gaming sinds 1997

Ratchet & Clank: Size Matters

Zoals zovele PlayStation 2-franchises, maken nu ook Ratchet & Clank de overstap naar de PlayStation Portable. High Impact Games ontwikkelde deze Ratchet & Clank: Size Matters, die de reeks niet probeert opnieuw uit te vinden, maar wel alle elementen bevat die van de vorige games toppers maakten.

Het grootste probleem met third-person games op de PSP is en blijft de camerabesturing. Maar net zoals die andere schitterende platformer, Daxter, biedt Size Matters erg degelijke controls.

Het is nog steeds niet perfect, maar ik betwijfel of het dat ooit zal worden zonder tweede analoge stick. De camera roteren doe je met de schouderknoppen en je kan de camera onmiddelijk achter Ratchet centreren door ze beide tegelijk in te drukken. Standaard moet je de D-pad gebruiken om te strafen, maar er is een andere optie, die gebruik maakt van de stick. Ik raad die tweede optie ten stelligste aan, omdat je zo veel makkelijker vijandig vuur kan ontwijken.

Net als de andere R&C-titels, neemt het verhaal je mee langs een brede waaier aan exotische planeten. Hoewel sommige locaties vertrouwd zullen aanvoelen, zijn ze nog steeds zo kleurrijk en goed ontworpen als altijd. Je zal rondhossen op tropische stranden, in megasteden vol neonreclames en in afgelegen ruimtestations. Hoewel de PS2-games grotere, meer bruisende werelden aanbieden, komt de PSP-versie niet ver achter.

Door de hoge detailleringsgraad van de personages en de prima licht- en partikeleffecten is dit een prachtig ogend PSP-spel. Size Matters draait gewoonlijk lekker vlot, maar wanneer er zich heel wat tegenstanders op het scherm bevinden, kan het wel eventjes haperen. De game moet enkel laden wanneer je een nieuwe planeet bezoekt en zelfs dan duurt het niet zo lang. Het is leuk om vast te stellen dat Huge Impact Games al zoveel uit de hardware haalt, ondanks het feit dat het een relatief nieuwe studio is. De geluidseffecten zijn ook goed, maar de muziek is wat standaard. De acteurs achter Clank, Ratchet, Quark en de vele andere personages leveren weer prima werk af, maar -om eerlijk te zijn- enkel het tegendeel zou mij verbaasd hebben.

Uiteraard zouden dit geen echte Ratchet & Clank-game zijn zonder het brede aanbod aan krachtige, over-the-top wapens. Howel we sommige onderhand wel gezien hebben, zoals de Scorcher (vlammenwerper) en de Concussion Gun (shotgun), zijn er ook enkele nagelnieuwe speeltjes om dood en vernieling mee te zaaien, zoals de Bee Hive Gun (schiet bijenkorven af) of de Mootator (verandert tegenstanders in koeien). Ook nu weer is de R.Y.N.O. (een multi-raketlanceerder) veruit het krachtigste wapen, maar die wordt pas geünlockt nadat je het spel een eerste keer hebt uitgespeeld.

Alle schietijzers krijgen ervaring naarmate je ze meer gebruikt (tot ze uiteindelijk transformeren in een krachtigere variant) en enkele kunnen worden uitgerust met ‘semi-legale aanpassingen’, zoals men zegt in de game. Je armour kan ook verbeterd worden, maar nieuw is dat je geen nieuwe pakken meer kunt kopen, maar dat je ze zult moeten vinden doorheen de levels. Elke ‘armour set’ bestaat uit vier onderdelen (helm, borststuk, handschoenen en laarzen) en wanneer je ze alle vier vindt, krijg je er wat speciale krachten bovenop. Bijvoorbeeld het Crystallix-pantser doet kristallen uit de grond komen, die extra schade aanrichten bij vijanden. Sommige sets krijg je echter pas te zien bij een tweede (of derde) speelbeurt.

Jawel, als je alles wilt vrijspelen in het spel, moet je het spel meer dan eens uitspelen. In zowat zes uurtjes ben je reeds bij het einde, wat toch wel wat aan de korte kant is. De eerder vermelde herspeelbaarheid maakt echter veel goed.

Hoewel de meeste tijd wordt besteed aan het door de levels rennen en alles aan gort knallen, zijn er in Size Matters ook heel wat andere dingen te doen. Er zijn enkele erg plezierige, StarFox-achtige ruimtemissies met Giant Clank, waarin je langs een vast traject vliegt en gewoon mag knallen op alle ruimtetuigen die je tegenkomt. Er zijn verder ook nog een hele rits minigames, denk maar aan de ‘skyboard races’ (surfen in de lucht), puzzels in Lemmings-stijl en een futuristische variant van voetbal. Naast het verzamelen van alle wapens en armours, kan je ook zoeken naar de 20 titanium bouten die verspreid liggen over de levels of proberen ‘skill points’ te verzamelen. Beide leveren je extra unlockables op.

Hoewel het met moeite iets nieuws aanbiedt, is Ratchet & Clank: Size Matters toch alweer een erg leuke titel in de reeks. Het is verbazend hoe weinig verloren is gegaan in de overstap naar PSP. Door zijn prima gameplay en mooie graphics is Size Matters is zeker een aanrader.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Ratchet & Clank: Size Matters
geplaatst in: PSP, Reviews, Sony Entertainment
tags: ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>