je gebruik maken van Clank’s nieuwe ‘robo-wings’ om door een reeks hoepels te vliegen. Met de controller bepaal je de glijrichting. Nog een ander gebruik van de Sixaxis zijn de HALO-jumps (high altitude, low oxygen) waarmee je soms een level begint. Dat komt neer op een vrije val vanop kilometers hoog, waarbij je met de controller moet schudden om aankomende luchtdoelraketten te ontwijken. Andermaal bewijzen Sony’s eigen studio’s dus dat motion-sensing echt iets kan toevoegen aan een spel. Niettemin, als je er toch maar niet in slaagt een bepaalde puzzel tot een goed einde te brengen, kan je altijd wisselen naar volledig analoge besturing. En voor wie van plan is een DualShock 3 te importeren: de game ondersteunt rumble.

Ratchet & Clank: Tools of Destruction is zeker een visuele krachttoer. Het is waarschijnlijk het kleurrijkste spel ooit en het ziet er uitstekend uit in SD en nóg beter in HD. De belichting is zeer sfeervol en slaagt er zelfs in de impact van de levendige kleuren te versterken.

De omgevingen zien er allemaal anders uit, of het nu een enorme lavaplaneet betreft, een stad in staat van beleg of zelfs een asteroïdengordel waar je jacht moet maken op grote, vliegende beesten. Maar het indrukwekkendst zijn de spacelevels zijn die waar je plaatsneemt achter de stuurknuppel van je ruimteschip en je alle achtervolgende bedreigingen tot ruimtestof mag knallen. Tijdens al dit eyecandy hapert de framerate bovendien nooit. De geluidseffecten zijn eveneens prima, maar net als in de voorgaande games, zijn het de stemmen die uitblinken. Captain Quark en Clank spuien voortdurend grappige of ironische oneliners die deze reeks uniek maken.

Hier heb je het, dames en heren, het eerste werkelijk uitstekende first-party PS3-spel van deze najaarsperiode. Ratchet & Clank: Tools of Destruction is grappig, speelt als een droom, ziet er verbluffend uit en biedt daarenboven heel wat variatie. En alsof dat nog niet genoeg was, is het ook nog lekker lang. Akkoord, het is niet ‘s werelds meest innovatieve spel, maar soms kan je dat werkelijk geen barst schelen.

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction
geplaatst in: PS3, Reviews, Sony Entertainment
tags: ,


Leave a Reply