gaming sinds 1997

Red Faction: Armageddon

Deze nieuwe Red Faction slaat een beetje een nieuwe weg in. De vele wapens en natuurlijk de oneindige mogelijkheden om dingen af te breken zijn gebleven, maar de revolutie werd ingeruild voor een buitenaardse invasie. Verwacht je dus niet aan een directe opvolger, want het verhaal heeft nog weinig te maken met Red Faction: Guerilla. Niet dat we daar treurig om zijn overigens. Jij kruipt in de huid van Darius Mason, die Mars zijn thuis noemt, en vanzelfsprekend kom jij middenin de shitstorm terecht wanneer je door een onhandigheidje buitenaardse wezens op je thuisplaneet loslaat. Weinig nieuws onder de rode zon wat dat betreft, zowel qua verhaal als personages en doordeweeks ontworpen tegenstanders.

Maar goed, niemand koopt dit spel om filosofische ondertonen zoals in BioShock voor de kiezen te krijgen. Integendeel, bij Red Faction draait het erom om zoveel mogelijk vernietiging te zaaien. Daar is geen gebrek aan dankzij een hele reeks destructieve wapens zoals een allesvernietigende laser, een plasmakanon en pakweg een geweer waarmee je zwarte gaten genereert. Handig en het leidt vooral tot creatieve manier om vijanden om zeep te helpen! Je kan immers de omgevingen zo manipuleren dat tegenstanders worden geplet, bedolven, rondgeslingerd of simpelweg op hun bakkes vallen.

Meest opvallend is zonder twijfel de Magnet: je schiet tweemaal waarna beide geraakte doelen met een onstuitbare kracht naar elkaar worden gesleurd. Jep! Het is even hilarisch als het klinkt en je zal dan ook met een vette glimlach om je lippen vijanden tegen muren kwakken, of omgekeerd als je dat net iets gewelddadiger vindt. Jammer dat dit wapen geen beter spel rond zich kreeg.

En dat is allesbehalve alles. Je kan nu ook bepaalde krachten gebruiken die weliswaar gebaseerd zijn op andere sci-fi reeksen (Star Wars, Mass Effect iemand?) maar toch niet misplaatst voelen. Je kan vijanden laten zweven bijvoorbeeld om ze erna makkelijk te kunnen afmaken of een soort Force Push doen met objecten en niks vermoedende mensjes. De meest originele kracht is die waarmee je kapotte dingen terug kan opbouwen. Niet alleen handig om pakweg de brug die je net zelf liet ontploffen terug te krijgen, maar ook spectaculair en ideaal om mee te experimenteren.

Jammer dan dat dat laatste wordt beperkt door de setting. Wie dacht immers dat het een goed idee was om het grootste deel van het spel in afgesloten gebieden en tunnels te situeren? Doordat de terraformer werd vernietigd moet de bevolking namelijk ondergronds leven. Maar waarom niet die wapens en krachten de omgevingen geven die ze verdienen, waar je je creativiteit kan botvieren tot in het oneindige? Die beperkte mappen worden wel gevuld met – compleet onoriginele – voertuigen, turrets, mech suits en ander typisch ongein om je te entertainen maar ruim voor het einde van de game speel je enkel nog voor de Achievements en om de credits te halen. Waarna je nog ‘s kan starten met je upgrades en wapens die je al verdiend hebt; maar dat ga je niet doen.

Naast de campagne is er de obligate multiplayervariant waarin je het moet opnemen tegen golven vijanden (30 per map maar liefst), met zijn vieren in co-op, en Ruin waarin je punten krijgt om de sloopbal uit te hangen en zoveel mogelijk dingen af te breken binnen een bepaalde tijd. Leaderboards zorgen dan voor de uitdaging.

Red Faction: Armageddon is allesbehalve een slecht spel. De graphics zijn goed, de gameplay zit strak in elkaar, er zijn boeiende wapens en krachten en met de Magnet Gun kan je uren plezier beleven. Jammer dan dat alles zo déjà-vu aanvoelt, van het verhaal tot de tegenstanders, dat er in het laatste kwart van het spel weinig nieuws te rapen valt en dat de setting en mappen nooit het niveau halen dat nodig is om die wapens helemaal tot leven te laten komen. Een actietussendoortje dus dat je zonder tegenzin zal doorlopen maar daarna nog maar zelden uit je kast zal halen of nog lang zal herinneren.

Onze Score:
8.0
gerelateerd spel: Red Faction: Armageddon
geplaatst in: Reviews, THQ, X360
tags: , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>