gaming sinds 1997

Resident Evil 5

Gemengde gevoelens had ik toen de review versie van Resident Evil 5 in mijn handen geschoven werd. Enerzijds wou ik deze topper zeker eens uitproberen, maar anderzijds, als grootste watje van de crew, zou dit een helse opdracht worden. Met klamme handen begon ik eraan maar al snel kwam ik tot het besluit dat deze game helemaal niet meer zo angstaanjagend is. Hoe een survival-horror game een survival-actie game werd, lees je hieronder.

Deze keer speelt Resident Evil zich niet af in een verlaten pand of een griezelig dorpje, maar in het zonovergoten Afrika. Je speelt met oude bekende Chris Redfield die inmiddels lid van de BSAA is geworden, een organisatie tegen bio-terrorisme. Samen met Sheva Alomar, lid van de Afrikaanse tak van de BSAA, moet je onderzoeken wat er in Kijuju allemaal aan het gebeuren is.

Het spel is vanaf het begin gebouwd met een co-op optie in het achterhoofd. Tijdens de singleplayer zul je vaak je collega opdrachten moeten geven zoals het openen van deuren, het draaien aan hendels of het vasthouden van een lamp. Maar het is natuurlijk vele malen leuker wanneer de AI van Sheva wordt overgenomen door de skills van een van je vrienden. Je scherm wordt dan op een abnormale manier in twee gesplitst, linksboven en rechtsonder een vierkant, om zo voortaan samen zombies neer te knallen. Natuurlijk is er ook een online co-op aanwezig, wat de iets mindere offline co-op compenseert en wel je volledige scherm vult met je eigen avonturen.

Zoals ik al eerder zei is de horror in de game haast niet meer te vinden. Je voelt je wel opgejaagd, gespannen en beklemd, maar geen enkele keer werd ik uit mijn zetel opgeschrikt door een struikelende zombie of een op hol geslagen hond. De controls voelen nog steeds ‘Resident Evil’ aan: stroef en traag dus, en alhoewel dit niet noodzakelijk een minpunt is, mogen de makers toch eens gaan nadenken over andere manieren om spanning op te bouwen. De tegenstanders zijn overigens vaak even goed bewapend als jezelf, wat aanzet tot meer dekking nemen en voorzichtig knallen dan voordien.

Een nieuwe feature in de game is de mogelijkheid om je wapens up te graden. De wapens die je tijdens de campaign vindt of aanschaft zijn elk apart te verbeteren op verschillende aspecten. Kleine modificaties als capacity, reload speed, fire power en critical hit rate zullen goed van pas komen naarmate je vordert in de game. Ook de grote diversiteit aan wapens verwelkom ik met open armen. Shotguns, rocket launchers, machine guns, rifles,… noem maar op! Allemaal hebben ze eenzelfde functie, het neerhalen van die voor één keer donkergekleurde zombies.

Eentonig is Resident Evil 5 zeker niet. Tal van verschillende vijanden, omgevingen en zoals eerder gezegd wapens zorgen voor de nodige afwisseling. Van een verlaten Afrikaans dorpje, via een donkere mijn tot een moerasgebied waar je hovercraft handig van pas komt. Ook de vele eindbazen, waarbij je elke keer hun zwakke plek moet zoeken, zorgen voor meer dan genoeg variatie en opwinding.

Grafisch ziet de game er meer dan goed uit. De personages zijn zo gedetailleerd dat je zelfs Redfield’s ader op zijn gespierde (lang leve steroïden!) arm ziet pulseren. Dankzij de levensechte animaties en de camera-uitvoering is de game heel wat “filmischer” en vele malen beter dan de Resident Evil films. Bloedmooie zonsondergangen, stoffige paden en over het algemeen erg sfeervolle omgevingen zorgen voor een realistische ervaring die de game naar een hoger niveau tilt.

De game biedt overigens een heleboel extra’s aan na en tijdens het spelen van de singleplayer campagne. Zo kun je elk level nog eens proberen uit te spelen in een betere tijd of de resterende emblemen, goudstukken, wapens en schatten zoeken die nog niet werden toegevoegd aan je collectie. Ook nieuwe kostuums, spelopties, grafische filters en spelfiguren zijn nog vrij te spelen, wat er zeker voor zorgt dat je de game meer dan een keer zal doorlopen.

Na het uitspelen van de game kan je ook aan de slag met een volledig nieuwe modus genaamd Mercenaries. In deze modus moet je zoveel mogelijk vijanden doden en deze zien te overleven tot er hulp arriveert. Deze modus is overigens in co-op speelbaar wat voor veel plezier zal zorgen.

Wederom weet Capcom met Resident Evil 5 het hoge niveau van de voorgangers te evenaren! Opgepoetste graphics, de grote diversiteit en intense gameplay en een leuke co-op zorgen voor een prachtige game. De horror is er helaas een beetje af, wat veel mensen spijtig zullen vinden. Watjes zoals ik kunnen daardoor wel met een stoere blik zeggen dat ze games als Resident Evil durven spelen in het donker! Resident Evil 4 wordt niet overtroffen, maar als je dit game zonder die verwachting in je console stopt, dan zal je meer dan genieten van deze nieuwe, meer actiegerichte, aflevering in de reeks!

Onze Score:
9.0
gerelateerd spel: Resident Evil 5
geplaatst in: Capcom, PS3, Reviews
tags: , , ,


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>